Har en sjöbod på ca 20 kvm på landet som sett sina bästa dagar. Den är i så pass dåligt skick att det vore en god gärning att avsluta dess lidande och riva skiten.

Nu till frågan:

Boden ligger 4 meter från vattnet och en ny är tänkt att uppföras på samma plats med samma utformning. Är lite fundersam kring strandskyddsproblematiken. Söker vi rivningslov samt bygglov är frågan om länsstyrelsen måste ge medgivande. Det är ju inget nybygge direkt och boden har i princip alltid funnits där.

Det andra alternativet är att byta ut den gamla boden bit för bit.....tills man har en ny....

Någon som haft samma dilemma? Vill inte väcka björnar.
 
Jag skulle byta ut boden och måla i samma färg och låtsas som ingenting.
Bygg färdigt väggar och takstolar liggande innan du river den gamla boden.
Riv upp golvet och gjut nya plintar om det behövs.
Hyr en kran eller ta hem några kamrater så river ni och sätter upp den nya boden på en helg.
 
Tanken har slagit mig....frågan är om grannarna noterar det bara dock?!
 
Hemmakatten
Vi är i samma situation, dvs. riva sjöbod och bygga ny.
I den kommun där vi ska bygga säger byggnadskontoret att man automatiskt får rivningslov och bygglov på ny sjöbod med samma yttermått. Kan du inte ringa och fråga?
 
Jovisst men problemet är att man är välkänd på kontoret och jag tänker som sagt inte väcka björnar som sover....har hemligt nummer så jag kanske kan förställa rösten lite....hmm skall jag vara västgöte eller norrlänning? Kanske norrman eller finlandssvensk?
 
Låt en kompis ringa och fråga, eller ännu bättre om du känner en arkitekt eller byggnadsingenjör. Då är det ju helt naturligt att dom frågar.
 
Nu har jag frågat.....som anonym Svappavarabo ( ;))

- Strandskyddsdispens måste till
- Rivningslov och bygglov måste till
- De ser inga som helst problem med ovan då det rör sig om en likadan ersättningsbyggnad
- Länsstyrelsen avgör men går i 99% av fallen på nämndens rekommendation dvs tillstyrkan av lov
- Även om man "reparerar" sitt hus så pass som vi tänkt göra är det fråga om lov. De tror inte detta klassas som reparation.

Skulle man mot förmodan EJ få bygglov är enda alternativet att reparera en lite bit i taget. Sätta på ny panel får man t ex göra UTAN lov.
 
Hemmakatten
Det är väl så att det är kommunen som på delegation har beslut om strandskyddsdispens. Efter beslut (av delegerande tjänsteman) så skickas ALLA beslut från ALLA kommuner till länsstyrelsen för slutgiltigt godkännande. Hos länsstyrelsen har man INTE tid att kolla igenom alla kommunala beslut. Din lilla sjöbod lär nog snabbt slinka igenom utan närmare begrundan.:)
 
Va har de inte....hehe i en enkel strandskydd-dispens för en carport ca 1990 så sammanträde hela 20 personer enligt det inramade tillståndet som hänger i sommarstugan....skämt åsido, som du beskriver det går det nog till.....men nämnden beslutar inte utan skickar som du säger bara rekommendationen till lst...de kommer nog som sagt inte reagera på detta helt betydelselösa ärende!
 
Någon som har tips på bra prefabföretag som kan leverera en sjöbodsstomme om ca 20 kvm? Har inte hittat någon vettig än....
 
Såg en grymt snygg sjöbod idag, men den var arkitektritad. Jag stod o stirrade i säkert 10 minuter, o tänkte "här i just denna, ska jag bo när jag är 62 år"
Men du är nog inte ute efter samma. Varken bod eller framtid ;)

www.sjobodarna.com kanske..
 
Matilda....man BOR inte i sjöbodar om man inte heter Surre i förnamn och Geting i efternamn....men OK om du behöver lite havsbris så varför inte ;)
 
Calle Anka skrev:
..men OK om du behöver lite havsbris så får du bo i min bod ;)
Tack vad snällt Calle! ;)
 
Näää vänta lite nu...skall man citera folk får man inte ändra citatet....nu bryter du mot upphovsrätten >:( ;)
 
;D Härligt att bryta lagar, ellerhur? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.