Jo förvisso.

Ok mer? Måste väl finnas en massa griniga (läs duktiga) snickare och rörisar här inne som svurit över kunder som krånglat till det? Vad är ert tips för att det skall gå så smärtfritt och effektivt som möjligt? Framför allt när det gäller konstruktion och materialval.
 
Det som stör många hantverkare är missar/krockar i konstruktionen och kunder som ändrar sig mycket.
Se till att kolla igenom ritningar från alla håll och diskutera om du känner bra hantverkare så att inte saker och ting krockar (t.ex. att det kommer en takstol mitt i vägen där kökskanalen skall gå ut).

Se till att planera så mycket du kan på bygget, försök se till att hantverkare kan göra så mycket som möjligt varje gång dom är där så som slipper massa resor för smågrejer.
Se till att material finns framme när det behövs ... m.m.

okej det här är jhu helt "självklara" saker men kan spara mycket tid och pengar :)
 
Mikael_L
5.2 racing skrev:
Vad bör man tänka på för att slippa dyra konstruktionslösningar?
Tänk på all rördragning, avloppsrör längs med bjälklag, var ska ventilation, imkanal och ev skorsten dras. Varm och kallvatten är inte lika kritiskt.

Ska du ha trapp är det en stor fördel ifall trapphålet går längs med bjälklaget och mitt mellan två takstolar.

Standardformat har varit uppe, dvs mycket cc60 och cc120 som gäller, överallt!

Eldragning kan bli lite mindre blodig ifall centralen ligger nära kök och tvättstuga och pannrum/teknikutrymme. De flesta grupper går till dessa utrymmen.
Glöm dock inte att inkommande kabel bör komma in på samma ställe som vatten avlopp och husets andra anslutningar kommer in.

Allt rektangulärt, 90graders hörn överallt och raka ytor, inga steg och nischer sparar material och arbetstid.

Takstolar tex, kan man komma billigare undan med t ex Kertubalkar, eller vad det heter?
Det finns Kertobalkar, swelite's lättreglar (masonitebalk).
Jag tvivlar på att det blir billigare utom vid vissa specialtak.
Limträbalk i nock där det sen ligger bjälkar på denna och på takfoten, kan bli priseffektivt, särskilt om limträt inte behöver bära långa sträckor pga av hjärtvägg under.

Är det mer effektivt att använda västkustskivan istället för vanlig isolering längst ut?
Ja det är väl ett ganska smidigt sätt. Men jag tror det är dyrare, så korsregla + tjockare huvudisolering ger "more bang for the bucks". Ehhh, tror jag, kolla upp!
 
Tänkte på det här med tak.
Ska du ha nästan platt tak så finns det ju inte speciellt många alternativ, ytpapp eller falsat plåttak. Pappen är betydligt billigare, men inte speciellt billig i slutändan. Du måste även ha helt svallat tak så slutnotan hamnar väl runt 180:-/m2 ex arbete. Sedan är väl limträet inte speciellt billigt. (ca 300kr/m?)

Betongpannor och färdiga takstolar tror jag är det billigaste. En 7m takstol kostar från 1600:- och pannor från 50:-m2. läkten kan inte kosta många kronor per kvadrat takyta.


säger inte att du ska välja det ena eller det andra, vill bara uppmärksamma att papp inte är en speciellt billig lösning.
själv valde jag limträ och falsat plåttak! ;) (tack och lov för att farsan är plåtknackare)
 
Svallat??

Fönsterbiten då? Är toksvag för Hajompartier, men inser att det sticker iväg om man vill ha ett par såna ;) Blir det mycket merjobb att sätta in ett sådant parti, jämfört med vanliga fönster?

Låt säga att vi bestämmer oss för en viss planlösning, kan man be konstruktören/husföretaget att rita det så kostnadseffektivt som möjligt? Tänker på alla standardmått etc.
 
Mikael_L
5.2 racing skrev:
Svallat??
Råspont, antar jag.
 
med svall menar jag råspont ja... eller OSB som också går. tror tillomed att det blir billigare. går snabbare att lägga iaf.
 
Hej 5.2 racing ,

jag har kanske inte något revolutionerande att säga ur"effektivitetssynpunkt",
eftersom du har fått så goda råd från andra, speciellt andersmc.

Men jag har lite andra synpunkter på din planlösning:
Alla tre sovrummen: Dörren blockerar garderoberna,
vilket i längden är mycket irriterande. Och det är lätt att ändra
genom att flytta om lite grand.

De små sovrummen: Ändra så att skrivbordet och inte sängen står vid fönstret.
Det blir mycket trevligare.

Den diminutiva klädkammaren vid master bedroom har TVÅ dörrar.
Bättre att använda ytan till hyllor/förvaringsplats.

//KoW
 
Skulle det funka med osb istället för råspont? Vrider inte den sig efter ett tag? Isåfall är kanske boarden bättre. Men då blir det väl inte billigare antar jag.

Ang möbleringen så har jag inte tänkt så mycket.
 
I
5.2 racing skrev:
Skulle det funka med osb istället för råspont? Vrider inte den sig efter ett tag? Isåfall är kanske boarden bättre. Men då blir det väl inte billigare antar jag.

Ang möbleringen så har jag inte tänkt så mycket.

Fundera ett tag över vad som händer med OSB-en när det går läck på underlagspappen och vattnet blöter upp den.

Rsp. har den fördelen att trä tål vatten (i begränsad mängd), är helt växt med genomgående fibrer osv.
__________________________
Byggaren
 
buck skrev:
med svall menar jag råspont ja... eller OSB som också går. tror tillomed att det blir billigare. går snabbare att lägga iaf.
Är det en använd teknik, med OSB som underlag?
 
Enligt vad jag hört, ja.

sen om det är samma skivor som man mosar in i väggar mm vill jag ha osagt.
 
Massonit är väl bättre och vanligare än OSB isåfall.
 
Farsans granne vid hans sommarstuga har osb under pappen. Nu verkar det vara en budgetgubbe, så det säger egentligen ingenting om nåt:).
 
masonit är väl tämligen olämpligt som bärande underlag! ;) antar att du menar som kondensskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.