Viss spekulationsvarning!

Ejca tillverkade mig veterligen Lini-maskinerna. Är det inte till och med så att ett antal Lini-maskiner bara var direkt brandade Ejca-modeller. Lini var vad jag förstod det Lunas egna märke.
 
Hej

Elmotorn på sågen har en svensk skylt.
Motorn förefaller vara samtida.

Kan kolla i senare.
Av Rockokotassarna att dömma är den troligen betydligt äldre än 60 talet.

Undre hjulet var något tippat.
Har preliminärt löst det med att lossa lagringsfästetd och tippat upp hjulet så att det sitter lodrätt önder övre hjulet.
Skall kolla lagren vid tillfälle (monter isär ordentligt.

Bomberingen förefaller vara dålig då gummit är väl sprucket och lite platt av bandtrycke och slitage.
Altså blir det gummibyte när väl vädrt blitt sämmre.

När man byter gummi så skall man lägga skarven sned enligt tips nedan.
På vilken ledd snedskär man?
- Gummit på tvären, dvs 'klipper med en sax 'ca 45 Grader (på 25 mm bredden) och får en 50% längre skarv
- 45 grader på gummits tjockleg ca 5 mm (svårt) ?

Mvh

Peter
 
Alternativ 1, dvs 45 grader på 25 mm's bredd.
Vill man så sågar man en kloss med hjulets form och spänner över skarven medans limmet torkar. Det var dock mest aktuellt förr när man limmade med shellack etc, dagens kontaktlim hugger bra och Biltemas är inte så dumt.

/Kent
 
Tack Kent

Gummi inhandlat på Kuntze under lunchen.
25 mm brett och 5 mm tjockt avsett för bandsåg/alt slitband.

Hur mycket skall jag bombera?
Blir det lagom att slipa ner ca 1-2 mm på kanten och ca 0 m på några mm bredd på mitten?
Eller skall man slipa till en konkav kloss med sandpapper på insidan att hålla på tvären över julen?
Blir det lagom med sandpapper med 50 korn?
Funderar på att annvända en pinne så att ine fingrarna ryker i händelse av olycka.

/Peter
 
Hmm, du skall _INTE_ använda en klinga då du gör detta. Trodde jag var tydlig med det i det tidigare inlägget. Att använda klingan här är direkt farligt eftersom risken att klingan hoppar av och snittar i händer och handled är oerhört stor.

Använd ett tygband istället, det funkar eftersom du bara skall få lite snurr på det övre hjulet.

1 mm räcker troligen, det är lätt putsning som gäller och det är inte mycket som skall bort. 50papper tar rejält så jag hade valt lite finare, 100 t ex.

/Kent
 
Som nybliven Lini - ägare ringde jag Ejca och hörde efter om dom visste hur det låg till med varumärket Lini.

Ejca tillverkade Lini, gröna Lini sålde Ejca och blå Lini såldes av Luna.
 
Är också nybliven Lini-ägare, sen i lördags. Tyvärr började inte vårt förhållande så bra. Fästet till bordet gick av när jag lyfte sågen. Det var lagad sen tidigare. Är det möjligtvis någon som har ett liggande i någon hörna? Är väl inte mycket lönt att ringa Lini då sågen är byggd 1968. En kombimaskin med slip och svarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.