Hej,
Vi har inför sommaren införskaffat vår första gasolgrill.
Glad i hågen körde jag till närmaste lokala AGA.återförsäljare, med den rabattcheck på 200 kr som följde med grillen.

Önskemålet var en gasolflaska av den nya komposittypen, vilka AGA tydligen benämner PC5 resp. PC10 (där siffran står för mängden gasol i fylld flaska).

Men jag blev lite lätt chockad över prisbilden jag fick:
En fylld PC5 skulle kosta cirka 1 580 kr, och dito PC10 cirka 1 880.

Är denna prisbild normal?

Jag inser att en del av kostnaden är pant för själva flaskan..
 
Bevaka Blocket, lite fel säsong nu men sent på hösten är dom billiga, vanliga stålflaskor brukar ligga på en femhundring.
 
hmm det är väl själva flaskan som kostar. Speciellt de nya kompositflaskorna är dyra. Ring närmsta mack och kolla vad det kostar där. Generellt är husvagnsföräljare billigast, iallafall då det gäller påfyllning.
 
Jag var hos Gas och Gasol Mästarna för att fylla på våran lilla blåa knöl (P2?). Frågade lite och fick följande prisbild.
P2 går på ca 400kr inkl gasen och flaskan.
P6 går på 950kr inkl gasen och flaskan.
PC5 går på 1250kr inkl gasen och flaskan.

Att fylla en flaska (eller byta ut som de gör) kostar
P2 130kr
P6 190kr
(PC5 borde hamna mittemellan).

http://www.ggm.nu/index.php
 
GoForIt skrev:
Hej,
Vi har inför sommaren införskaffat vår första gasolgrill.
Glad i hågen körde jag till närmaste lokala AGA.återförsäljare, med den rabattcheck på 200 kr som följde med grillen.

Önskemålet var en gasolflaska av den nya komposittypen, vilka AGA tydligen benämner PC5 resp. PC10 (där siffran står för mängden gasol i fylld flaska).

Men jag blev lite lätt chockad över prisbilden jag fick:
En fylld PC5 skulle kosta cirka 1 580 kr, och dito PC10 cirka 1 880.

Är denna prisbild normal?

Jag inser att en del av kostnaden är pant för själva flaskan..
Den stämmer nog ganska bra. Jag bytte in min P11 aluflaska mot en PC10 plastflaska för några veckor sedan och panten låg på ca 1400 kr och gasolen omkring 450kr. Nu fick jag pant på min P11 så det gick jämnt ut med pantavgiften på PC10. Jag behövde alltså bara betala för gasolen.

Kolla här för lite priser: http://www.k-rauta.se/tradgard_681.htm

Det är bättre kg-pris på PC10-gasol jämfört med PC5.
 
Visst att det kostar att köpa en ny kompositflaska, men pantsystemet trodde jag var avskaffat? Är det inte därför man kan fynda gasflaskor på Blocket?
 
det är inte pant. du köper en flaska första gången och sedan byter du den mot fulla för en liten avgift. det finns ingenstans du kan lmna tillbaks den och få tillbaks pengarna. därför kan du fynda på blocket.
 
Har själv en komisit flaska vilket jag idag ångrar.
I och med att olika gasoltillverkare kör med lika kompositflaskor så blir du låst vid en leverantör när du har köpt din flaska.
Köper du en vanlig så kan du ju välja där det är bäst pris på påfyllning
 
ppalm skrev:
Har själv en komisit flaska vilket jag idag ångrar.
I och med att olika gasoltillverkare kör med lika kompositflaskor så blir du låst vid en leverantör när du har köpt din flaska.
Köper du en vanlig så kan du ju välja där det är bäst pris på påfyllning
??? Förklara det där mer, för jag tror inte det stämmer..
 
Nää, det kan inte stämma. Finns väl en standard när det kommer till gasflaskor av den anledning att det skall vara möjligt att fylla på/byta in överallt?
 
AGA och Liquid Gas (tror jag de heter) har olika inlämningsställen. Dessutom har Hornbach ett helt eget system som kräver att man tar flaskan till dem. När man köper sin kompositflaska är det bara att kolla vad man har för handlare på orten och sedan välja märke. Gasolpriserna brukar inte variera speciellt mycket hos en och samma butik. Leta reda på den som är billigast och har bäst service så löser det sig.
 
Samma standard vad det gäller plåt och alu flaskor men inte plast

Agas komposit flaskor är gröna
Lindes komposit är blå
 
Varför fick jag då hos aga byta in min äldre blå till en nyare grå utan att betala mer än gasen?
 
Jaha jag hade rätt igen, iallafall för över ett år sedan :p
Sedan 2008 så byter primagaz in komposit oavsett fabrikat.

Läs här http://www.gasol.nu/

Citat "Inbyte kompositflaskor: Primagaz Sverige AB lanserade under 2008, som första gasolföretag möjligheten att på samtliga sina återförsäljarställen, inbyta samtliga kompositflaskor för gasol, oavsett fabrikat. Den servicen kvarstår naturligtvis under 2009."
 
jag kan i alla fall vittna om att det lönar sig att leta runt lite när man ska köpa gas. Skulle panikgrilla för en månad sen och var tvungen att åka in på en kvalitetsbyggfirma och köpa gas, 390:- för en P5! Förra veckan när det var dags igen så kollade jag google vart det var billigt och hittade en återförsäljare ett kvarter bort som tog 150:-. hyfsad skillnad. Man kan undra vad som motiverar den nästan tredubbla kostnaden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.