Hej,
någon som har erfarenhet angående livslängden på vakuumrör?
Någon som har haft rör som har gått sönder?
 
Hej. Det har varit problem med kvaliten i början. Men är mer eller mindre löst av de flesta stora försäljarna i Sverige.

Men sen händer det ju ändå. Helst med vacuumet.

Mestadels hemma hos problem verkar vara monteringsskador.


Mvh. Anders
 
Hej

Man vet inte riktigt hur lång livslängden är på vakuumrör, det finns inte så många vakuumrörsanläggningar med tillräckligt många år på nacken. Och det är vakuumet som är den stora risken, utan tvekan. Material är svåra att få helt täta, det gäller även glas. Mikroskopiska läckage finns alltid, och kinesiska vakuumrör lär ha haft en del problem vad jag sett på andra forum, 2-10% av rören har varit kass redan vid leverans. Problemet med vakuumrör som tappar vakuum är att de har så liten yta och att skuggsidan inte är isolerad, vilket gör att värmen strålar ut fritt. Effekten på ett vakuumrör utan vakuum blir en bråkdel av vad en plan solfångare presterar på samma yta.

Det finns däremot massor av gamla plana solfångare, och där ligger livslängden på minst 30 år (det vet man eftersom det sattes upp mängder av solfångare under 70 och 80-talet.

Sedan är det en definitionsfråga detta med livslängd. Cirkulationspumpen är väl det som ger upp först. Glaset i solfångaren, har det något som kan beskrivas som livslängd ? Tror inte det. Själv tror jag att en plan solfångare som är infälld i taket och underhålls väl har längre livslängd än betongpannorna som ligger runtom.

MVH/Gano
 
byta några rör är väl inte hela världen. de kostar inte så mycket (Sfinx)
Jag har hellre högre effekt och byter något rör ibland, än köra med gammal teknik som är seg.;)
 
gnoll skrev:
byta några rör är väl inte hela världen. de kostar inte så mycket (Sfinx)
Jag har hellre högre effekt och byter något rör ibland, än köra med gammal teknik som är seg.;)

Mythbusters:

Högre effekt ? Vakuumrör har inte högre effekt än plana solfångare. Kolla här:

Sfinx har 709 kWh/kvm/år räknat på aperturyta, men aperturytan motsvarar bara 59% av ytan som solfångaren tar på taket. Räknar man om till byggyta så ger dessa 420 kWh/kvm/år.

Lesol 3 AR har blygsamma 509 kWh, men kollektorytan motsvarar 88% av den yta solfångaren tar på taket. Räknar man om till byggyta så ger dessa 448 kWh/kvm/år.

Fördelen med vakuumrör är att de är något lättare att installera, men högre effekt ger de INTE.

MVH/Gano
 
Återförsäljarna som varit med lite har sorterat igenom mycket av vacuumrören och heatpipen innan de åker vidare till konsument.

Glasrör eller heatpipe går ganska lätt att byta i en vacuumglasrör/hetapipe anläggning.


Problemet där är nog mest i sånt fall:

Har hetapipen full effekt ?. Hur ser man det på heatpipen?. Ska man kolla varje år?. = jobb som ingen gör att ta ner dem.

Har glasröret full effekt?. Tillräckligt vacuum?. Det ser man lättre, men ska också bli gjort o bytt.


Fastkärvade värmeväxlare. Pg.a tidens tand och hetapipen suttit ett tag.


Anders
 
I de flesta fall är knappast utrymmet på taket något problem, utan då bör väl rimligen priset per kW vara det intressanta och inte per byggyta. Nu vet jag inte vad lesol kostar idag, de har kanske anpassats lite till den ökade konkurrensen.
Mvh Magnus
 
Hej

Jämförelse mellan Sfinx och Lesol, årsutbyte:

Sfinx 30 rör (byggyta 4,77 kvm) = 3,95 kvm Lesol AR (byggyta 4,49 kvm)
Sfinx 60 rör (byggyta 9,54 kvm) = 7,90 kvm Lesol AR (byggyta 8,98 kvm)
Sfinx 90 rör (byggyta 14,31 kvm) = 11,85 kvm Lesol AR (byggyta 13,47 kvm)

Storleken på Lesolen finns inte, de går på 1,62 kvm per modul. Bara för jämförelsens skull. 5 moduler Lesol AR (ca 8 kvm) är närmast att jämföra med 60 rör. Det kostar ca 17000 kr att bygga 8 kvm Lesol 3 AR hos billigaste återförsäljaren där jag bor. Vad färdiga Lesol 5 AR kostar har jag ingen pejl på.

För egen del tyckte jag att det är bra att människor i Sverige tillverkar delarna till Lesol (Sunstrip i Finspång gör kollektorerna, Pilkington gör glaset, Isover tillverkar isoleringen och folk i Lilla Edet skruvar ihop dem). Solfångare som bevisligen har en mycket lång livslängd.

Anledningen till att jag tog upp begreppet byggyta är att många blandat ihop byggyta och referensyta på vakuumrör, man har tagit byggytan gånger årsutbytet per kvm referensyta. Till slut gick SP ut med en skrivelse till alla återförsäljare av solfångare för att få ett stopp på missförstånden. Dels blev många anläggningar underdimensionerade, dels fick Länsstyrelsen reda ut många felaktiga ansökningar. Många valde vakuumrör vid platsbrist, för att de trodde att rören presterade bättre än en plan solfångare per kvm byggyta osv osv.

Rör med dåligt vakuum avslöjar sig på vintern, de avfrostar sig snabbare än sina grannar på morgonen. Då kan man också se vilka rör som har bäst vakuum, det brukar finnas nyansskillnader. På sommaren blir de heta på utsidan.

Jag lägger inte detta inlägg för att jag är partisk på något sätt, mer som en motvikt till den ensidiga debatten runt vakuumrörs påstådda överlägsenhet över plana solfångare. Jag är ingenjör och tycker att rätt ska vara rätt helt enkelt.

MVH/Gano
 
En modul Lesol 5AR kostar hos NILA Energi 5346:- + frakt.

5 moduler ger 8,1 m² yta samt kostar 5*5436 + 1750 (frakt) till mellansvergie, totalt 28880:-. Nu kanman säkert hitta billigare återförsäljare men detta var ett pris som gick att hitta på nätet som en jämförelse.
 
Hej

Och tack Roli för prisinfo.

Då blir det (ex frakt):

8,1 kvm Lesol 5AR: 27180 kr för 4123 kWh/år

60 rör Sfinx: 20000 kr för 4013 kWh/år

8,1 kvm Lesol 3AR (självbygg): ca 17000 kr för 4123 kWh/år.

Billigast är att bygga själv följt av de kinesiska vakuumrören från Sfinx. Svensktillverkade Lesol 5AR blir klart dyrast.

MVH/Gano
 
Jag undrar om dina siffror stämmer, Gano, mina 30 rör tar inte upp några 4,77 m2, utan 2,8 m2, som det också står på Sfinx specifikationer.

Vi kanske pratar äpplen och päron, men för mig är byggyta den yta som täcks när man lägger nåt på den, och då är det 2,8 m2 för en 30-rörsmodul från Sfinx.

/per
 
Nja, 4,77 stämmer nog bra . Det inkluderar ju avståndet mellan rören. 2.8 blir det väl om du lagt rören precis bredvid varandra .
/Magnus
 
pellesnurr skrev:
Jag undrar om dina siffror stämmer, Gano, mina 30 rör tar inte upp några 4,77 m2, utan 2,8 m2, som det också står på Sfinx specifikationer.

Vi kanske pratar äpplen och päron, men för mig är byggyta den yta som täcks när man lägger nåt på den, och då är det 2,8 m2 för en 30-rörsmodul från Sfinx.

/per
Förstår hur du menar, men på det sättet får du ju ingen fungerande solfångare ???

Byggytan är enligt definition den yta som solfångaren tar i anspråk på taket eller enkelt uttryckt längden gånger bredden. Det är ju mellanrum mellan rören och så tar ju samlingskammaren plats också.

30 Sfinxrör motsvarar 2,83 kvm referensyta och 4,77 kvm byggyta.

MVH/Gano
 
Behöver man verkligen bry sig om byggyta på ett tak???

Ger inte vacumrör mer vid lägre temp?Vår höst dvs då man behöver energin mest.
 
Andreas_Hansson skrev:
Behöver man verkligen bry sig om byggyta på ett tak???

Ger inte vacumrör mer vid lägre temp? Vår höst dvs då man behöver energin mest.
Jo, men det är bara halva sanningen att utetemperaturen sjunker, för det var den du menade, eller hur ? Det händer mer saker. Temperaturen i hela systemet sjunker och en plan solfångare är effektivare vid låga värmebärartemperaturer. I verkligheten är det dött lopp mellan vakuumrör och plana solfångare på våren och hösten. På vintern är vakuumrör bättre, men då är antalet soltimmar så förtvivlat få. På sommaren är å andra sidan plana solfångare något bättre än vakuumrör (och speciellt vid låga värmebärartemperaturer), vilket gör att de lämpar sig väldigt bra som poolsolfångare.

En annan skillnad som finns är att plana solfångare är bättre än vakuumrör vid väldigt snäva instrålningsvinklar för att sedan, när solvinkeln ökar så att rören inte skuggar varandra, öka så att vakuumrören ger mer effekt. Sedan blir vakuumrören frånåkta vid zenit och så baklänges igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.