Köksmontören skrev:
Gammalt inlägg, men jag blir såååå trött på sånt här !!!

Hur f-n kan man jämföra sin lön med vad en hantverkare debiterar i timmen !!?

Av dina 150:- får du ut 110:- efter skatt och av de 300:- får du ut 220:- / timme !

Av de 469:- jag t.ex debiterar tar staten 94:- som är momsen...
Av de 375:- som återstår går ca: 100:- till omkostnader i företaget typ försäkringar, bil, kläder, telefon, bankgiro, bokföring m.m m.m m.m
Av de 275:- som återstår vill staten ha 165:- som gör att jag får ut 110:- i lön/tim !!

STATEN tjänar 259:-
JAG tjänar 110:-

Hade du mer att gnälla över så kom med fakta !!!!!!!!!??


Mvh

Köksmontören
Oj, där tog det skruv köksmontören. Öh, va? Varför kan jag man inte jämföra? Komma med fakta?

Hade jag fortsatt vara snickare så hade jag tjänat mer än jag gör nu. Fakta.

Fakta. Har en snickare 400 000 i studieskuld? Om du vill räkna omkostnader så ta med det i beräkningen. Då hamnar AT-läkarens lön på 15 spänn mindre än den lön du räknar på att du har. Vem kör inte bil till jobbet förresten?

Oavsett detta, alla av de som verkar "gnälla" här gnäller inte på lönen. Jag betalar gärna 550 spänn i timmen till min rörmånglare. För han har yrkesheder, vill och kan göra ett bra jobb, trots att han och de övriga två privata rörisar jag känner alla äger fastigheter i stan var för sig...
 
N
Ids inte ens svara på ett så meningslöst inlägg egentligen.

Att DU har dragit på dig en studieskuld på 400000:- är ju faktiskt självvalt och det finns säkert andra med samma utbildning som inte har gjort detta.

Det är ju faktiskt inget man kan räkna som omkostnader på samma sätt som det som ska betalas av den timkostnad en hantverkare måste debitera för att kunna driva ett företag och för att kunna föda staten.

Det här handlar inte om att "köra bil till jobbet"...
Det här handlar om att man ska kunna ha med sig en hel mobil verkstad till kunderna och då räcker det inte med vilken bil som helst vilket det gör för en vanlig anställd som ska ta sig till och från arbetet.

Nej... jag tycker inte man kan jämföra äpplen och päron och det står jag fast vid faktiskt.
 
Ja du får ursäkta köksmontören men om det är någon som postar meningslösa inlägg i den här tråden så är det du. Och du får stå fast vid precis vad du vill, det bryr jag mig inte i, det är argumenten (eller avsaknaden därav) som räknas.

Så du tycker alltså att studielånen inte kan räknas med, för att man kan "välja" att inte ta dem? *skrattar* Jag tycker du ska välja att inte ha någon bil i jobbet utan istället släpa dina verktyg i grannens skottkärra, eller välja att inte lägga ut en massa pengar för en hammare, slå in spiken med pannan istället så har du sparat in på den onödiga utgiften. Förresten, har du tänkt på att under de 5,5 år du inte studerade så drog du in styvt en mille i skattade och klara pengar, rakt ner i fickan...
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Gammalt inlägg, men jag blir såååå trött på sånt här !!!

Hur f-n kan man jämföra sin lön med vad en hantverkare debiterar i timmen !!?

Av dina 150:- får du ut 110:- efter skatt och av de 300:- får du ut 220:- / timme !

Av de 469:- jag t.ex debiterar tar staten 94:- som är momsen...
Av de 375:- som återstår går ca: 100:- till omkostnader i företaget typ försäkringar, bil, kläder, telefon, bankgiro, bokföring m.m m.m m.m
Av de 275:- som återstår vill staten ha 165:- som gör att jag får ut 110:- i lön/tim !!

STATEN tjänar 259:-
JAG tjänar 110:-

Hade du mer att gnälla över så kom med fakta !!!!!!!!!??


Mvh

Köksmontören
Men då tar du jue 375 kr+moms, detta är vad de flesta här verkar tycka är en skälig ersättning. Helt okej i mina ögon. Vad jag tycker är värre är att många (de flesta??) drar in otroliga summor med svartjobb i månaden, ovanpå den där helt okej månadslönen och att man i stort sett måste stå och försvara sig när man vill ha ett jobb gjort vitt.
 
Så börjar vi om denna tråd ett varv till - men det är ok tycker jag - istället för att sprida diskussionen till olika trådar :)\n\nDr_Jerkyll + nyttanvändarnamn_111 (köksmontören):\n\nDr jekyll har helt rätt i att bla studielån, ingen inkomst under 5-6 är saker att räkna med och val man gör !\nÅ andra sidan har inte det så mkt med saken att göra.\nMarknaden sätter ju priset - och så länge tillgången är dålig och efterfrågan på hantverkare är hög så kan man mycket väl motivera högre priser än vad både läkare och advokater tar !\n\nMEN\nvad debatten till stor del handlar om är kvaliteten på jobbet man får för dessa pengar !\nBetalar man 375 kr + moms är detta relativt prisvärt dessutom, men om man lägger 500kr+moms och får ett amatörmässigt jobb, ett jobb som man kanske själv kunde gjort i princip lika bra om man hade haft tiden till det, för så hög kostnad, så ställer man ju snabbt frågan om hantverkaren är värd dessa pengar !!?\n/K
 
För att ni inte ska bli förvirrade vill jag berätta att användaren Köksmontören har fått ett nytt användarnamn. I Byggahus forum är alla konsumenter.
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Gammalt inlägg, men jag blir såååå trött på sånt här !!!

-- Inlägget redigerat av moderator --

Inte alls, tråden är knappt 2 år gammal bara...
 
Jag fattar inte riktigt diskussionen kring någons TIMLÖN för att sedan jämföra det med en TIMDEBITERING ett företag tar ut !? Förstår ni inte skillnaden?

Nummer två som jag inte fattar OM man nu ska jämföra löner mellan olika yrkeskategorier är hur man kan jämföra en egen företagare med en anställd på ett så enkelt sätt. En egen företagare har betydligt mer att tänka på än stämpelklockan vid ankomst och hemgång. För dom flesta egna företagare är detta obetalt men anser det värt besväret för att driva sin egen verksamhet. För vissa passar detta leverne utmärkt medan andra inte skulle palla med det, även mot högre lön.

3,
Det är marknaden som bestämmer priset på en vara eller en tjänst. Punkt.
 
Anders
1) Jo vi förstår skillnaden. Du har en poäng i att det kan vara lätt att glömma detta, men argumentet rättfärdigar inte grundfrågan.

2) Jag stämplar. Så du tror att efter jag stämplat ut i måndags slutade fundera på den 11-åriga killen som jag 45 min tidigare diagnostiserat skalettcancer med mellan 30-70% chans att överleva och som med 100% sannolikhet har ett ben mindre några dagar senare? Att jag inte gick hem, grubblade och läste på om vad jag ska göra för att kunna hjälpa honom på bästa sätt? Att jag inte efter det läste läkartidningen för att fördjupa mig i mediciner och sedan inte planerade hur jag skulle lägga upp morgondagens arbete?

Du har rätt vi är alla olika. Jag gör det här för att jag har yrkesheder, och ett hjärta. Därför blir jag förbannad när det kommer 5 olika snickare hem till mig som kan högst hälften av vad jag kan om snickeri, tar en saftig mellanskillnad på material, pratar i telefonen 10 % av arbetstiden lågt räknat, räknar timmar på ett märkligt vis och dessutom vill ha rejält betalt för det.

Min röris tar saftigt betalt, pratar i telefon 25% av tiden samtidigt som han bockar rör, har en hyfsad mellanskillnad på material, arbetar snabbt och är duktig, och tjänar tillräckligt för att ha råd att investera i fastigheter i stan. Visst svider det lite men jag betalar räkningarna till honom hyfsat glatt.

3) Det var nog en för snabb punkt. Så tillgång och efterfrågan har inte att göra med konsumentlagar, eller kundens rätt i att uttala sig? Ska man hålla käften och se nöjd ut, tillgång och efterfrågan styr allt så det är ingen idé att bry sig?
 
Håller med imported_Anders_S mfl om att detta är en totalt meningslös diskussion. Man kan försöka utröna ocb FÖRKLARA varför timpriset för en viss tjänst är som det är men att börja ARGUMENTERA för att det skulle vara annorlunda är totalt bortkastad tid eftersom vi lever i en marknadsekonomi.
 
Dr_Jerkyll!
Yrkesheder pratar du om, när en bekant fick hjärnhinneinflammation kunde inte läkarkåren på det sjukhuset faställa vilken typ det var, när hon blev utskriven och frågade om hon kunde få det igen blev hon garanterad att det absolut inte kunde hända. Efter ca en vecka fick fick hon samma symtom igen och blev återigen inlagd!
Jag köpte läkarböcker och läste på om sjukdomen, när jag sen frågade läkaren så visade det sej att jag hade en högre kunskapsnivå efter att ha läst i böckerna. Så kom inte och snacka om yrkesheder hos läkare iaf!
Eller när jag skulle få en vagel i ögat bortopererad och fick tid 2 dagar innan en utlandsresa, jag ringde och frågade om det gick bra att operera ändå pga resan till varmare ställe, andra bakterier osv- svaret jag fick var: Inga som helst problem. När jag kom till operation och återigen frågade så sa läkaren att det var högst olämpligt och att han avrådde från operation!! Iofs så var det ju "bara" en sköterska som svarade på mina frågor när jag ringde. Eller gången när en avlidit och läkaren som kom in och skulle stötta osv inte sa ett enda ord utan bara satt där, jag började undra om det var någon utvecklingsstörd som tagit på sej en läkarrock och smugit in, men nej det var en riktig läkare! Yrkesheder, jo jag tackar- men dom läkarna kanske hade snickrat hemma hela natten innan?
 
imported_Anders_S skrev:
3, Det är marknaden som bestämmer priset på en vara eller en tjänst. Punkt.
Riktigt så enkelt är det inte i Sverige idag. Vi har absolut inte en ren marknadsekonomi där tillgång och efterfrågan bestämmer priset. Vare sig för snickare eller läkare (i ännu mindre utsträckning för läkare faktiskt). Att sen inte alla faktorer som förstör den fria marknadsekonomin är direkt påverkbara av vare sig den enskilde snickaren eller snickarkåren i sin helhet är en annan sak (inkomstskatt, moms, fackliga "minimilöner" är 3 exempel på sådana faktorer).

I praktiken i Sverige idag så är tillgång och efterfrågan en halvhyfsad tumregel, som fungerar mer eller mindre bra beroende på vilken yrkeskår man tittar på. Oavsett vilket så är den inte tillräckligt bra för att en argumentation om rimliga timlöner för hantverkare inte bör föras. Ett så starkt samband mellan tillgång och efterfrågan så att det enbart är lönt att sätta sig tillbaka och förklara varför timdebiteringen är på den nivån den är, råder inte.
 
Dr_Jerkyll: Vad kostar ett läkarbesök på 5min? (OM man måste betala hela summan själv). Räcker 1200kr? Om du är missnöjd med dina hantverkare, anlita någon annan!
 
Daniel_N, vad skulle de olika timlönerna på ett bygge bero på om inte utbud och efterfrågan?

Ännu tydligare exempel är de yrken som många människor tycker är så roliga att de vill ha som hobby, som konstnär, skådespelare, musiker etc etc. Där är det mycket svårt att livnära som på sitt arbete och många som är oerhört skickliga tjänar ändå väldigt dåligt.
 
injonil skrev:
Daniel_N, vad skulle de olika timlönerna på ett bygge bero på om inte utbud och efterfrågan?
Utbud och efterfrågan sätter priset i en perfekt marknadsekonomi. Sådana existerar inte i praktiken. I den teoretiska mikroekonomin - visst - men inte på en byggarbetsplats. Bland annat beroende på informationsasymmetri, svårigheten att ställa olika erbjudande emot varandra (vilket till stor del beror på att det bland en del hantverkare förekommer avgifter (konstiga bilersättningar, materialpålägg på påhittade listpriser och liknande historier som har diskuterats på detta forum tidigare)), inom b2b påverkar även förekomsten av ramavtal och naturligtvis problemet att beställaren inte alltid är så starkt påverkad av det faktiska slutpriset (inom b2b alltså). Vidare fackföreningar som sätter stopp för utländsk lönedumping (ja - det är naturligtvis en del av utbud och efterfrågan i en REN marknadsekonomi).

Sen blir alltihop snedvridet på grund av att relativt hög skatt, egen/arbetsgivaravgifter och moms gör att man generellt behöver arbeta ganska länge på ett normalt jobb för att betala en hantverkare 1 timme.

Slutligen så är min uppfattning att utbud och efterfrågan är ett mycket mer komplext begrepp än vad man gärna vill tro. Jag är långt ifrån en expert på ämnet, och jag har troligtvis bara nämnt en bråkdel av de faktorer som gör att den svenska byggmarknaden verkligen inte är en ren marknadsekonomi. På gott och ont.

Observera att jag inte tar ställning (just nu i detta inlägg åtminstone) i sakfrågan angående rimliga timlöner. Jag bara argumenterar kring frågan om utbud/efterfrågan/marknadsekonomi.

Observera också att trots faktorerna ovan, så har givetvis utbud och efterfrågan en mycket stor inverkan på timlönen på ett bygge.

Frågan aktualiseras ytterliggare när man jämför timlönen för läkare och byggare. Vad är en lämplig timlön för läkaren som ska akutoperera dig för dina livshotande skador i den lilla byn med bara 1 läkare? Hyfsat överkomlig i Sverige idag (vilket leder till att läkare i vissa situationen kan sägas ha dåligt betalt i förhållande till den nytta som patienterna upplever (att man överlever tex)) men mycket dyr i en ren marknadsekonomi. Tur för oss säger jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.