Vi har kikat runt lite och fastnat för LB Classic 185. Huset har vad vi vill till ett rimligt pris.
Har nu börjat kolla lite mera byggnadstekniska detaljer och ser att de flesta här förordar råspont i yttertaket. Lb har här board enl. Byggahus.se jämförelse mellan hustillverkare.

Vad är nu denna board, och är den helt "uppåt väggarna" jämfört med spont?

Gissar att det inte är gratis att byta till annan taktyp?

Tack på förhand.
 
Även jag undrar samma sak!

På Classic 154 kostar det cirka 60.000 att få råspont. 25k för att "låsa upp" huset för tillvalet och sedan 35k för själva råsponten.
 
Sök på "takboard" få forumet. Finns en hel del information. Återkom med mer specifika frågor om det behövs!
 
Jag skulle vilja veta vad som händer om det börjar läcka in genom taket. Kommer takboarden "suga upp" vattnet då, det vill säga är råsponten bättre då?

Eller är det enbart så att råspont är en stadigare byggkonstruktion som håller bättre rent hållfasthetsmässigt?
 
Om det börjar läcka så rinner vattnet ut längs takboarden. Takboard tål inte detta lika länge som råspont + papp men båda konstruktionerna är egentligen gjorda för att det inte ska läcka vatten genom takpannorna så principiellt är det inte någon skillnad. Det vatten som "ska" kunna hamna på takboard resp råspont + papp är kondensvatten och det klarar båda konstruktionerna bra.
 
Varför förespråkas alltid råspont i så fall? Är det verkligen värt 60 papp extra?
 
Lite där jag också är. Har läst forumet gällande råsponttak och det verkar bara vara att så ska det va, lite som att det går inte att göra på annat sätt. Vad jag har förstått ska taket på LB-hus var "godkänt". Är det ändå nåt man ska tänka på?

Livslängden 10 år istället för, va vet jag säg 35 år osv?

När man sedan (vi räknar med att bo i detta hus framöver, ~länge) ska lägga om taket, ställer grundlösningen till med problem?
 
Ett tak med råspont blir ett stabilare tak. Både nu med yttertak på och sedan när du ska byta yttertak.
 
Det är inte särskilt relevant. Konstruktören ser till att rätt dimension används för bärläkt så att taket får den hållfasthet och stablilitet som krävs.
 
Jag kan tänka mig att det kan bli dyrt med "boardtaket" när det är dags för renovering.

När tegel/betongpannorna skall bytas på ett "råsponttak" byter man normalt också
bärläkt, ströläkt och papp, vilket är en ganska liten kostnad i sammanhanget.
Läkten är ju i klen dimension.

Motsvarande renovering vid ett "boardtak" innebär att den kraftiga bärläkten i dimension 45x70 skall bytas,
likväl som själva boarden. Där finns ju inget annat ytskikt under takpannorna.

Någon som har ett hum om vad detta kostar?

//KoW
 
Jämför du med att byta takboard med att ha kvar papp och råspont? Lite udda jämförelse tycker jag nog...
 
Ett problem med boardtak är kombinationen snö och blåst. Den konstruktionen är inte lika "tät" som råspont+papp vilket gör att snö kan yra in under vid ogynsamma förhållanden. Jag betalade 26000 extra för råspont på vårt eksjöhus. Vet inte om jag hade betalat 60.
Det byggdes ett hus parallelt med vårt med boardtak och det såg inte roligt ut i februari innan dom hade fått pannor på det.
 
Det kan nog vara riktigt.

Jag kan dock kontra med att risken för fuktskador under byggtiden är betydligt mindre för takboard eftersom den går fortare att lägga och eftersom den direkt när den är lagd skyddar mot regn. Råspont utan papp däremot är ingen höjdare om isoleringen är lagd och regnet kommer.

Vill tillägga att jag inte är någon förespråkare för varken det ena eller det andra.
 
Jag har själv ett LB-hus med board på taket. Själv skulle jag aldrig lägga 60 kkr på råspont istället för board.

Dock är det viktigt att man är noggrann vid ränndalar för det är där som det kan komma in yrsnö på vintern. Så det påståendet stämmer.

Bor i södra Sverige och där är det inte sådan väderlek speciellt ofta.
 
injonil skrev:
Det kan nog vara riktigt.

Jag kan dock kontra med att risken för fuktskador under byggtiden är betydligt mindre för takboard eftersom den går fortare att lägga och eftersom den direkt när den är lagd skyddar mot regn. Råspont utan papp däremot är ingen höjdare om isoleringen är lagd och regnet kommer.

Vill tillägga att jag inte är någon förespråkare för varken det ena eller det andra.
Ibland komer råsponten i färdiga stora segment med redan påspikad papp. På så vis byggdes vårt Götenehus så yttertak hade vi på ett kick! Men vi behövde bara betala 20 000 extra för råsponten så det var det värt. Men 60 000 låter lite väl!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.