Hej!
Funderar på att införskaffa ett maskinbord för att fästa handöverfräs, cirkelsåg mm. och tittade på bl.a. clas ohlsons:
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38119826
Hörde dessutom att dom kommer att prissänka det med 400:- nu i augusti.
Är det någon som har provat det, och vad kan man förvänta sig av de, kollade även in wolfcraft master cut men vet inte om det är något bättre.
Tips mottages gärna
 
Har varken sett eller provat det, låter lite dyrt för något från CO-Tech spontant. Det SER lite svårt ut med justering av fräs i bordet. Det man saknar på såväl hemmabyggen som köpebort är lyften. Det blir bättre om man kan lyfta upp bordsskivan för justering av djupet, men en router lift är rätt nice.
 
Som jag har förstått det hela så ska det vara 2 olika bordsskivor som följer med, ett för fräsen och ett för cirkelsåg, men sen hur lätt det är att lyfta upp dessa för en justering är det vet jag inte
 
Fortfarande ingen som testat detta bord och kan ge utlåtande?
 
Jag har inte testat den men jag är också nyfiken på att höra hur den är. Skulle vara bra om det är enkelt att byta mellan cirkelsåg - handöverfräs.
 
Skall inte vara något problem i bytet
Är med 2 skivor, 1 för handöverfräs och 1 för cirkelsåg så man skall kunna byta på en gång.

Men är lite osäker på kvalitén
 
Nu har jag varit i butik och klämt å känt på bordet.
Det känns absolut värt sina pengar trots att det är i plast.
Men jag tror att om man skall ha något bättre / lämpligare så får man gå upp rejält i pris.
Avvaktar bara kommande lön sen slår jag till.
 
Jag slog till på ett CoTech maskinbord förra veckan och jag är mycket nöjd. Jag hade tänkt köra det med min Hitachi C6BU2K, men infästningen på bordet lämpade sig inte så bra. Jag kör, tillsvidare, på en gammal cirkelsåg som passade bättre. Jag hade en Festool Precisio på lån en tid. Underbar att köra, inte minst där hög precision önskas. Det enda jag störde mig på vad den klena motorn (1200W). Den kroknade ganska snabbt när man började klyva lite fuktigt virke eller ek. Sen tyckte jag den kostade lite för mycket utifrån mina behov (som mest handlar om att klyva panel, reglar, golv etc ogerat).

Eftersom det tar lite tid att fixa dit cirkelsågen är det nog klokast att ha en fast monterad maskin och endast använda den som klyvsåg. Jag hade tänkt montera dit en 1800-2000 Watts Bosch (tyvärr utan kniv) eller Hitachi. Det kommer med råge att täcka mina behov. Sammantaget blir kostnaden drygt 4000:- Och då tycker jag resultatet blir bättre än tex DW710 (som förvisso har kapfunktion i sig, men i övrigt känns racklig, tycker jag). Totalvikten blir betydligt lägre än allt annat jag sett, vilket jag föredrar då jag släpar runt maskinen hela tiden. Mitt andra "klyvbehov" är större skivor, men det sköter jag elegant med min lilla Hitachi och en egenhändigt gjord räls (2 olika rätskivor som kostar en bråkdel av en riktig räls).

Det enda jag stör mig lite på är att hålet för klingan är onödigt stort. Funderade på att göra en egen platta med mindre hål för klingan. Skulle vara ganska lätt att bygga i alu. I övrigt tycker jag bordet gör sitt jobb mycket bra i relation till pengarna. Jag hade bara sett det i katalogen och gamblade osett. Jag tyckte det kändes mer rejält i verkligheten än jag förväntat mig, trots att delar är i plast. Det väsentliga är ändå i alu med fräst ovansida. Jag byggde också om anhållet som nu är helt befriat från glapp och med god precision.
 
Redigerat:
Kör absolut inte utan klyvfenan!

4000 totti... är borde inte typ en GTS10 för en tusenlapp mer ett bättre val?
 
Jo, GTS10 är nog en bättre lösning på många vis. Kikade på den, men det kändes mer som att den landade på 6-8 000. Sen väger den 35 kg. Den här combon väger knappt 10-11 kg. Det tycker jag är en "mobil vikt". Men, visst, den dagen jag kommer att pyssla med lite mer byggen av inredning etc vill jag ha en riktig bordssåg!
 
Låter ju onekligen som att det är värt sina pengar för en hobbysnickare som mig eller har det uppkommit några stora problem?
 
Hur är det med iläggsskivorna är dom i plast eller aluminium?
 
Bordet kan fås för 244:- nu som demoex om man hittar det uppställt i någon CO-butik och det känns ganska prisvärt tycker jag.

Alu-bordet kan man kanske monteras på ett trästativ för att få det mer stabilt?
 
Videoten skrev:
Hur är det med iläggsskivorna är dom i plast eller aluminium?
stålplåt
 
CraneIsland skrev:
Jag byggde också om anhållet som nu är helt befriat från glapp och med god precision.
Låter som en bra idé. Får man fråga hur du gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.