Hej! Jag har haft vattenskada i källaren och efter en urdragen process med försäkringsbolaget står jag nu inför en totalrenovering. Eftersom jag tänkar göra allt rätt från grunden och helt och hållet undvika organiska material har jag några frågor.
Ena väggen i källaren är en bärande leca_innervägg. Till skillnad från alla ytterväggerna är lecaväggen inte putsat utan endast målat med plastfärg. För att få samma struktur på lecaväggen som på de övriga tre väggarna önksar jag att putsa den - MEN jag utgår från att jag måste få bort plastfärgen för att få putsen att sitta fast.
Frågan är - hur gör jag? Är det saneringsfräs/tid/damm/blod/svätt/tårar som gäller eller fungerar inte en sådan metod på lecablock?
En annan lösning jag funderade på var att använda minerit skivor direkt på väggen och sedan måla med strukturmedel i silicatfärgen, men det verkar också lite bökigt...
Jag har för avsikt att bygga om källaren så att den kan klara av om jag får vattenlekage igen, eftersom kommunens dagvattenavlopp har brister som inte kommer åtgärdas på ett bra tag... >:(
Tacksam för alla råd och tips.
 
Hej!

Sitter med samma dilemma, jag använde vinkelslip och nån diamantskiva, gick ganska enkelt men det damma nåt så in i.... så se till att stänga till mot andra utrymmen och vädra rejält, bra skyddsmask osv.

Nåra av mina väggar lämna jag som de är för färgen sitter bra.

Själv begriper jag inte hur man kan måla en jättefin putsad vägg med plastfärg!!!

Lycka till!

Mvh Andreas
 
Jag vet det finns ett verktyg som kallas saneringsfräs som jag har blivit rekomenderat att använda. Frågan är om någon här har erfarenhet av verktyget på lecavägg.
 
Jag tar och kidnappar en årsgammal tråd och hoppas att ingen slår mig i skallen för detta eftersom jag har ett relaterat ämne.

Jag har ett vidbyggt stort garage i källarplan, säkert 9*6 meter där alla väggar är murade lecablock (ganska finkornig leca tycks det) med uråldriga putsrester på. Huset är från 1800-talet och dräneringen är födmodligen död eller icke existerande. Detta ska givetvis åtgärdas först och garaget ska omsider bli relaxavdelning, bland annat eftersom den asfalterade vägen ned till garaget som det är nu är en utmärkt kanal för vatten att rinna rakt in i huset. Gissningsvis är det dock oisolerat under vilket nog gör att jag kan få upp lite fukt i väggarna oavsett hur bra jag dränerar.

Nåja, till saken. Den gamla putsen måste givetvis bort oavsett hur jag gör men sedan är frågan vad jag ska hitta på. Väggarna är ganska stora och jag har allvarliga funderingar på att bara måla dem med vit silikatfärg, alltså utan puts på. Jag tror att det skulle bli ganska snyggt med stora, murade block över en hel vägg. Första frågan rör om detta är dumt på något sätt. Blir det fult? Behövs putsen för att få någon sorts fukthärdighet? Duschhörna och liknande kommer att behandlas på annat sätt så det är snarast fråga om tidvis hög luftfuktighet som man möjligen vill att väggen ska klara.

Den andra frågan är vad jag ska göra om jag ändå putsar. Ska jag försöka ta samma typ av puts oavsett vilken typ detta är? Jag kan inte direkt se något kvarsittande guck under putsen men måste jag ändå slipa väggen för att vara säkert på att jag har blivit av med allt tidigare matrial? Kommer jag att bli en olycklig människa om jag använde gipsputs? Det känns instiktivt lite sisådär att ha det i ett rum med potentiellt hög luftfuktighet men bekvämlighetens onda demoner har starka klor och kraffulla lockrop.

Sist men inte minst: Givet att det blir puts<tm>, var köper man tillsats till sin kompressor (alla borde ha en!) för att spruta på puts på en vägg? Vad heter verktyget jag söker efter?
 
Ja, du kan måla väggen med silikatfärg utan att det ställer till några problem, men detta skulle vara uppvärmt, eller? Då behöver du antagligen slamma väggen först så att den blir "portät" dvs. luften kan inte vandra fritt in och ut. Men om du slammar tunt så kan du behålla strukturen.
Du kan mycket väl putsa med gipsputs, men måla sedan med en bra silikatfärg.
Det finns många trådar om gipsputs i källare.
Verktyget som du kan sätta på din kompressor (om den lämnar mer än 220l/min) är en trattspruta/koppspruta.
http://kgc.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
Denna är dock till för att lägga struktur, dvs. stänkputs/spritputs och inte tjocka skikt (den ger för liten mängd) kommer du sedan upp till de maskiner som är avpassade för detta arbete, kommer de att ge så mycket material, att du som nybörjare inte hinner ta hand om det... med andra ord... dra på för hand ;)
Jag hoppas "Norrbaggen" fick tips om gipsputs någon annan stans så att han inte fräste ner sin leca vägg
Lycke till!
 
Utrymmet ska vara uppvärmt ja. Endast slamning låter som en trevlig idé. Jag får tala med min lokala byggmånglare och höra om de kan rekommendera något lämpligt att slänga på väggen.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
 
Välj ett B-bruk med kornmax 1-2mm t.ex serpo 222
 
Är det någon som har koll på hur lång tid det tar och vad det kostar att putsa
en leca-vägg invändigt. Jag har två rum med totalt 40 meter vägglängd
x 2.20 i takhöjd som jag skulle vilja ha putsade. En hantverkare vi pratat med
trodde att det skulle behövas två personer i två veckor för att putsa väggarna
om man lägger på ca 15 mm puts.

Kan det vara rimligt?
 
Nu är jag inte expert på putsning invändigt men 2 veckor för 2 man låter i mesta laget..

Jag putsade en hel grund utvändigt senast för 2 veckor sedan, och då drog jag över drygt 35kvm själv på 2 dagar.. Visserligen höll husägaren själv ordning på att det hela tiden fanns färdigt bruk - men ändå..
 
Ok, tack!

Fick en offert nu på 30' + moms för putsning och målning av 100 m2 vägg
inkl material. Jag tror de två veckorna var total löptid, men han sa nu att
arbetstiden skulle vara lite mindre. Så det kanske är vettigt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.