Nej, handpenningen betalas nog vanligen ut efter genomförd besiktning. Har inget belägg för det men jag tror väldigt många använder handpenningen på huset man säljer, till att själv lägga handpenning på nytt hus. Det är som sagt min uppfattning och vid vår försäljning för några månader sen så betalades handpenningen ut just efter besiktningen.
 
Hemmakatten
Köpekontrakt är ett giltigt avtal om köp av fastighet. När alla avtalsvillkor (som finns nedskrivna i köpekontraktet) är uppfyllda skall handpenningen utbetalas.
 
Thomas59
-MH- skrev:
Det kan väl vara fel på husets trots köparens finansiella problem. Tror inte kontraktet ger utrymme för diskussionen om VARFÖR köparen hittar fel. Är tidsfristen ute (om det finns någon) så är den. Har den inte gått ut, så är det risk att köparen försöker göra en ny besiktning.

Det där med att handpenningen betalas ut innan köpet är genomfört, det är nytt för mig. Är det vanligt? Trodde det stod hos mäklaren till allt var betalt.
Jag tror inte ens att köparen behöver göra en ny besiktning om hävningsfristen INTE gått ut. Det finns alltid NÅGOT att skylla på i besiktningsprotokollet.

Handpenningen betalas ut då hävningsfristen löpt ut.

-MH-, du har ju enligt vad du skrivit tidigare genom för ett antal fastighetsaffärer de senaste tiden (åren?) så du bör väl ha kommit i kontakt med rutinen att betala ut handpenningen direkt efter kontraktsskrivning/besiktningsfrist eller gjorde ni på annat sätt?

Nu är det ju tills vidare oklart om fristen löpt ut i detta fall. Mäklarens agerande tyder på att den INTE löpt ut. Trådskaparens uppgifter antyder att den gjort det.
 
Fick slå i mina papper för att se hur vi gjorde senast. Jag köpte, så när handpenning utbetalades var mer av sekundär betydelse för mig. Jag TROR att den betalades ut på tilträdesdagen

Vi skrev ett köpekontrakt, utan besiktningssklausul, där det stod att handpenning skulle in på klientmedelskonto. Separat kontrakt skrev om depositionen av handpenning, där utbetalning var beroende av köpets fullgörande.

Sedan utfärdades köpebrev på tilträdesdagen, pengar bytte ägare, och köpet fullbordades.

Så som jag har lärt mig fullbordas köpet när alla villkor SAMT all betalning enligt köpekontraktet har erlagts, och DÅ utfärdas köpebrev. Detta kan man senare söka lagfart på. Någon som anmäler avvikande åsikt?

Hemmakatten, i mitt fall stod det att utbetalning av handpenning skulle ske när köpet fullbordats. Vilken dag är det, om inte den dagen full betalning erlagts, dvs dagen då köpebrevet utfärdas?

Thomas59, håller med om det är oklart vad som gäller!
 
Hemmakatten
Enligt lag måste man upprätta ett köpekontrakt, men man måste inte ha ett köpebrev om fullbetalning erläggs samtidigt som köpekontraktet skrivs.

Det är i köpekontraktet alla uppgifter om fastighet, köpare, tillträdesdag mm skall skrivas ned. I köpekontraktet skrivs också in de eventuellea villkor som gäller. T.ex att köparen har rätt att göra en besiktning inom xx dagar och rätt att frånträda köpet inom xx dagar, För att köpet skall vara giltigt krävs att alla villkor som står i köpekontraktet är uppfyllda.

Ett köpebrev är mer att anse som ett kvitto på att man erlagt full köpeskilling.

Som exempel kan jag berätta om när vi köpte vår tomt. Vi skrev aldrig något köpebrev eftersom vi betalade och tillträdde tomten samma dag som vi skrev köpekontraktet. På köpekontraktet kvitterades pengarna och på köpekontraket bevittnades våra namnteckningar.

Det är naturligt att pengarna för handpenningen står på mäklarens konto tills dess alla villkor i köpekontraktet är uppfyllda, men efter dess skall de naturligtvis betalas ut till säljaren. Jag är t.o.m. ganska säker på att mäklaren enligt lag måste betala ut handpenningen (inklusive ränta) omedelbart när köpekontraktets villkor är uppfyllda.
 
Har både köpt och sålt inom den närmsta månaden. Nu när vi säljer så kommer vi få in pengarna på vårt konto när besiktningsfristen löpt ut, alltså ca 3 veckor efter att köpekontraktet är påskrivet. Vi blev lite förvånade över detta eftersom såinte var fallet då vi både sålde gör 5-7 år sådan. Då hamnade allt på klientmedel kontot tills tillträdelsedagen, enligt mäklaren så är det så det går till nuförtiden
 
Hemmakatten, vad menar du egentligen med "alla villkor"?

Köpet är inte fullbordat förren full betalning är erlagd, dvs när man utfärdar köpebrev (förutsatt att vi pratar om två handlingar, annars är handpenning ganska meningslöst). Givetvis kan man klara sig med bara en handling.

För mig är alla villkor för köp uppfyllda när pengarna har bytt hand.
 
Redigerat:
Är det bara i Stockholm som man får handpenningen utbetald innan köpet är fullbordat, eller förekommer det även annorstädes?
 
På Svensk Fastighetsförmedling står detta under Handpenning:

"Handpenning

Köparen betalar handpenning. Vid kontraktsskrivningen betalar köparen en handpenning till dig. Den brukar vara cirka 10 procent av köpesumman. Om du eller köparen har ett förbehåll i köpekontraktet deponeras handpenningen hos mäklaren så länge möjligheten att kliva av köpet kvarstår. Det ligger i båda parters intresse att kontraktet tecknas så fort som möjligt"

Här från en annan mäklarfirma:

"I samband med köpekontraktet betalar du normalt en handpenning, som i regel är 10% av köpeskillingen. Vid villkor i ett köpekontrakt sätts handpenningen in på mäklarens klientkonto och betalas inte till säljaren förrän villkoren är uppfyllda."

Liknande denna formulering skriver alla jag tittat på...
 
Redigerat:
Och hur gör man då enda villkoret är att huset skall betalas?
 
Thomas59
-MH- skrev:
Och hur gör man då enda villkoret är att huset skall betalas?
Det vanligaste förfarandet är som sagt att handpenningen betalas ut då eventuella villkor, tex att köparen inte utnyttjat sin hävningsrätt när det finns besiktningsklausul med hävningsrätt, är uppfyllda.

Som villkor räknas normalt inte erläggandet av slutlikviden. Köpet är ju giltigt även om slutlikviden inte erläggs. Sen är det en annan sak att det är ett kontraktsbrott att inte erlägga slutlikviden om säljaren uppfyllt sin del av avtalet.

Att handpenningen betalas ut först i samband med att slutlikviden erläggs förekommer säkert men det är inte det vanligaste förfarandet.
 
Så att ge handpenning till mäklarens klientmedelskont är egentligen bara intressant om man har "ångerrätt"?
 
Thomas59
-MH- skrev:
Så att ge handpenning till mäklarens klientmedelskont är egentligen bara intressant om man har "ångerrätt"?
Ja i princip är det så, om man inte överenskommit annat. Finns inga särskilda villkor att uppfylla kan ju handpenningen utbetalas direkt från köparen till säljaren.
 
Thomas59 skrev:
Ja i princip är det så, om man inte överenskommit annat. Finns inga särskilda villkor att uppfylla kan ju handpenningen utbetalas direkt från köparen till säljaren.
Men eftersom mäklaren vill ha sin förmedlingsprovision så är det nog vanligast att det sätts in på klientmedelskontot först ändå..
 
Thomas59
imported_Anders_S skrev:
Men eftersom mäklaren vill ha sin förmedlingsprovision så är det nog vanligast att det sätts in på klientmedelskontot först ändå..
Ja det har du ju rätt i och det är väl normalfallet. Tänkte inte på det:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.