I
plank5 skrev:
Skalade om bilderna, om rubrikerna är fel får någon hojta till.

0) Jack i skåp:
[bild]
1) Avlopp
[bild]
2) Skada golv
[bild]
3) Golv på golv
[bild]
4) Lite stort mellanrum
[bild]
5) Konkavt underlag
[bild]
6) Golv på golv
[bild]
7) 5 mm springa
[bild]
8) Ej inskjutet
[bild]
9) Montering
[bild]
10) Väggskåp
?

xxxxxxxxxx

Måste säga att det känns iaf som man gjort ett bättre jobb själv..

Bild 0 tyder på att det antingen varit väldigt trångt att jobba i köket med alla skåp huller om buller på golvet innan de blivit infösta till vägg eller avsaknad av arbetsbänk.

Bild 1 visar att det inte varit lätt att kombinera skåp utan sockel med ett avlopp som är felplacerat. Det skulle antingen kommit upp ur golv eller varit placerat högre upp på väggen.
Rören på vägg är heller inte demonteringsbara (hårdlödade skarvar i övergång mellan dimension som på gammalt vis vilket numera är i strid med försäkringsbolagens villkor för vattenskador). De skulle ha varit utbytta till modern rördragning med demonterbar skarvkoppling.
Urtagen har därför tagits till väl för att få dit skåpet. Men slutresultatet hade ju kunnat göra snyggare än så och en låda byggts runt om inne i skåpet som döljer eländet.

Bild 3 visar att det inte förekommit någon avvägning av golven före inläggning av nytt golv och utjämning mellan dem.

Bild 4 visar att det är klant som lagt in golvet. Man sågar inte upp så stort frispel runt vägg. Springan får inte vara större än den täcks av golvsockelns tjocklek, cirka 5 mm, men kanske har golvbeläggningen större spont än så och då får man trixa ner de sista två bitarna på plats samtidigt, alternativt lägga in en skarv p.b.s. vägg som döljs med en särskild metallist.

Bild 6 visar att det finns två olika golvmtrl. Då lägger man en täcklist av trä eller metall över övergången som döljer den och samtidigt reglerar nivåskillnaden mellan de olika golven.

Bild 7 visar att klanten har behövt pausa under arbetet och satt rumpan på en svag punkt som inte hållit för belastningen. Tvärslån är bara till för att hålla samman skåpsidorna, inte att sitta på.

Det går som beställare att kräva ett fullgott resultat, men det år inte att kräva det omöjliga om inte förutsättningarna är rätt. Därför går det inte att med säkerhet avgöra med enbart bilderna som bakgrund om allt är klantens fel eller om du själv medverkat till dem genom att ställa orimliga krav. Har du t.ex. begärt 'tröskelfritt' mellan rummen, så hade jag med en gång sagt att det går inte att få till på ett snyggt vis utan att det blir för stor springa på ena sidan vägg.

Jag frågar mig också om sågningen skett från rätt sida, då faneret spjälkats upp onormalt mycket i kanten på skivan på bild 3? (Golv.mtrl. är, som jag tolkar det, inte sten utan någon form av lamell?) Sågning ska då ske från avigsidan vid maskinsågning med elektrisk cirkelsåg och elektrisk sticksåg. Vid handsågning ska det ske från rätsidan om försiktig tillämpas i starten och snittet tejpas före sågning.

Så du har nog rätt: det hade inte kunnat bli sämre om du gjort det själv.
___________________
Byggaren
 
Ah klassisk hantverkarprecision som den ser ut i storstadregioner, om än något sämre än den jag råkade ut för. Jaja, det finns dock säkert undantag (min elektriker var riktigt bra om än kostade han skjortan men han gav t.o.m. offert på tilläggen, vilket man tydligen minst ska göra vågen över WOW).

Visst går det att kräva ett fullgott resultat, men hur får man igenom ett sådant krav när resultatet blir sämre för varje försök att rätta till man ger dem?

Sedan är det väl så: Få kan idag betala vad som krävs för en hantverkare som ska gå runt om denna skall lägga ned den tid och kärlek som den glade amatören gör när denne fixar jobbet själv på fritiden (slå upp betydelsen av den franska roten till det ordet amatör och jämför med roten till professionell eller proffs, det finns inget som säger att den senare skall vara bättre än den förra) . Tackar F#¤n för att Martin Timell är poppis.

/Luttrad amatör (numera med hantverkarförbud hemma så när som för en viss elektriker)
 
Tack Plank5 för jobbet du gjort! Helschysst!

Nu till Imported_Byggaren:

Bild 0 - alla skåp kunde tidigare stå i vardagsrummet - inga probs att ta in just det som behövdes till köket för tillfället. Som jag tidigare skrivit - det fanns tom. uppställningsplats med två sågbockar där han kunde lägga allt han ville såga.

Bild 1 - Det påpekades från början. Jag visste att avloppet var alldeles för långt för att passa tillsammans med utdragslådan som ska vara i skåpet. Vattenrören däremot brydde jag mig inte om eftersom de höll tätt och skulle klara sig med god marginal bakom lådan. Det kan väl inte vara omöjligt att dra om avloppet med en kortare 90 - graders anslutning?

I övrigt har du helt rätt och antagligen har han sågat parketten från fel håll med tanke på hur uppflisat det är. Självklart skulle det aldrig fall mig in att kräva tröskelfritt - det låter riktigt svårt (men inte omöjligt). Jag har inget emot trösklar sålänge som de anslutande golven bara ligger någotsånär i närheten av varandra.

Tack för bra kommentarer! Jag är glad att kunna samarbeta med ReliaBygg (eller interrelia eller mamarazzi eller...) eftersom de välkomnade att någon oberoende tittade på arbetet och ja, jag hoppas att de också läser kommentarerna noga.

Förresten, har Blum börjat med skruvlösa gångjärn? Det finns två väggskåp som är "klara" (dörrar, handtag, avdragen plast etc.) som sitter upphängda och som dörrarna såklart hänger snett på. Skulle justera dessa idag och fick nästan med mig dörren ned. Guess what - de var inte fastskruvade.
Glömde kameran idag men ska lägga upp bilder senare.
Det är sådana här gångjärn med en liten täcklucka över och verkar kunna spänna fast dörren med en pressfattning när man stänger luckan. Men de ska ändå säkras med två skruv..
 
Femer,

Frågor:
1. Hur många referenser tog ni på företaget innan ni bestämde er för just dem?
2. Vad var det som gjorde att ni valde just deras offert av de offerter ni tog in?
3. Vad sa Skatteverket när ni kollade upp företaget innan ni drog i gång samarbetet?
4. Hur såg offerten ut från företaget och förstod ni vad ni skrev under?
5. När ni tillsammans gjorde slutbesiktningen med företaget, vad kom ni överens om då?

Beträffande det jag såg på bilderna så kan jag bara beklaga. Ingenting var godkänt enligt våra mått i mitt företag

Det här är vad jag tror är problemet hos företaget och den som har utfört arbetet:
1. Utövaren är ej utbildad
2. Ägaren till företaget har ej någon erfarenhet av byggbranschen
3. Utövaren använder sig av oslipade hobbyverktyg
4. Utövaren är extremt stressad. Har tagit på sig för mycket arbete
5. Utövaren har väldigt dåliga erfarenheter av kunder sedan tidigare
6. Utövaren har inte kommunicerat med kunden tillräckligt eller inte alls eller vet inte hur man gör
 
JPL, jag kan inte dölja mitt dåliga förarbete när det gällde att kolla upp företaget från början. Jag ägnade mig åt lite slö sökning på google för att se om det gav några träffar. Inga fanns. Nu ser jag till att det finns.

Det är klart jag känner min skuld i det här nu, varför valdes de? För att de fanns tillgängliga och kunde bygga på en gång. Inga papper finns heller. Nu vet jag vad man ska ha dem till.

Slutbesiktning gjordes väl under tiden han hämtade sina verktyg och hävdade hur snyggt gjort allting i själva verket var. Jag förstod bara inte hur ett proffs bygger helt enkelt. Då kom han också överens med sig själv att ersätta ett skåp, till halva nypriset. Så långt gick det att ha en dialog.

Jag har lärt mig en hel del av det här, saker jag aldrig behövt tänka på förr, dyr lektion dock. Jag vet att det finns duktiga hantverkare som tar sitt jobb på allvar, men nu förstår jag också att man måste leta efter dem och vara säker på att träffa rätt.

Men har verkligen jag allt ansvar här? Kan inte jag anställa någon "med mer än 20 års erfarenhet" och förvänta mig att få ett väl gjort arbete? Är det inte erfarenheten just som ska hjälpa till att anpassa och lyfta en jobbig situation?
Som någon annan frågade dig i din tråd, vem, egentligen, tror du befinner sig i underläge vid ett jobb som måste göras? Konsumenten eller hantverkaren?

Om man som konsument inte tillåter sig att tro på ett enda påstående eller ord från en annan människa/företag, när ska jag då kunna bli klar med renoveringen?
 
N
Kan bara beklaga det urdåliga arbetet du fått utfört därhemma.

Som någon redan skrivet är det ju sågat från "fel håll" både i golv och skåp så melamin/laminatytan fläkts vilket inte är speciellt proffsigt.

Avlopp och vattenrör skulle ju ordnats med innan och oavsett förstår jag inte varför det ska vara så fult gjort runt rören så man fläker sönder masoniten i ryggen och sågar ur bottnen så fult vid avloppet.
Urtaget för el till vägguttaget för diskmaskinen förstår jag inte heller mig på eftersom man där normalt sett sågar runt uttaget och inte bara gör hål för kablarna...som han dessutom lämnat oisolerade...så det är bara att hoppas elen är frånslagen !

Att stommen på bild 7 spruckit kan även ha att göra med att inte den s.k snickaren riktat upp skåpen mot en ev. sned vägg genom att lägga t.ex masonitebitar bakom stommarna, vilket resulterar i att stommarna tenderar att spricka och dela sig i framkanten när han sen spänner dem mot väggen.

Gångjärnen ska bara klämmas fast i luckorna och skruvas normalt sett inte fast, men dock måste de ju vara ordentligt intryckta i luckan innan man klämmer fast dem för annars håller det ju inte.

Förstår inte att man hängt upp luckorna när man bara satt upp två skåp.

Normalt sett monterar man upp enligt följande...

Bänkskåp
Passbitar till bänkskåp
Väggskåp
Passbitar till väggskåp
Socklar - Takanslutningar
Bänkskivor
Luckor - Lådor
Handtag

Allt för att inte fronterna ska riskera bli förstörda och framförallt för att det är såååå mycket enklare att komma till med att montera takanslutningar och passbitar m.m.

Man kan ibland (t.ex med Ikeakök) välja att hänga väggskåpen först eftersom det är lättare att komma till innan bänkskåpen är ivägen.
Vissa kök är däremot enklare att ha bänkskåpen på plats först och då får man täcka bänkskåpen när väggskåpen ska borras upp så man inte fyller dem med borrdamm.

Du kan ju kolla hur pass amatörmässig han är genom att se om han använder skruven som Ikea skickar med för att sätta samman skåpen med varandra (De är i två delar som är tänkta att sätta genom hålen i skåpen).
INGA proffs använder dessa skruvar då hålbilderna aldrig är helt exakta och då gör det att skåpen riskerar att "tanda" i ovan och underkant.
Vi använder oss istället av vanlig träskruv i storleken 3,5 x 30 med försänkt skalle vilket ger betydligt bättre resultat.
Dessa skruv placerar vi dessutom precis framför gångjärnsplattorna så att de döljs när luckorna är upphängda.
ALLT för ett så snyggt resultat som möjligt.

Mvh

Köksmontören
 
Redigerat:
När jag läser detta får jag en känsla av att hantverkaren sagt att han är god fackman. Och ägaren har inte kollat upp det ordentligt men har goda intentioner.

Är väl bäst att lösa det ekonomiskt med Relia, och sedan anlita en annan hantverkare att korrigera misstagen.
 
I
femer skrev:
---

Men har verkligen jag allt ansvar här? Kan inte jag anställa någon "med mer än 20 års erfarenhet" och förvänta mig att få ett väl gjort arbete? Är det inte erfarenheten just som ska hjälpa till att anpassa och lyfta en jobbig situation?
Som någon annan frågade dig i din tråd, vem, egentligen, tror du befinner sig i underläge vid ett jobb som måste göras? Konsumenten eller hantverkaren?

Om man som konsument inte tillåter sig att tro på ett enda påstående eller ord från en annan människa/företag, när ska jag då kunna bli klar med renoveringen?


Du har som beställare ansvar för att välja ut rätt firma/person att utföra jobbet och betala när det är klart och godkänt i leveransbesiktningen (enligt lag) som på byggspråk kallas slutbesiktning. Allt annat 'ansvar' åvilar uppdragstagaren.

M.a.o. Väljer du fel firma/person får du stå ditt kast, men behöver inte betala för något som inte går att godkänna.

Hade du låtit det gå till inkasso, hade du kunnat avvisa det med att det inte är godtagbart levererat och ingen kronofogde i världen skulle ha stöttat inkassoföretagets krav på dig. Då hade inkassoföretaget blivit tvunget att gå till domstol och där kan det bara sluta på ett sätt. De hade blivit tvungna att göra om till godtagbar slutbesiktning innan de hade kunnat få domstolen med på att döma till sin fördel.

Man ska som konsument aldrig tro eller lita till uttalande som inte går att få bekräftade. Man kan begära referenser, men även sådana kan vara luriga. (Vem är referenten? Någon i släkten?) Bäst är därför att begära en garanti för att jobbet utföres riktigt och bäst är bankgaranti. Då hade du kunnat få tillbaka beloppet om det inte blivit fullföljt eller avslutats på rätt sätt.

Bara ordet 'bankgaranti' får nämligen den oseriöse att rysa och himla med ögonen över 'dumheten' att begära en sådan, vilket är detsamma som att säga att banken aldrig skulle lämna sådan för firman/personen. Då vet man vad klockan är slagen och bör tacka för besöket.
_________________
Byggaren
 
Thomas59
imported_Byggaren skrev:
Du har som beställare ansvar för att välja ut rätt firma/person att utföra jobbet och betala när det är klart och godkänt i leveransbesiktningen (enligt lag) som på byggspråk kallas slutbesiktning. Allt annat 'ansvar' åvilar uppdragstagaren.

M.a.o. Väljer du fel firma/person får du stå ditt kast, men behöver inte betala för något som inte går att godkänna.

Hade du låtit det gå till inkasso, hade du kunnat avvisa det med att det inte är godtagbart levererat och ingen kronofogde i världen skulle ha stöttat inkassoföretagets krav på dig. Då hade inkassoföretaget blivit tvunget att gå till domstol och där kan det bara sluta på ett sätt. De hade blivit tvungna att göra om till godtagbar slutbesiktning innan de hade kunnat få domstolen med på att döma till sin fördel.

Man ska som konsument aldrig tro eller lita till uttalande som inte går att få bekräftade. Man kan begära referenser, men även sådana kan vara luriga. (Vem är referenten? Någon i släkten?) Bäst är därför att begära en garanti för att jobbet utföres riktigt och bäst är bankgaranti. Då hade du kunnat få tillbaka beloppet om det inte blivit fullföljt eller avslutats på rätt sätt.

Bara ordet 'bankgaranti' får nämligen den oseriöse att rysa och himla med ögonen över 'dumheten' att begära en sådan, vilket är detsamma som att säga att banken aldrig skulle lämna sådan för firman/personen. Då vet man vad klockan är slagen och bör tacka för besöket.
_________________
Byggaren
OBS det är inte inkassoföretaget som får "gå tilldomstol" utan leverantören/hantverkaren som tvingas stämma dig om du avvisar kravet från inkassoföretaget/leverantören.

Vad gäller bankgaranti tror jag knappast att det är realistiskt (inte alls!) och inte heller nödvändigt om ens genomförbart.

Att slutbetala först då arbetet är slutgodkänt av dig (eller besiktningsman) bör räcka i normala fall.
 
Kan detta betecknas som ett normalt fall ;-)
 
Normalt får väl anses i detta fallet gälla uppdrag som är såpass små att uppdragstagaren kan ligga ute med löpande utgifter under utförandet? ;)
 
I
Thomas59 skrev:
OBS det är inte inkassoföretaget som får "gå tilldomstol" utan leverantören/hantverkaren som tvingas stämma dig om du avvisar kravet från inkassoföretaget/leverantören.
Alldeles rätt. Men inte mig utan den som har avtal med leverantören :rolleyes:

Thomas59 skrev:
Vad gäller bankgaranti tror jag knappast att det är realistiskt (inte alls!) och inte heller nödvändigt om ens genomförbart.
Alldeles fel. Din utsago får mig att tro att du event. tillhör den icke seriösa skaran av 'hantverkare'.

Du kan läsa mer här om vad som gäller:
http://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/mc1/MB/mblib.nsf/a-w/986A3C122AB856F6C12570BD0038C3EE/$FILE/garantibroschyr.pdf
http://74.125.77.132/search?q=cache...kor&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a
...och på andra sidor om du Googlar på 'bankgaranti, villkor'.

Det är inte beställaren utan den som är uppdragstagare som ska ställa ut bankgarantin och betala för den.

Jag har inte någon gång under mina 45 år i byggsvängen blivit nekad att få en sådan, oavsett hur liten summan än har varit. Men det kan ju också bero på hur man sköter sig och sina kontakter med banken. Och garantin kostar en slant att erhålla. Den är inte gratis.

Inte heller har jag haft några problem med att få en bankgaranti ställd av en anlitad entreprenör även om det bara gällt en bråkdel av en mångdubbelt större totalsumma. Vad sägs om relationen 150.000:- mot 14,4 MSEK?

För 10-tal år sen hände det att en tillverkare av torkanläggningar för brandslangar gick i konkurs. Jag fick nys om det ett par dagar senare efter det att vi betalt ut sista delen av leveransåtagandet av misstag före slutbesiktning. Anläggningen var alltså levererad och monterad, men inte funktionsprovad och godkänd. Som tur var hade jag en bankgaranti. Ringde banken och sa som det var och att den skulle betalas ut. Det var inte en stavelse i protest. Vi fick tillbaka allt som leverantören inte skulle ha haft för att kunna betala den som fullföljde jobbet. Momsen var det enda som jag fick eftersöka, men även den grejade sig genom avräkning mot annan moms enl. RSV-s anvisning.


Thomas59 skrev:
Att slutbetala först då arbetet är slutgodkänt av dig (eller besiktningsman) bör räcka i normala fall.
Alldeles rätt. Men nu var det inte jag som hade problem med den som gjort jobbet, utan TS :rolleyes:

Det har heller aldrig hänt att jag betalt för något som inte haft godkänt i slutbesiktningen. Även under hot om inkasso. Men skulle man tycka att man är ute på hal is kan man deponera tvistigt belopp (som det heter) hos bank med uttryckligt (skriftligt) förbud att betala ut det innan tvisten är avgjord. Då visar man att man inte är på obestånd. Sen är det upp till andra parten att göra rätt för sig innan de kan komma åt slantarna. Otvistig del av tvistig fodran ska man dock betala ut för att klara sig i domstol. Någon sådan fanns inte i TS fall, vad jag kunnat läsa mig till.
____________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Thomas59
Sorry Imported, jag tror du förstod att mitt inlägg rörde kund/leverantör och inte syftade på dig personligen.

Visst, man kan säkert använda bankgaranti men det ska knappast vara nödvändigt och är inte heller särskilt smidigt/praktiskt. Att det är uppdragstagaren som ställer bankgaranti är väl självklart. Har jag gett uttrycka för motsatsen ber jag om ursäkt.


Att mitt påstående var fel är din subjektiva åsikt, knappast ett objektivt faktum och nej jag är inte hantverkare. Tvärtom har jag i oräkneliga inlägg gått till attack mot delar av hantverkarkåren som jag ser som oseriösa skojare.
 
Jag fattar inte ens varför lasse byggare åtar sig att göra jobb som han inte klarar av. Om han ändå ska dra in lite pengar på det han gör, varför inte göra färdigt det lilla sista så att det blir bra gjort. "Golv på golv" Killen är ju ett skämt.
 
Det golvet kan väl knappast va färdiglagt!!!!!!
Har svårt att tro att någon lägger ett golv på golv . det ligger garanterat en övergångslist
där idag. Vilket fotot inte berättar, ett foto taget långt innan jobbet är klart skulle jag vilja påstå. Eller????. Det är väl knappast en bagare som varit där ???. många på denna tråden har den uppfattningen om den där firman.

Inget är färdigt förrän det är färdigt..........................................:):):):):):):):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.