Jag och min man är oense om vi ska ha barnrummen i en egen del av huset med tillhörande allrum. Är det onödig yta eller är det skönt för barnen med egen "fristad"? Vad har Ni för erfarenheter? Används allrummet eller stänger de in sig i sina rum så att rummet blir oanvändt?

Tar tacksamt emot alla synpunkter.
 
Jag tror absolut på eget allrum. Lite sköna soffor att hänga i med kompisarna för att slippa ha hela högen med tonåringar i den obäddade tonårssängen. Gärna så avskiljt som det bara går från föräldrarna.
 
Må hända att tonåringarna tycker det är skönt att kunna vara avskiljt men det är ingenting mot hur skönt det är för FÖRÄLDRARNA att slippa stora "horder" med tonåringar i vardagsrummet! :rolleyes:
 
Kanon med en egen "area" där ungdomarna kan vara. Hos oss har de varsitt sovrum men utanför ett allrum där de kan spela spel, titta på TV osv. Dessa tre rum ligger avskiljt från övriga huset med en dörr. Perfekt i ett hus som vårt där vi annars har en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
 
Har ni möjligheten så absolut! Blir viktigare och viktigare jue äldre de blir
 
Hemmakatten
Vi har fem barn, varav 4 söner och 1 dotter. Det är stor skillnad på hur de är i tonåren. Dottern kurade gärna ihop sig trångt med alla väninnor eller hade tjejmiddag i köket. Killarna ägnade sig åt dataspel, filmer och LAN, vilket kräver utrymme. Vi hade ett allrum på nedersta planet (eg i källaren). Där kunde vi ha 8 tonårskillar över en helg spelandes spel dygnet runt. (Sov gjorde de nån timme vid datorn eller på nån soffa) Underbart att ha eget utrymme för tonåringarna. Tack vare det så hade vi oftast barnen hemma med alla kompisar hos oss, inte mig emot, enbart trevligt. TV och film sågs i vårt vardagsrum där det fanns plats för många, trevligt det med.
 
Eget allrum, AVSKILJT från oss vuxna var en självklarhet när vi byggde hus. Dock lär det dröja flera år innan vi har full glädje av det. Vi har bara en liten för tillfället.
 
Sådan är vår plan. En ungdomsavdelning med sovrum, badrum och allrum för de tre barnen som inom några år alla blir tonåringar. Barnens allrum ska ligga längst bort från det gemensamma vardagsrummet och köket, som ska vara den centrala delen i huset. Det är lika skönt för barnen att ha ett avskilt rum att umgås i med sina kompisar, som det är för oss att slippa höra TV och datorspel och musik.

Vår vuxendel med sovrum, badrum och arbetsrum ska ligga i motsatt del av huset (mot barnens avdelning), så möts vi i mitten, och kan både vara tillsammans och den som vill vara ifred kan gå undan.

Tack för tipset om skillnaden mellan söner och döttrar, det där har vi också sett. Kanske ska vi göra dotterns rum större än sönernas, för LAN:andet kommer nog att ta endel plats har jag en känsla av (det gör det redan, en anledning till att bygga nytt t ex).
 
Absolut allrum om möjlighet finns. Det var ett krav från min sida när vi började skissa på vår utbyggnad.
 
Visst allrum för barnen är inte så dumt och kommer flitigt att användas när barnen är mellan 10 och tills de flyttar ut. Men sedan då? förmodligen kommer det inte användas så mycket efter det utan bli "öppet förråd" eller död yta möblerad men inte använd. Jag är mer inne på att ge barnrummen lite större yta istället och sen skippa allrummet. Sen kan man komplettera med en friggebod som den äldste kan flytta in i. Det man tjänar på detta är att man köper in rummet först när man behöver det, och när det inte används längre kan man strunta i att värma upp det vintertid och spara några kronor
 
Håller inte riktigt med surfarn där. Allrummet kommer att funka ypperligt som bibliotek/läshörna/mysrum när ungarna har flyttat ut. Vad vi däremot inte kommer att ha användning för är alla tomma sovrum, där kan man snacka om död yta i framtiden.

Men då är det kanske dags att röra på sig igen, och lämna plats för nästa barnfamilj. Själv hoppas jag att jag och gubben då kan sitta i en mindre enplanare vid havet och se tillbaka på ett lyckligt liv :) Men var sak har sin tid, och som barnfamilj håller jag stenhårt på att det är superbra med ett allrum.
 
Kanonbra är min första tanke när det gäller ungdomsavdelning men så börjar jag fundera....först sätter vi barnen framför tv:n, sedan datorn och slutligen avskiljer vi dom från oss genom att skaffa ett "eget vardagsrum/ allrum"...med andra ord är det bara kokvrån som saknas...jag blir lite fundersam på den nya trenden med ungdomsavdelning.
 
Bygg två hus så kan ni hyra ut det andra när ungdomarna flygit ur boet =)
 
Jag vill inte avskärma barnen från oss för mycket men eftersom alla rum inte får plats på samma våning så kommer barn/ungdomsrummen hamna en trappa ner, med ett mindre barnrum/arbetsrum på samma våning som vårt stora sovrum.

Det jag tänkte bidra med är ett tips som föregående talare var inne på. Vi planerar nedervåningen så att vi kan hyra ut det som två lägenheter efter mindre ombyggnationer (sätta upp ett par extra väggar). Man vet ju inte vilken situation man hamnar i i framtiden och man vill ju inte stå utan hus om man blir utan pension... Alternativt kan man hyra ut dessa två lägenheter om man åker på längre utomlandssemster men inte vill ha främligar boende i de mest privata områdena av huset. Har man enbart ett plan kanske man kan ha möjlighet att hyra ut en liten del.

Något att klura på kanske??
 
Visst är det sköööönt att barnen kan härjera på annan plats än vid spisen när man står och lagar mat =)
Tanken att hyra ut är inte dum alls och hur det än är så kommer tiden när barnen flyttar hemifrån. Vore jag er skulle jag planera för och välja att bo på nederplan och hyra ut övervåning...varför? Jo! så att "vi kan bo kvar" med käppar och rollatorer =))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.