Naturligtvis har IKEA tillsammans med Blum o Hettich utvecklat lådor o beslag. Dom måste ju passa till deras stommar occh ha ett bra pris o bra kvalitet. Vad jag har förstått så klarar inte Blum av IKEAs behov så IKEA fick gå till Hettich för att hitta tillgänglig produktionskapacitet.

btw.. Blum har INGET billigt skräp!
 
En undermålig mobilbild som visar att dämparna är monterade på utsidan på Hettich-skenorna istället för innuti skenan som Blums Blumotion. Konstruktionen tycks ömtålig t.ex. om man har oturen att något trillar ner bakom lådorna. Fördelen torde vara möjligheten att byta dämpare utan att ens montera bort skenan.
Kanske är det ett av IKEAs motiv för bytet???
 
  • Hettich.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat med IKEA och det var en helt produktionskopplad anledning till bytet. IKEA säljer Hettich lådor i 6-7 länder och Blum lådor resterande 25. Anledningen är helt enkelt att BLUM inte klarar att leverera de volymer IKEA behöver.:)
 
Du råkade inte få veta vilka länder, ifall man skulle shoppa lite lådor på semestern...?
 
pope70 skrev:
Har kollat med IKEA och det var en helt produktionskopplad anledning till bytet. IKEA säljer Hettich lådor i 6-7 länder och Blum lådor resterande 25. Anledningen är helt enkelt att BLUM inte klarar att leverera de volymer IKEA behöver.:)
Det var halva sanningen, hela sanningen hittar du i inlägg 9.
 
Senaste infon
IKEA skrev:
Anledningen till att vi på IKEA valt att byta ut de gamla lådinsatserna är många.
Som kundfördel är den nya Hettich lådan säkrare för barnfamiljer då de inte går att dra ut utan måste skruvas bort.
Säkerhet i hemmet är något som vi ser allvarligt på och försöker ständigt att förnya och förbättra vårt sortiment samt hålla nere kostnaderna.
 
Du råkade inte få veta vilka länder, ifall man skulle shoppa lite lådor på semestern...?
IKEA kommer att fortsätta sälja Blumlådor i övriga Europa, endast Skandinavien byter till Hettich. Anledningen är att Blum inte kan leverera tillräckliga kvantiteter. Alla lådor förutom den jättelåga lådan man har under en ugn i ett bänkskåp (FA 122) har ersatts med Hettich. De nya lådornas dämpare monteras i lådskenan så att den inte sticker ut bakom lådan till skillnad från den Blum.

En del IKEA-varuhus har ett restlager med med den gamla lådan för försäljning.
 
Jag är också väldigt missnöjd med bytet till Hettich. Efter att ha testat ett par lådor uppsatta på ikea, med både Blum och Hettich så tycker jag helt klart Blum är bättre. De rullade lättare, de som hade hettich fick jag knuffa till två gånger för att lådan skulle stängas helt.

Det jag fick veta av den köksförsäljaren vi pratade med då var att Ikea i Norge hade ett avtal med Hettich, men lyckades inte komma upp i de kvantiteter man lovat, så för att slippa betala något vite så börjar man sälja Hettich även i Sverige....men det verkar som sagt finnas många anledningar och spekulationer.

Min sambo och jag funderar dock nu på hur vi kan lösa detta på något annat sätt. Antingen åka till t.ex. Polen/Tyskland eller handla Blum-mekanismen själva. Så det jag undrar är, ni som är insatta i hur dessa lådor ser ut och är ihopbyggda, är hela lådkonstruktionen ändrad? Kan man köpa dessa Blum-mekanismer själv och sätta dit, eller lär man köpa hela lådor från Blum, och hur passar det isåfall ihop med resten av skåpstommen och lådfronter?

/Cecilia
 
Sisslan skrev:
J
Det jag fick veta av den köksförsäljaren vi pratade med då var att Ikea i Norge hade ett avtal med Hettich, men lyckades inte komma upp i de kvantiteter man lovat, så för att slippa betala något vite så börjar man sälja Hettich även i Sverige....men det verkar som sagt finnas många anledningar och spekulationer.

/Cecilia
Inte ett enda sant ord i detta påstående. Pls behåll dina spekulationer för dig själv.
 
Nimajneb skrev:
Inte ett enda sant ord i detta påstående. Pls behåll dina spekulationer för dig själv.
Det var inte mina spekulationer, det var precis som jag skrev vad köksförsäljaren på IKEA berättade för mig. Vad han i sin tur fått det ifrån har jag ingen aning om.
 
Nimajneb skrev:
Inte ett enda sant ord i detta påstående. Pls behåll dina spekulationer för dig själv.
Kan inte du som vet berätta hur det ligger till då? Vad jag kan se kommer du själv bara med spekulationer om vad du själv tror i #9.

Personligen tycker jag att det låter märkligt att Blum kan leverera till alla Ikea förutom dom i lilla skandinavien.
 
Redigerat:
Ikea i Linköping säljer ut sitt restlager av Bluhm till halva priset.
 
Är det värt att ta en tur till Linköping för att få Blum istället?
 
ikea norge kan inte välja vilken tillverkare dom önskar, ...beslutas i älmhult.
kanske det är smartare att skicka tyska beslag till sverige och österikiska till ...österike....
 
Enligt IKEAs kundservice-chatt är Blum-lådorna slut på samtliga lager i Sverige.
Fick dock bekräftat att garantin gäller i Sverige vid köp utomlands (av varor som finns i svenska sortimentet).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.