Min gräsmatta ser ut såhär. Som synes så är det ganska platt med enbart träd och ett par rabatter. Hade tänkt köra klipparen nattetid så att man plockat undan ungarnas leksaker innan, då borde väl iMowern klara jobbet?!

Men är det så illa att det inte ens klarar av att ladda upp sig mellan varven så är det ju totalt värdelöst, rent ut sagt.
 
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min har aldrig hunnit gå så länge att den behövt gå och ladda, den har inte gått över hela gräsmattan ännu. Idag fastnade den under studsmattan, hittade inte ut och efter några minuter gav den upp och pep istället.

Jag har ju en stark känsla av att eftersom den först måste tillbaka till laddstationen innan den klipper så är placeringen av laddstationen väldigt viktig. Har man en så kuperad tomt som jag så misstänker jag att den bör placeras på den högsta punkten. Eftersom den dessutom skall väderskyddas, ha strömadaptern inomhus, ha två meter rak gångväg in känns det som en mer eller mindre omöjlig uppgift på min kuperade tomt som bara är platt på ett fåtal ställen...

Jag hade mina kollegor som alla är programmerare med mig hem på lunchen och alla tittade på gräsklipparen mer eller mindre hela tiden. Det vi snabbt kom fram till var att om man skall göra detta riktigt så borde man ha ett par fyrar utplacerade så att gräsklipparen kan positionera sig och plotta hur gräsmattan ser ut. På så sätt bör den kunna rita en topologisk karta och veta till nästa gång att slänten skall klippas nedåt istället för uppåt där den skall gå diagonalt, var den har kört fast, var väggar och träd finns så att den kan ta det lite försiktigt när den börjar närma sig osv.

Det känns som att det finns lite att jobba på här även om mjukvaran i de dyrare klipparna säkerligen är bra mycket bättre.
 
Gangsingen skrev:
Men är det så illa att det inte ens klarar av att ladda upp sig mellan varven så är det ju totalt värdelöst, rent ut sagt.
Eftersom jag skall på en lite cykeltur runt en sjö till helgen och till kungliga huvudstaden nu några dagar innan dess är jag tveksam till hur mycket jag hinner kolla hur den gör när den skall gå och ladda. Dock har det alltid fungerat vid microladdningen som den skall göra när man första gången släpper ut den på gräsmattan (nu när metallskyddet är på plats, den står absolut plant, den är fastspikad och kabeln är justerad i förhållande till hur basstationen står. Får se om jag hinner med att vakta den så att den hinner köra slut för att se om den tar sig tillbaka för laddning.
 
Tack för alla tips fram och tilbaka i denna tråd samt erfarenhetsutbytet. Detta fick mig att investera i en Automower 220AC och med tanke på priset så valde jag faktiskt till installation (3.000:). Det handlade inte om "jobbet" ATT lägga ut kabeln utan HUR lägga ut kabeln för bästa resultat. Installerades idag och den började genast att jobba (efter 45min) och åker nu kors och tvärs över gräsmattan. En liten fråga till er som har erfarenhet, hur "vet" maskinen att hela området verkligen är klipp? Dvs finns det någon form av intelligens i mjukvaran som gör att den lär sig området efter ett gäng klippningar?

Ett tips också till er som funderar över placering. Själv har jag ställ min laddare på min stensättning vid huset. Förvisso så tror den att 8kvm sten är gräs men det bjussar jag på....
 
Redigerat:
mkling skrev:
Mitt på tomten står det en friggebod, den har jag inte lagt en slinga runt, utan där får han stöta i och vända, trädgårdslandet glömde jag lägga slinga runt, och givetvis stod jamesson och tuggade på salvia och smultronbuskar när sambon kom hem och fick se den för första gången (det var INGET angenämt möte, varken mot mig som gett hushållskassa en rejäl törn, eller mot jamesson som tuggat rätt mycket kryddbuskar medan jag fixerade kabel).
TACK för dagens skratt.... :)
 
Bandbredd skrev:
En liten fråga till er som har erfarenhet, hur "vet" maskinen att hela området verkligen är klipp?
Den har ingen aning, går helt slumpvis inom området. Dock kan man göra vissa inställningar kring vilken sorts trädgård man har så påverkas vinklar m.m. i vändningarna.
 
Det fick bli en Automower 220AC. Tack alla ni som orkat svara både på PM och i detalj beskrivit hur era iMowers skött sig, eller inte skött sig rättare sagt.
Eftersom jag inte får min HVA förrän i nästa vecka så har ju givetvis planeringen för hur slingkabeln ska dras börjat. Har en slänt (2,5m lång, höjdskillnad uppskattningsvis 70-90cm) som kan vara gränsfall för vad roboten klarar. Vad händer om roboten bara spinner i slänten?! Backar den tillbaka somom den stött på ett hinder eller piper den efter hjälp?
 
Fel edit
 
Redigerat:
Fick min maskin stulen inatt. Förövarna hade tagit sig in på tomten, klippt av slingkablarna (varför?) samt kopplat ut transformatorn som stod i det (olåsta!?) garaget igemte, tagit med sig basstationen samt automowern.

Så, köp helst inte "reservdelar" på blocket utan att kräva kvitto är ni snälla. Maskinen i sig är enligt Husqvarna obrukbar utan kod och o-servicebar utan kvitto/legitimation. Systemet har enligt utsago inte knäckts ännu och deras världsomspännande intranät för återförsäljarna har en lista med alla stulna maskiner som kollas vid varje service.

Mitt serienummer, för övrigt, så att ni inte råkar köpa den (i god tro, naturligtvis): 72001466. Tips som leder till förövarna åker fast och maskinen återbördas belönas med smårgåstårta, whiskey eller kontanter i lagom mängd...
 
  • IMG_0513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiwi skrev:
Fick min maskin stulen inatt. Förövarna hade tagit sig in på tomten, klippt av slingkablarna (varför?) samt kopplat ut transformatorn som stod i det (olåsta!?) garaget igemte, tagit med sig basstationen samt automowern.

Så, köp helst inte "reservdelar" på blocket utan att kräva kvitto är ni snälla. Maskinen i sig är enligt Husqvarna obrukbar utan kod och o-servicebar utan kvitto/legitimation. Systemet har enligt utsago inte knäckts ännu och deras världsomspännande intranät för återförsäljarna har en lista med alla stulna maskiner som kollas vid varje service.

Mitt serienummer, för övrigt, så att ni inte råkar köpa den (i god tro, naturligtvis): 72001466. Tips som leder till förövarna åker fast och maskinen återbördas belönas med smårgåstårta, whiskey eller kontanter i lagom mängd...
Asså fy fan va förbannad man blir när man hör sånt här..

Tråkigt att höra Kiwi, kan man försäkra en sån här maskin mot stöld eller är det bara investera i en ny eller låta mattan växa vildt?
 
Berka81 skrev:
Asså fy fan va förbannad man blir när man hör sånt här..

Tråkigt att höra Kiwi, kan man försäkra en sån här maskin mot stöld eller är det bara investera i en ny eller låta mattan växa vildt?
Vet inte om man kan försäkra en sådan här specifikt, men jag hoppas innerligt att det går på hemförsäkringen.

Återförsäljaren berättade om ett liknande fall från förra året i dom här trakterna där maskinen aldrig kom tillbaka. Försäkringsbolaget krävde bara självrisken på hemförsäkringen på 1500 SEK, sedan fick dom en helt ny maskin.

YMMV of course, men det låter ju som en solskenshistoria, iallafall för min del eftersom min maskin närmade sig 2700 timmars drift och ändå skulle in på service. Tur i oturen, typ.
 
Kiwi skrev:
Vet inte om man kan försäkra en sådan här specifikt, men jag hoppas innerligt att det går på hemförsäkringen.

Återförsäljaren berättade om ett liknande fall från förra året i dom här trakterna där maskinen aldrig kom tillbaka. Försäkringsbolaget krävde bara självrisken på hemförsäkringen på 1500 SEK, sedan fick dom en helt ny maskin.

YMMV of course, men det låter ju som en solskenshistoria, iallafall för min del eftersom min maskin närmade sig 2700 timmars drift och ändå skulle in på service. Tur i oturen, typ.
Jag kollade med mitt försäkringsbolag när jag installerade, och den ingår utan någon extraförsäkring. Problemet är väl att bolagen väntar 30 eller 60 dagar innan de betalar ut pengarna, i hopp om att den skall återkomma. Och då är det ju en lie du behöver....
Hade du larmet på, det som gör att den går några dagar (ställbart hur många), sedan stannar och väntar på att få koden inslagen?

Trist läge (fast turligt då), meddela oss gärna hur snabb hantering ditt bolag har i detta ärende.
 
haddirajan skrev:
Jag kollade med mitt försäkringsbolag när jag installerade, och den ingår utan någon extraförsäkring. Problemet är väl att bolagen väntar 30 eller 60 dagar innan de betalar ut pengarna, i hopp om att den skall återkomma. Och då är det ju en lie du behöver....
Good point. Bummer...

haddirajan skrev:
Hade du larmet på, det som gör att den går några dagar (ställbart hur många), sedan stannar och väntar på att få koden inslagen?
Jag är lite lätt paranoid av naturen (jobbar med medicinsk IT med säkerhet som hobby) så antingen har jag skärpt standardinställningarna eller bedömt att dom varit tillräckligt bra. Kod har jag givetvis påslaget, det larmar så fort man flyttar den eller gör en konfigurationsändring.

Dock kan man som paranoid säkerhetsapa ha åsikter om att koden bara är på 4 siffror. Om du klarar av att mata in en kod på 10 sekunder kommer man att kunna mata in 6 koder på en minut, 360 på en timme och 2880 på en arbetsdag, det är 28,8% av kodutrymmet och ger dig alltså 56,4% chans att knäcka koden per stulen maskin.

Man får nog onda fingrar dock. Ponera att man bygger en kodknäckardosa som optimerar hastigheten genom att manipulera knappsatsen direkt? Då kommer du garanterat att kunna knäcka koden eftersom Husqvarna (vad jag vet) inte satt någon begränsning på antalet försök eller lagt in någon (exponentiell) paus efter varje misslyckat inloggningsförsök eller "account lockout".

Hmmm... Det skall jag testa när jag får tillbaka den.
 
Bedrövligt är bara förnamnet.
Jag kollade ocksåp med mitt hemförsäkringsbolag innan jag installaerade min maskin.
Automowern skulle täckas av försäkringen utan omsvep.

Men det är ju mycket jobb och framför allt obehag tycker jag!

Någon "karens" på utbetalningen har inte jag erfarenheter av att bolagen har. Däremot kan det vara så att du inte får ersättning utan att kunna visa kvitto på ersättningsvaran - så har det varit för oss när vi blev bestulna på ett par cyklar.

Berätta gärna när ärendet är klart hur det gick! Intressant att veta om de tillämpar åldersavdrag :mad:, karenstid etc etc...

(Exponentiell väntetid mellan pinkodsförsök är för övrigt något som borde vara implementerat enligt mig!)
 
Vad kräver försäkringsbolaget från dig? Kvitto?

Jag har alla maualer och alla tillbehör till min men kan inte hitta kvittot. Skulle det innebära att jag får svårt att få ut nåt om den mot alla förmodan skulle bli stulen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.