Hej,

Jag funderar på att bygga ett väldigt litet bastuhus i anslutning till mitt poolområde (typ 5m^2)
Relaxen får bli den befintliga pooltrallen (som också har ett enkelt plåttak).
Ingen dusch eller annat, bara bastu.

Fördelen med isolering är ju att det blir varmare i bastun men om man tänkt vedelda, hur stor roll spelar det?

Tanken är nog i första hand att använda bastun på vår/sommar/höst skulle jag tro.

/Tyrre
 
A
Har aldrig hört talas om en oisolerad bastu. Varför inte isolera? Är det en kostnadsfråga eller en lathetsfråga? Kostnaden att peta in 5 cm isolering i en 5 m2 bastu är minimal, och jobbet likaså, så jag förstår inte varför du överhuvudtaget tänker tanken. Du kan bygga en bastu av en gammal Peab-pressenning och det blir varmt det också. Så gjorde vi i lumpen, fast med kronans pressenning och eldvarma stenar. Nej, jag tycker att om du ändå ska bygga så gör en riktig bastu som du kan ha glädje av hela säsongen i resten av livet.
 
Dels blir det mindre, dels billigare och enklare att bygga och sen behöver jag inte oroa mig för fukt i isoleringen men jag kanske får andra fuktproblem.

Det kan också ses som en lite provocerande fråga bara för att få reda på varför man inte borde...

Undras vad min fru skulle tycka om att basta under en PEAB-pressenning :)

/Tyrre
 
A
Nej, bastun blir inte mindre för att du isolerar den. Du måste ändå ha innerpanel, för du vill väl ändå inte ha synliga väggreglar inne i bastun? Om det är fuktproblem som skrämmer dej, så petar du in 50 + 20 mm cellplastskivor (tror inte det finns 70 mm cellplast) mellan väggreglarna (70 mm reglar), så har du en rejält isolerad bastu. Cellplastskivorna är anpassade till cc 60 cm mellan reglarna så det är bara att trycka dit, hur enkelt som helst. Det är inga problem att få frugan att basta i en Peab-pressenningsbastu. Det hör ju till att dricka öl när man bastar, oavsett kön, så det är bara att hon börjar öldrickandet 2 timmar tidigare så märker hon ingen skillnad. Är övertygad att du kommer ångra dej om du struntar i isoleringen.

Lycka till!
 
:confused:Är det ok att använda cellplast som isolering i en bastu? Är det ingen risk för att det smälter eller avger ångor eller något?
 
A
Smälter gör den inte, jo kanske om M A Numminen eller någon av hans landsmän får styra termostaten ha ha ha, men då har alla vi andra fått värmeslag för länge sen. Har svårt att tänka mej att den skulle avge gaser bara för att den blir varm, så varm blir den inte, den värmeskyddas ju av innerpanelen. däremot så kanske den smartaste lösningen är att använda 70 mm reglar och 50 mm cellplast, så får du en 2 cm luftspalt mellan ytterpanel och frigolit. Då har du både hängslen och livrem mot fuktskador på ytterpanelen. låt 70 mm reglarna sticka ut 2 cm utanför golvreglarna (syllen) så att ytterpanelen inte ligger an mot golvreglarna, så har du en fungerande luftspalt. Cellplasten kan du tvinga bort från ytterpanelen genom att slå fast några 100 mm spik mellan väggreglarna som cellplasten kan luta mot från insidan. Låter kanske invecklat men det ger sej när du börjar bygga.
 
Jag fattar vinken :)

Eftersom ingen annan tycker det verkar ok att inte isolera så verkar det vara korrekt i alla lägen att isolera.
Utom i PEAB-bastun då ;)

/Tyrre
 
Finns ju bastustuger av 34mm planktimmer.

Oisolerade och funkar det också!

Men jag bygger själv i lösvirke, så då blir det att isolera.
 
Kan inte komma på att någon av de utebastun jag badat i har varit isolerade. Både i tornedalen och en som min morfar byggt uppe i Gällivare och det funkar då att bada där mitt i vintern fast den inte är isolerad. Värmer ju ganska så mycket med både vedeldad bastu och vattenvärmare. Dessutom har de byggt golven med springor så det ventilerar ganska fint från golvet och blir en väldigt skön luft i bastun.
 
Redigerat:
Hej jag har haft en Bastu i Ångermanland vedeldad oisolerad i 15 år dessutom med golv i tryckimpregnerat med mellanrum 1 mm mellan plankor. Denna har funkat perfekt vinter som sommar och man behöver inte oroa sig för fukt skador. Jag skulle passa mig för frigolit.
 
Helt underbara svar och jag har hört liknande tidigare angående isolering eller inte i Bastu. Det är väl som vanligt, det finns inget svar förrutom "42".
Det kanske går fortare att få upp värmen i en isolerad bastu men behöver kanske inte fundera så mycket på ventilationen om man bygger oisolerat och dessutom har golv med springor ?
Jag ska bygga en bastu i sommar i ett oisolerat båthus och det lutar ut att inte isolera.
 
  • Gilla
Marika Amorstierna
  • Laddar…
Den bastun som min morfars pappa har byggt en gång i tiden i tornedalen har rejäla springor på ca 1 cm skulle jag gissa på sen så står den på stenar så det ventileras ju bra via golvet. Får aldrig några problem med för lite syre och värmen har det då inte varit för lite av heller när man badar ;) Sen tvättar man sig från hink inne i bastun så allt vatten rinner ju bara rätt ner på marken under genom springorna.
 
Aha, nu börjar vi komma nån vart.

Jag hade också funderat på springor i golvet.
Är det inte risk för ångor eller liknande med tryckta golvplankor?
Utvändigt kommer jag att ha stående panel (för att matcha byggnaden bredvid).
Hur ser tak/väggar ut i de oisolerade basturum ni sett / känner till?
 
Tyrre skrev:
Aha, nu börjar vi komma nån vart.

Jag hade också funderat på springor i golvet.
Är det inte risk för ångor eller liknande med tryckta golvplankor?
Utvändigt kommer jag att ha stående panel (för att matcha byggnaden bredvid).
Hur ser tak/väggar ut i de oisolerade basturum ni sett / känner till?
Nej, knappast när det gäller golvet. Tempen där blir inte högre än ni har inomhus. Däremot ska du såklart inte ha tryckt i väggarna, men det vet jag ingen som gjort så det är knappast förekommande.
 
Inte behöver man isolera en utebastu bara du har en bra kamin.
Bastar nästan varje sommar o vår i norra finland i en utebastu utan isolering.
Alltså det går åt mer ved .. Men då får du spraket och känslan i bastun när du bastar och lyssnar på när veden brinner.. Ahh .. har ett fönster med bara en ruta i.. funkar det med. hmm Bara när kaminen är väl stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.