Staffans2000
Så här ligger det till!
Denna diskution börjar likna "Fem myror är fler än......" Rätt, men ändå inte.

Cancer Kan man få av asbets ifall EN fiber fastnar i EN lungblåsa, det räcker, eftersom lungorna inte är konstruerade för att rensa ut så små partiklar stannar den kvar. Det är alltså inte som med rökning etcetera utan enligt modellen "rysk roulette". Dock drabbas rökare betydligt oftare än ickediton!

Ett alternativt saneringssätt för hemmafixaren är att binda fibrerna med vatten och att efteråt sanera ex.vis. pannrummet genom att spola överallt med vatten.


Robana skrev: "men det tråkiga med asbest är att det tar så lång tid innan man drabbas av några följdsjukdommar... " Aha. Är ditt alterego "olyckan" eller skrev du fel??

Överdocent: Staffan
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Cancer Kan man få av asbets ifall EN fiber fastnar i EN lungblåsa, det räcker, eftersom lungorna inte är konstruerade för att rensa ut så små partiklar stannar den kvar.
Men alla som fått EN fiber i EN lungblåsa utvecklar väl inte cancer ?
 
Staffans2000
Nej.
Så här skrev jag "Kan man få" alltså, har man oturen att få en fiber i lungblåsan, kan det i oturliga fall ge lungcancer. Rökning ökar risken avsevärt.

Staffan
 
Man kan lämna asbest på återvinningscentralerna, se till att förpacka det väl i plastpåsar och meddela personalen på plats när du kommer för hjälp.
 
:)
Vilka reaktioner det blev!
Självklart vVETet jag ATT asbest orsakar cancer, inga tvivel om den saken. Men tyvärr är själva ordet idag något av en pesthärd. så fort någon ens nämner ordet asbest blir folk helt nojjiga.
Ja. Det är sant att väldigt många som utsattes för daglig exponering av stora mängder asbesthaltigt damm under lång tid har drabbats av lungcancer, men det finns även väldigt många av dessa arbetare som inte drabbades, precis som med rökning är det väldigt mycket som spelar in hurvida det blir något av det hela.
Som tidigare nämnts är det just exponeringsmängden som är en stor faktor.
Hade jag asbest hemma så skulle jag riva bort den själv utan någon som helst oro, men det innebär inte att jag anser att asbest är en ofarlig substans eller att jag skulle villja utsätta mig för daglig exponering via mitt arbete, inte utan skydd i alla fall.

Jag tycker bara att det är så trist att en diskussion om asbest alltid ska ske med så osakliga argument, panik och domedagsprofetior om omedelbar och dödlig cancer så fort man upptäcker en isolerad rörböj hemma.
Det är bara att plocka ner skiten om man vll, använd alla tänkbara skydd om man är orolig eller anlita proffs.
Det går naturligtvis inte garantera något i ett enskillt fall så man får ta till statistik och sannorlikhetslära för att beräkna risken för att bli sjuk och sannorlikheten/risken är de facto såpass låg att det anses OK för privatpersoner att själva sanera sitt egna hem utan några negativa hälsokonsekvenser.
 
sammanfattning... nu är det 2009 och nu vet man hur farligt och vilka följder asbest har... och därför förbjöds asbesten helt och man slutade att importera 1982 enligt arbetsmiljöverket.. Dessförinnan importerades flera tusen tonn varje år bara i sverige som nu tyvärr sitter i nästan alla gamla kåkar här och där..


och lagarna gäller lika mycket privat som företag om sanering....
man ska inte lyssna på gammla sägner om att asbest bara är farligt om man röker
och att det bara är och spruta vatten ...vattnet torkar och sen finns dammet kvar....
lagen om asbest finns där för alla....... det bästa är om folk pratar med saneringsfirmain innan man river kakel, eller rör böjar,eternit skivor eller gamla mattor..

jag har själv låtit en saneringsfirma sanera mitt kakel när jag renoverade mitt kök byggt 1969 ...kostade mig 2000:- vilket jag tyckte var en skitsumma... sedan hadde jag en brand dörr i pannrummet med rå asbest filt inuti... och sedan alla rörböjar med lera....

M.V.H / Elektrikern...
 
Nu blir jag nyfiken: Var hade du asbest i/vid kaklet i köket? Aldrig hört talas om. :confused:
 
Rebeckaf skrev:
Nu blir jag nyfiken: Var hade du asbest i/vid kaklet i köket? Aldrig hört talas om. :confused:
i fix och fog troligtvis
 
robanan skrev:
och lagarna gäller lika mycket privat som företag om sanering...
Vilken paragraf i lagen syftar du på? :rolleyes:
Mvh:
F.d. asbestarbetaren som fortfarande lever, trots att han röker. :cool:
 
Immobil skrev:
Vilken paragraf i lagen syftar du på? :rolleyes:
Mvh:
F.d. asbestarbetaren som fortfarande lever, trots att han röker. :cool:
Antagligen nåt han skrivit själv, man får fortfarande riva ner sin egen rörisolering i sin egen källare.
 
Asbest har nog alla andats in. Det fanns i tex kap/slipskivor och bilindustrin hade dispans till slutet av 80-talet eftersom det "inte gick att ersätta" i bromsbackar och kopplingslammeller.
 
Rebeckaf skrev:
Nu blir jag nyfiken: Var hade du asbest i/vid kaklet i köket? Aldrig hört talas om. :confused:
Förutom fix och fog som nämndes, så finns det i många fler ställen t.ex. lim till plastmattor.
 
Rebeckaf skrev:
Nu blir jag nyfiken: Var hade du asbest i/vid kaklet i köket? Aldrig hört talas om. :confused:

Både i fixen och fogen var det iblandat...lämnade in prov.... tror att de började någon gång på 50-talet och blanda i det men 1982 blev det ju förbjudet så efter det är ju risken inte lika stor... Men det är ju altid bättre att lämna ett prov för mycket....ett par hundringar kan det vara värt och sen sova gott....,.
 
Immobil skrev:
Vilken paragraf i lagen syftar du på? :rolleyes:
Mvh:
F.d. asbestarbetaren som fortfarande lever, trots att han röker. :cool:
ja det kan ta riktigt lång tid innan man märker något...en del kanske aldrig märker något mer än att deras lungor är sämre och att hjärtat får arbeta betydligt mer och därav minskar livslängd mm...
men det var kul att höra att du levde ...!!!!

hoppas du har turen i det stora lotteriet...:D




Föreskrifterna gäller varje verksamhet där risk finns för exponering av asbest och asbesthaltigt damm. För att få arbeta med asbest behövs tillstånd från Arbetsmiljöverket.
Den som leder eller utför arbete med asbest eller asbesthaltigt material ska genomgå utbildning om bl.a. asbestens egenskaper, hälsoeffekter, förekomst, skyddsåtgärder, avfallshanterings- och saneringsåtgärder.
Den som river asbest eller asbesthaltigt material utan tillstånd från Arbetsmiljöverket riskerar sanktionsavgift på 50 000 kronor.


http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_01.pdf länk till arbetsmiljöverket 37 sidor att plöja igenom när du får en stund över ...
 
Fotografen skrev:
Antagligen nåt han skrivit själv, man får fortfarande riva ner sin egen rörisolering i sin egen källare.
skulle du riva ner det även om du fick isåfall är jag orolig för dig ......
du behöver verkligen läsa på..... här får du en länk med endast 37 sidor lagen om asbest från arbetsmiljö verket

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_01.pdf

VÄLKOMMEN TILL 2000 TALET !!!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.