Nu sällar jag mig till alla dem som har problem med tomtgränser, granhäckar, plank och liknande. Granhäcken som vi vill ta ner och som grannen vill behålla!

Vi vill ha insynsskydd och det vill även vår granne - i ännu högre utsträckning än vad vi vill. Helst vill han nog inte att någon alls ska kunna se in i hans trädgård! Han för en tillvaro i avskildhet, umgås inte med någon i grannskapet. Han gillar att ha en granhäck som är komplett ogenomskinlig.

Vi har en tät och hög granhäck som växer exakt på tomtgränsen (jag har god lust att säga att den är 20 meter hög men det är förstås inte sant - men säg 6-7 meter är den definitivt!). Grannen har bott 10 år i huset, vi har köpt en tomt och ännu inte byggt. Såklart får vi gilla läget, såklart är vi "sist in" och såklart har grannen rätt att tycka att granhäcken ska vara kvar eftersom han var först på plats och vi kom alldeles nyss. Den som planterade granarna är någon människa på 1940-talet som inte lever längre och som varken vi eller grannen hade någon relation till.

Eftersom granarna är placerade exakt prick mitt på tomtgränsen så borde vi ha lika stort medbestämmande om häcken. Vi vill ta ner det mesta - inte allt, för några träd är riktigt pampiga och vackra - och plantera en snabbväxande buskhäck istället. Granarna står i vårt söderläge och eliminerar effektivt allt dagsljus under vinterhalvåret. Vi står inte ut med tanken på att ha en mörk tomt, skuggad av höga granar! Några granar blandat med en vanlig häck tycker vi räcker.

Grannen vill ha kvar alltihop men säger som eftergift att vi kan kapa topparna. Hur mycket framgår inte. En meter? Fyra meter? Jag tror att granarna kommer att bli rent ut sagt skitfula om vi kapar dem! Kan de ens överleva? Jag vill ju ha en vacker häck, inte bara ett insynsskydd i form av nerklippta mastodontgranar.

Några förslag? Vi har erbjudit oss att stå för kostnaderna vid köp av gunnebostängsel, häckplantor och arbetskostnad. Vi vill inte ha ett plank för det ser så ogästvänligt ut. Vackra växter helst, men nu går ju inte det... Om vi kapar grenarna som sticker ut på vår sida av gränsen, dör inte granarna då? Vi vill inte att grenarna ska sno 1,5 meter av vår tomt i bredd men vi vill inte heller kapa grenarna eftersom vi riskerar att döda träden då. Hur mycket beskäring klarar en gran av?!
 
Frågan är om ni kan bygga öht utan att kapa granarnas rötter? Om inte är ju problemet "löst".
 
M
Granar bryter inte nya skott på gammal ved, så någon radikal beskärning går nog inte att göra med snyggt resultat. Vill man beskära och forma en granhäck så får man nog vara med från början och toppa in bara årsskotten. Så vill du ha en snygg häck så får du nog bara göra försiktig beskärning på den befintliga häcken, eller övertala grannen att plantera en ny. Idegran t.ex. är mer tålig för beskärning än vanlig gran.

Försök locka över grannen på din sida och visa honom hur det ser ut från ert håll. Gå även över till honom för att försöka förstå hans syn på saken. Säg att du har rätt att kapa de grenar som sticker in på er tomt, vilket kan medföra att häcken dör.
 
spika i en koppar spik i de granar ni inte vill ha kvar så ä ert problem snart löst
 
jannicap skrev:
spika i en koppar spik i de granar ni inte vill ha kvar så ä ert problem snart löst
Väl valt första inlägg.. :rolleyes: Grannsämjan är (sitter) nog löst också om man löser problem på det sättet. Jag håller med Mimmi_74: Försök locka över grannen på din sida och visa honom hur det ser ut från ert håll. Gå även över till honom för att försöka förstå hans syn på saken. Säg att du har rätt att kapa de grenar som sticker in på er tomt, vilket kan medföra att häcken dör.
 
Men om grannen kan tänka sig ett måttligt högt plank, så kan väl ni sätta en spaljé på det och göra det fint från er sida med t.ex vildvin?
Tar ju mycket mindre plats än en stympad granhäck, är prydligare och ni kan få ner höjden till något rimligt.
 
Tack för svaren. Jo, Pinebar, det är förstås en idé att sätta ett lågt staket som man inte behöver bygglov för och sedan låta någon klätterväxt slingra sig ännu lite högre upp om man sätter gles spaljé ovanpå staketet. Då blir det också lite mer genomskinligt och inte så mycket Berlinermur.

Jag skulle gärna ta in grannen på vår tomt och även besöka hans, men han vill helst inte ha med folk att göra - tror jag! - för han syns inte ute och vill inte öppna dörren om man ringer på. Vi har två gånger bjudit över honom på fika men han vill inte (kan inte?) komma. Han eftersträvar enskildhet och det tycker jag han har rätt till, men jag ser helst att vår svindyra tomt får någon gnutta solljus under det mörka halvåret.

Om det vore en vanlig häck så hade vi lätt kunnat göra som grannen vill: kapa topparna. Men nu misstänker jag att granarna faktiskt rötskadas och dör ifall jag sågar av de översta 2-3 metrarna... Och hur FULT kommer det inte att vara?

Så himla knepigt att vi har häcken exakt på gränsen. Vill ju inte bli osams med närmaste grannen utan vill verkligen lösa detta snyggt!

Jag funderar på att kanske sätta färgband på de olika träden, bjuda över grannen och visa: de rödmärkta träden vill vi ta bort helt (de är alldeles bruna och risiga nämligen!) och de gulmärkta vill vi ha kvar men vi kommer att kapa en hel del för att våra entreprenörer ska kunna köra in på tomten, och då får grannen inse att i värsta fall dör granarna av den behandlingen. Vi är isåfall villiga att återplantera något, så att det inte är full insyn mellan tomterna.

Vet ni något mer om granar och häckar som kan vara bra för mig att ha i åtanke när jag pratar med grannen?
 
En sak som kan vara vettig att ta upp är att granar har en tendens att falla i stormarna titt som tätt, det är lättare att ta ner dem ju mindre de är...

Granar är en plåga bland grannar. Vi har en granne med en stor mörk granhäck som ingen gillar. Inte han själv heller men det är ett rejält jobb att ta ner dem eftersom de inte är direkt små längre. Likadant hintar våra grannar om att de gigantiska granarna vi har på vår tomt skuggar deras. Inte så farligt än så länge men så småningom måste de ner och det blir inte lättare av att vänta... De är i varje fall vackra än så länge :)
 
om du strör ut grovsalt i häcken när det regnar så kommer den att dö ut inom ett år funkar även på träd
 
Lycke skrev:
Vi har en tät och hög granhäck som växer exakt på tomtgränsen.

Grannen har bott 10 år i huset, vi har köpt en tomt och ännu inte byggt.

Vi står inte ut med tanken på att ha en mörk tomt, skuggad av höga granar!
Skulle ni inte tänkt på det när ni köpte tomten?
Jag förutsätter att granarna stog där redan då?
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Precis?
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
ParkaKungen och 5.2 racing - rätt onödiga inlägg från er sida, måste jag säga. Det är lättare att vara spydig mot en signatur på nätet än i verkligheten. Jo, vi tänkte på det när vi köpte tomten och vi kalkylerade med risken att grannen inte vill ta ner granarna. Men mäklaren hade redan gått över till grannen och fått honom att kapa hälften av häcken - vid vår andre granne. Dock inte vid oss, men med det i åtanke så trodde vi knappast att VI skulle få större problem. När vi sedan presenterade oss för honom första gången, så sa han spontant och självmant "ja, granhäcken måste vi ju göra något åt!". Ospecificerat VAD, dock.

Om ni läser mina inlägg så skriver jag väldigt tydligt att jag INTE har för avsikt att bråka med grannen eller hugga ner granarna utan hans medgivande. Jag är extremt tydlig med att jag vet att både grannarna och granarna var där innan oss och att vi inte gärna kan komma och mopsa oss det första vi gör.

Överhuvudtaget tycker jag att vi varit väldigt trevliga mot våra blivande grannar, visat ritningar, presenterat oss, mejlat så fort det är något i görningen, varit allmänt förutseende för att inte någon ska känna att det suger att få just oss som nyinflyttade.

Vad gäller den stora granhäcken så får den väl stå där! Det kommer att bli förbannat mörkt under vinterhalvåret när solen inte orkar igenom, men förr eller senare dör granarna i alla fall. Träden är som sagt 60-70 år redan och alldeles bruna nertill.

Jag vill ta ner häcken NU, eftersom det inte finns ett hus på vår tomt än. Mycket lättare att göra det nu än om några år, när man är rädd att fälla träden rakt över hustaket...

Jag skulle alltså kunna få kapa topparna, enligt grannen, men då blir häcken rent ut sagt skitful och dessutom verkar det ju som att den kommer att dö nertill isåfall - och då lär väl vi få skulden för det. Jag tror det vore bra om grannen kunde få höra era utlåtanden om att man inte bör ta ner topparna - så att inte vi beskylls för att med vilje ha sabbat. Bättre med raka rör och säga att vi vill ta ner vartannat träd - eller något sånt.

Lutar sig granar mot varann för stöd? Är det större risk att de rasar i en storm om man har dem lite glesare? (Nu står de så tätt så man ser inte dagsljuset mellan dem.)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Sluta sura. Det kändes bara så uppenbart att dom stod på gränsen innan ni köpte tomten. Hade du klargjort i ditt första inlägg i tråden om hur grannen uttalat sig när ni presenterade er, så hade det nog varit lättare att förstå det hela.

Citat: Helst vill han nog inte att någon alls ska kunna se in i hans trädgård! Han för en tillvaro i avskildhet, umgås inte med någon i grannskapet. Han gillar att ha en granhäck som är komplett ogenomskinlig. slut citat.

Jag uppfattade att det fanns olika syn på häcken.


Spydig har jag aldrig försökt varit, dessutom tillförde våra inlägg tydligen lite i din tråd.
 
Lycke//
Jag försökte inte vara spydig utan bara anmärkte på den uppenbara bristen på logik i din frågeställning.
 
Granar i granhäckar brukar sällan vara speciellt friska heller. Ofta har ägaren kapat ner dom ett antal gånger i början, men sedan tröttnat och låtit dom växa. Gran mår inte bra av att skadas, dom ruttnar lätt inifrån då. Dessutom passar det dåligt med gran i trädgårdar, eftersom dom växer för fort i bra jord och blir sköra. Dessutom har dom mycket ytliga rotsystem, som gör att dom lätt blåser omkull i stormar. Jämför med stormen Gudrun, när hela granskogar blåste omkull och övriga trädslag stod kvar. Jag skulle absolut inte vilja ha stora granar nära huset, och framför allt inte stora granar som har fått smaka på häcksax eller motorsåg och kanske är ruttna eller sköra i stammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.