De duger som svar för mig :)
Och just iom att du säger att har en GCM8 som du släpar med dig får dig inte att framstå som en 'DeWalt 4ever' typ.
 
Tack för alla vettiga synpunkter; kommer att uppdatera listan på måndag - har tagit helg...:)
 
Gilbert skrev:
Jo, vad nypriset var går ju att ta med, och vad det motsvarar i dagens penningvärde, men är inte det lite som att spekulera i vad kilopriset är på mammutskinka?
Jo, det ligger nog något i det du säger...å andra sidan är jag inte helt säker på exakt vad vi kommer att kunna få ut av denna tråden i vilket fall (trots att jag tycker att den är kul), så jag bara jämförde 2 sågar jag har bra koll på.
 
Redigerat:
Kanske hjälper någon som fingervisning för den som står in för valet av maskin... om denna någon orkar leta i forumet efter ett svar. :rolleyes:
 
Jambalaya skrev:
Och så här tyckte ett gäng byggnadsarbetare som fick testa några olika gersågar [länk]
Och redan med det så ser vi troligen svårigheten med att få ett enkelt klockrent slutresultat i denna tråd (däremot tror jag den ger en fantastisk vägledning). Om någon nu hade gjort en precis likadan kontroll med ett gäng finsnickare, hade de då fått samma resultat? Troligen inte, för med byggnadssnickare kontra finsnickare, även om båda sågar med gersåg, kommer du att ha olika fokus.

Jag använder min såg för byggnadssnickeri, men jag köper den för att klara finsnickeri (och använder den även där, allt oftare där). Jag försöker hitta verktyg som duger till både och (stor såg, stark motor, men enorm precision). Blir jag tvungen att prioritera mellan de två, är det finsnickeriet som fäller avgörendet på val av verktyg, och sedan får jag anpassa mitt beteende när det valda verktyget inte lämpar sig för byggnassnickeriet.

--- Mats ---
 
Min prioritesskala lyder:

Precision
Mobilitet
Pris
Kapacitet

Därför vart valet enkelt GCM8S.

Hade Kapacitet legat överst o mobilitet längs ner så blir det ju en helt annan såg,
 
Om man för en stund ska fundera över vad man ska ställa för krav på en såg och då utgår från att dom flesta här använder sågen vid husrenoveringar......

...så säger jag att sågen måste ha:

10" klinga
Glidstång
Kvalitet motsv Bosch blå och uppåt. (dvs pris från 4000sek)

Då håller man sig i lyxklassen för hemanvändaren och kommer inte sakna någon funktion oavsett vilket märke man väljer.

Det sunda alternativet kommer dock alltid vara en 8" maskin med glidstång.....
 
MathiasS skrev:
xxxx

Det sunda alternativet kommer dock alltid vara en 8" maskin med glidstång.....
Orsaken till 8 tummaren är ju naturligtvis mobiliteten
 
Nimajneb skrev:
Orsaken till 8 tummaren är ju naturligtvis mobiliteten
Det förstår jag. Den egenskapen tycker jag dock hamnar lågt på prio-skalan om man renoverar hus (sitt eget). Är man däremot hantverkare och släpar sågen in och ut ur bilen två gånger om dagen så är det ju en annan sak....
 
MathiasS skrev:
Det förstår jag. Den egenskapen tycker jag dock hamnar lågt på prio-skalan om man renoverar hus (sitt eget). Är man däremot hantverkare och släpar sågen in och ut ur bilen två gånger om dagen så är det ju en annan sak....
Håller inte med dig där. Även som hemmapulare så behöver man lyfta fram sågen och ställningen till arbetsplatsen, om detta är på övervåning, utomhus eller var som så krävs det ett släpande som alla vill ha. För min del var det ett mycket "tungt:p" argument. Annat är det om sågen står stationärt.
 
Redesign skrev:
hej
du pratar precision om en såg som har skalan gjuten i sågbordet?
justeringen av exakthet med att flytta hela anhållet för inställning?
Tillverkad av Rexxon som gör budgetsågar till världen!!
hmmmm!
pratar om en såg som om o om igen ger perfekta snitt i exakt rätt vinkel och djup. Vem som har monterat sågen, Flextronic, Rexxon, Bosch eller ChiFong spelar absolut ingen roll för mig.
 
Alla: Ber massor om ursäkt för att jag inte uppdaterat - det är mkt nu och jag är en lat och dålig människa... men det kommer.:)


Nimajneb & Redesign: Vilka sågar har ni riktig erfarenhet av? dvs jobbat med en "längre tid". (Riskerar som vanligt min haka men åsikterna luktar religion...;) )
 
Redesign skrev:
Tack för det, precis vad jag undrar!!!
Hur kommer det sej att det företag som utvecklat hela marknaden med kap/ger finns representerade med Elu ??? DW707 = skrattretande.
Festoolen är fin ,har förresten "snott" iden med stålskala av DW och jag vet att dom är imponerade av XPS lösningen ,En ljusskugga istället för laser som syns väääldigt dåligt i ljus.

kolla enkelheten att tex ställa exaktheten på DW mot att flytta hela anhåll på tex Bosch.Makita
mfl .
Xps skuggan på DW behöver aldrig justeras,det behövs däremot göras på alla sågar med laser(dock ej Festtool som har dubbla) om du önskar såga på v eller h sida.
Titta på skalorna med uttag för fasta sågvinklar :DW har skalor i stål lätt utbytbara om ngt skadas
kolla skalorna på andra sågar , lätt utbytbara?vinkeluttagen gjutna i godset ?
nä nä skoja inte med mej!
En som är lika gul/svart som många här är grön/svarta:D
Kanske beror detta på att vi är många som anser att de prylar som var utvecklade av elu var betydligt bättre, robustare och mer precisa än DWs egenutvecklade prylar. Jämför tex hjur plastig och smäckig senare DW 7** är jämfört med ELU 274.

Sen kan jag hålla med om att makitas sätt att ställa in sågen (genom att flytta anhållet) är rätt kass. Men det bästa (jag har inte testat ställa in kapexen) jag har testat är ELU med en excentrisk skruv....men det försvann när det blev DW...
 
Intressant tråd att följa för mig som precis är på gång att köpa en gersåg.
Prisvärd är ett ord som alltid klingar fint i mina öron. Jag försöker att inte köpa för dyrt utan siktar på att få en pryl som motsvarar mina faktiska behov.
Samtidigt vill jag ha en pryl som är rolig att jobba med och värderar både arbetsglädjen och prisvärdheten högt.

Det jag ska använda sågen till är i första hand en altan på ca 50 m2. Efter det har jag inga projekt planerade.
Därför funderar jag ungefär såhär efter att ha läst igenom tidigare inlägg.

Best Tools SMS 255DWL - borde jag välja då den antagligen svarar mot mina krav. Funderar dock på hur kul den är att använda. Pris ca 1300 kr, borde betyda mycket prisvärd om omdömena jag läst stämmer.

ELU 274 - en mellanmaskin ? Ingen aning och känner inte till märket alls. Pris ca 2500 kr

Bosch PCM8S eller GCM8S - märke jag känner igen och har visst förtroende för (efter att ha använt deras borrhammare och skruvdragare). Verkar få mycket beröm. Är det värt att lägga tre gånger pengen mot vad en Best Tools kostar ?

Jag vill verkligen inte vara dumsnål, men blir heller inte riktigt klok på vad jag ska välja.

- - Någon som använt t.ex. både en Best Tools och en Bosch och som kan svara på hur mycket roligare det eventuellt är att såga med en Bosch ? Är det motiverat att för en glad amatör lägga de extra pengarna på den dyrare maskinen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.