Bygger som sagt nytt och vi har bergvärme, vilket är skitbra för kalla vintrar osv...

Men hur är det på sommarna med stekande värme som tar sig igenom fönstrena o gör huset tokvarmt inuti. Går det att styra så man får in kyla oxå från bergvärmen?

Alltså finns det någon typ av kyleffekt-mojängg till bergvärme (IVT i detta fall) som man kan koppla till ventilationen i huset?
 
Det går att lösa. Min bror har dragit bergsvattnet innan VP till ett kylaggregat på vinden som han kyler huset med. Tyvär kan jag inte säga exakt hur han gjort...
 
Hmm okej! Så det GÅR iaf... värt o luska mer i...
 
Jadå, det går. Det kallas för "frikyla".
 
Både IVT och Nibe verkar nu köra med en shunt för kylningen (backventil, shunt och cirkpump). Nibes tillbehörsset heter PK4.
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Svalt-inne-pa-sommaren/Princip---frikyla/

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_Naturkyla.pdf

Sedan kan man också använda en värmeväxlare. Jag funderar på att koppla in en sådan (trots att jag har förberret). För då kommer inte brine (bergvattnet) gå upp i mitt hus, utan det blir en egen vattenslinga. Vilken man själv kan gå in och pula med. Brine skall pulas med av de som får.
 
Ett alldeles perfekt sätt att kyla huset varma sommardagar.

Installera konvektorer ist för att köra det på tilluften, då luftflödet är för litet på en normalvilla.
 
cerwin666, kan du förklara mer för en som är dålig på värmesystem?

Jag lär väl lära mig i vårat nya hus, men vore kul o veta redan innan vad som finns att göra.

Jag vill dock definitivt hitta ett sätt att på varma sommardagar få till en kyleffekt via bergvärme.
 
Mich skrev:
Både IVT och Nibe verkar nu köra med en shunt för kylningen (backventil, shunt och cirkpump). Nibes tillbehörsset heter PK4.
[länk]

[länk]

Sedan kan man också använda en värmeväxlare. Jag funderar på att koppla in en sådan (trots att jag har förberret). För då kommer inte brine (bergvattnet) gå upp i mitt hus, utan det blir en egen vattenslinga. Vilken man själv kan gå in och pula med. Brine skall pulas med av de som får.
Jag vill förstå det som att du menar att det är standard att det även är kylningseffekt i ett "standard" bergvärmesystem?
 
Johnny Viking skrev:
cerwin666, kan du förklara mer för en som är dålig på värmesystem?

Jag lär väl lära mig i vårat nya hus, men vore kul o veta redan innan vad som finns att göra.

Jag vill dock definitivt hitta ett sätt att på varma sommardagar få till en kyleffekt via bergvärme.
Hej

Det jag menar är att montera fläktkonvektorer ,det blir ett billigare alternativ än att kyla inkommande uteluft.

montera konvektorerna i tak på ev övervåning eller i gemensamhetsutrymmen tex vardagsrum,samt komplettera med en trevägsventil samt lite hemmapillad styr fört daggpunktsreglering så slipper du krånglet med kondensvattenavlopp.

Konvektorer kan du hitta hos tex Ahlsell eller kylma och finns i en uppsjö av modeller.

Du kan följa ivt:s inkopplingsalternativ om du vill köra hela rörsystemet i koppar, vill du ha en billigare installation skaffar du en plattvärmeväxlare mellan systemen och kör installationen i pex.

/Cerwin
 
Snailman
vilka pexrör kan vara lämpliga då?

de ska väl kondensisoleras antar jag, med armaflex?
 
hej

körde själv med uponors combipex 15x2,5mm till mina konvektorer.

självklart får man isolera rören och det blir perfekt med armaflex 13mm, dock beroende på vilka temperaturer på köldbäraren man skall köra.
7-12 grader är ett gränsfall bättre att gå upp till 19mm isf

/Cerwin
 
Johnny Viking skrev:
Jag vill förstå det som att du menar att det är standard att det även är kylningseffekt i ett "standard" bergvärmesystem?
Nej standard är det inte, men det finns som tillval. Om det inte är förberet så måste man kapa rören i bergslingan och montera lite saker. Jag valde att få det förberet, sitter då en backventil och två ventiler/kranar extra.

Kylan får man genom att låta det kalla 'bergvattnet' cirkulera till en fläktkonvektor (typ vattenelement med fläkt). Två cirkulationspumpar och fläkten drar ström, inget annat behöver vara igång (alltså själva pumpen/kompressorn används inte för kylan).
 
Okej! Jag har pratat med dom på plats om att jag vill ha detta.

Vad är kostnaden? Vet ni det?

Samt, kan jag välja att stänga på och av detta system som jag önskar?
Jag menar det behöver ju inte vara på hela året runt, utan bara när jag vill ... på vissa varma sommardagar.
 
Javisst, kan du slå av och på det så som du önskar.

De länkar jag postade var till 'lite nyare' (tror jag) tillbehör. Där värmepumpens styrelektronik styr temperaturen på kylan. Kanske inte nödvändigt. Jag tror att det räcker med att man själv manuellt kan slå av/på och ändra hastighet på fläkten (många har tre lägen).

Beror också på hur mycket man vill kyla. Jag själv vill inte kyla alltför mycket. Kroppen vänjer sig på sommaren till högre temperaturer. Förutom kylning så fås ju också lite avfuktning.

Har du hus och bergvärme idag eller är det på planeringsstadiet/underbyggnation?
 
Kan man köra frikyla oxå om man har jordvärme, alltså nedgrävd kollektor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.