hej! Vi ska göra om badrummet om en vecka och nu frågade snickaren mig om vår platta på mark är isolerad. Jag har inte hittat någon byggbeskrivning av huset så jag undrar hur man kontrollerar detta? När man river upp våtrumsmattan så syns bara betong men ligger isoleringen under denna? Om man inte har isolerat golv hur löser man då golvväme? Vi kan inte bygga på höjden tyvärr. Tacksam för all info kring dessa frågor! :)
 
När är huset byggt?
Enklaste är väl att bila upp ett litet hål och kika...

Ställ upp termostaten om det inte är isolerat :) nejdå bila ur golvet gräv och isolera är det bästa, finns tunna isoleringskivor man kan använda sig av med det kommer säkert att bygga 7-10cm till färdigt golv
 
Snailman
enentuellt kan din kommun ha ritningarna på din grund, kostar inget att titta efter hos dem... (inte alla kommuner kräver in grundritningar, och kraven har nog varierat över tiden)
 
A
Om du har golv-värmeslingor i plattan så är den troligtvis isolerad (om den är rätt byggd) och då kan du slappna av. Annars är det väldigt enkelt att bila upp ett 10 cm hål och se om det finns frigolit under plattan. Är den oisolerad så rekomenderar jag dej att bila upp hela golvet, Dränera om det behövs, gräva ur 10 cm för frigolitisolering, armera och gjuta. Om du ändå ska gjuta så kan du passa på att lägga i golv-värmeslingor som du lägger under armeringen för att få bättre spridning på värmen, så du slipper ha varmt under ena foten, och kallt under andra.
 
Tack för era svar. Jag har nu fått en teknisk beskrivning kring huset och följande står om grunden:

"Gundlagt på: morän
Grundläggn-djup: frostfritt
Gundläggningssätt: Utbredda plattor av betong anpassade till undergrundens bärighet. Btg III K 200. Grundmurar: 200 mm betonghålsten."

Det är allt som står om grunden, hur tolkar ni detta?
 
  • Gilla
DSM
  • Laddar…
A
suddaren skrev:
Tack för era svar. Jag har nu fått en teknisk beskrivning kring huset och följande står om grunden:

"Gundlagt på: morän
Grundläggn-djup: frostfritt
Gundläggningssätt: Utbredda plattor av betong anpassade till undergrundens bärighet. Btg III K 200. Grundmurar: 200 mm betonghålsten."
Det står inget om plattan är isolerad eller inte, det står bara om vilka bärande material som använts. Du har en betongplatta med ett k-värde på 200 dvs den har en bärighet på 200 kilo/cm2. Numera använder man k-300 (c 25/30 som det heter på betongspråk). Jag kan inte se att den tekniska beskrivningen hjälper dej. Det ser ut som du är tillbaka på ruta ett igen.
 
Mikael_L
När är huset byggt?
 
ALMIMA skrev:
suddaren skrev:
Tack för era svar. Jag har nu fått en teknisk beskrivning kring huset och följande står om grunden:

"Gundlagt på: morän
Grundläggn-djup: frostfritt
Gundläggningssätt: Utbredda plattor av betong anpassade till undergrundens bärighet. Btg III K 200. Grundmurar: 200 mm betonghålsten."
Det står inget om plattan är isolerad eller inte, det står bara om vilka bärande material som använts. Du har en betongplatta med ett k-värde på 200 dvs den har en bärighet på 200 kilo/cm2. Numera använder man k-300 (c 25/30 som det heter på betongspråk). Jag kan inte se att den tekniska beskrivningen hjälper dej. Det ser ut som du är tillbaka på ruta ett igen.
Nja, inte riktigt så.
När det står utbredda plattor så betyder det att de byggt med det som i vanligt tal kallas sulor under grundmurarna.
Det säger inget om golvet i källaren. Golvet=plattan är då oftast gjutet mellan grundmurarna utan att ha ngn som helst funktion för bärigheten av huset. Den betong man använde till golvet när ett hus med den typen av grundläggning byggdes var ofta av mkt låg kvalitet. Ofta också en ganska tunn platta.
Om golvet inte är omgjutet i modern tid så skulle jag tro att det med 95% säkerhet är helt oisolerat.
 
Väcker liv i den här tråden igen.
Mitt hus är byggt 1970. Har läst att man började med isolering på 70talet.
Har funderat på det här med att lägga plast på govlet och se, men tänker att om det är en fin och torr sandgrund under så kan det väl ändå vara torrt under plasten även om det är en oisolerad platta?

Är det enda säkra att borra hål i betongen och se hur det ser ut under?
 
Om jag inte är felinformerad så isolerade man inte plattorna ordenligt på undersidan förens i slutet på 80 talet.
Vår kåk är byggd 67 på det klassiska sättet med grundsulor och gjuten platta.
Plattan är konstruerad så här: På det tunnaste stället är det 14cm armerad betong och på det tjockaste (under hjärtväggarna) 40cm armerad betong,5cm elefantmatta och sedan 10 cm armerad betong .Bila upp det om ni vill.....
Fredrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Min pappa byggde ett hus någon gång typ 1972-74. Där la dom flera dm tjockt med LECA-kulor under plattan, jag har för mig att han snackade om en halvmeter.
Och det får väl räknas som isolering.

Men hur man tar reda på idag, hur det gjordes när ett hus byggdes, vet jag inga knep för. :(
Det finns inte kvar någon dokumentation?
Ditt hus är inte ett i raden av likadana hus uppförda av samma entreprenör?
 
Lecakulor kan nog inte räknas till isolering utan mer som dränering. Jag vill veta för tätskiktets skull och för golvvärme. Om den inte är isolerad ska tätskiktet inte appliceras och plattan ska kunna andas
 
Fel av mig, lecakulor räknas som en äldre form av isolering. Men jag tror att när det gäller tätskikt så räknas den som oisolerad.
 
Mikael_L
Ja u-värdet är ju klart sämre än för cellplast.
50 cm leca-kulor tror jag motsvarar ca 10 cm EPS-frigolit.

Men lite isolering ger det nog, och med några dm så blir det antagligen tillräckligt för att syllen på huset ska leva ett gott liv jämfört med de helt oisolerade -70-talsplattorna.
Det visar kanske på att man redan på -70talet kommit på nyttan med isolering under betongen?
 
Mikael_L skrev:
Det visar kanske på att man redan på -70talet kommit på nyttan med isolering under betongen?
Det stämmer.
Tror jag var på fortbildning om just att ha isoleringen under plattan.
Det var ngn gång i mitten av -70talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.