Ett trick till den som vill simulera en ålderdomlig panel: Beställ bottenbrädor i olika bredd! Kostar inte ett korvöre mer, men gör fasaden MYCKET mer varierad och levande!
 
Som bevis på att jag är duktig på att använda sökfunktionen :D så måste jag lyfta den här uråldriga tråden igen.

HUR olika bredd på bottenbrädorna ska man välja? Vilken genomsnittsbredd blir snyggast? Hur bred ska läkten vara? Jag vill få till den där gammaldags idyllkänslan ni vet. Nytt på insidan men som om det "alltid" (typ 1900 kallt) legat där från utsidan.
 
RoTe skrev:
Är nästan lika stort helvete att förmåla tycker jag, men så hatar jag att måla oxå. ;D
Instämmer:D
 
billy_baver skrev:
Ett trick till den som vill simulera en ålderdomlig panel: Beställ bottenbrädor i olika bredd! Kostar inte ett korvöre mer, men gör fasaden MYCKET mer varierad och levande!
Provar att lyfta denna igen... Vad är den snyggaste "medelbredden" på bottenbrädorna och hur mycket ska de variera för att få en livfull fasad. Hur ser de snyggaste lockläkten ut (bredd/profil)?
 
Rebeckaf skrev:
Som bevis på att jag är duktig på att använda sökfunktionen :D så måste jag lyfta den här uråldriga tråden igen.

HUR olika bredd på bottenbrädorna ska man välja? Vilken genomsnittsbredd blir snyggast? Hur bred ska läkten vara? Jag vill få till den där gammaldags idyllkänslan ni vet. Nytt på insidan men som om det "alltid" (typ 1900 kallt) legat där från utsidan.
Jag tänker på min barndoms somrar, som jag tillbringade i ett torp byggt nån gång på 1800-talet. Det var timmerstomme klädd med lockläktpanel. Denna panel var mycket varierande, den var helt efter vilka träd de fått tag på att såga plank av. De varierade säkert från 30 cm till 10 cm i bredd. Dessutom var de formade som trädet, dvs olika bredd i de båda ändarna. Panelen var liksom pusslad ihop. Detta gav naturligtvis ett väldigt "levande" uttryck, inte alls den där randiga känslan man får av ett nytt hus.
 
Det är ju precis det som man vill åstadkomma. Tror inte att jag orkar dra det hela vägen till kilsågat :) men att variera "bottenbrädan" verkar ju både enkelt och inte dyrare i alla fall.

Om man läser lite så verkar ju de flesta rekommendera att man inte går upp över 170 i bredd på botten men då antar jajg att man nöjer sig med att variera slumpvis 145 och 170. Jag skulle gärna välja ytterligare ett par bredder - undra om 120 ser för smalt ut och om det är konstruktionsmässigt dåligt att också pressa in några 195 (sprickrisk?). Vad tror ni?
 
Mikael_L
Är det ett stort hus tycker jag du ska variera med 145, 170 och 195.
Är det ett litet hus, 120, 145 och 170mm.
 
Tittar på att bygga cirkus 90 i BYA, 1,5-plan med förhöjt väggliv. Antar att det är ett ganska litet hus. Men satsar nog gärna på alt två, känns spontant som att det skulle bli snyggare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.