Till bygg-andy:

I måndags var vi inne i ett nybyggt pärlugglan.
Jag håller med dig att både matbord och soffgrupp blir tajt i vardagsrummet. Vi har gjort följande lösning i stället. De två sovrummen på bottenvåningen har blivit ett matrum samt ett litet arbetsrum längs in i huset. För övrigt var huset över alla förväntningar.

/Timmellwannabe
 
bygg-Andy skrev:
Har också en fråga till er som bor i ett ugglan hus.
Vardagsrumet på 25kvm känns inte det litet. Vi funderar på att bygga pärlugglan men tycker vardagsrummet verkar litet, svårt att få plats med både soffa och matbord eller har vi fel?
Vi har tänkt att ha både matbord och soffa i vardagsrummet, och vi har förstått att man får vara lite klurig när man väljer storlek på soffan och matbordet, för det får inte plats hur stora möbler som helst. Vi har den fördelen att vi inte har några befintliga möbler som "måste" få plats i VR, så vi kommer beakta rummets dimmensioner när vi bestämmer oss för vilket möblemang vi ska ha. Det kommer troligtvis inte finnas plats för någon stor bokhylla och skänk, utan snarare någon variant av vägghängt vitrinskåp. Annars var ju lösningen med att göra om de två rummen på nedervåningen smart, då får man ju lite både och.
 
Till Gnutten. Var har ni placerat er braskamin?
 
shear skrev:
Till Gnutten. Var har ni placerat er braskamin?

Vi satte den i hörnet mellan helglasväggen och oglasväggen, om du förstår den något kryptiska förklaringen.

Vi har förberett genom att det finns ett rör i plattan som kommer förse kaminen med uteluft.
 
Är det ingen som upplever köket som "svårt" när det blir ganska rundat? Svårt att möblera osv. Vill nog egentligen ha en planlösning där det är mer öppet mellan kök och vardagsrum... Har även tittat lite på klintehamn (a-hus) där är det mer möjligheter att ändra plan lösningen.. Hmm det är inte lätt att veta hur man vill
ha det.. =)
 
Gnutten skrev:
Vi satte den i hörnet  mellan helglasväggen och oglasväggen, om du förstår den något kryptiska förklaringen.

Vi har förberett genom att det finns ett rör i plattan som kommer förse kaminen med uteluft.
Det blir nog snyggt. Själva kommer vi att placera den mot väggen som går mot den lilla toaletten (skall bygga jordugglan)
Vi har också förberett uteluft via plattan.

Vi funderar också starkt på att öppna upp öppningen till vardagsrummet. Hur bred blir er öppning sammanlagt? Tycker ni att det blev en stor skillnad?

 
shear skrev:
Vi funderar också starkt på att öppna upp öppningen till vardagsrummet. Hur bred blir er öppning sammanlagt? Tycker ni att det blev en stor skillnad?

Jag har för mig att öppningen blev ca 3 meter, men jag kan mäta den och återkomma med exaktare siffror.

Skillnaden är väldigt påtaglig tycker vi, man får en annan rymd i hallen och ljusinsläppet in i hallen är också större nu. Vi såg inga direkta nackdelar med att göra så här, det enda är att den lilla väggen mellan ingångshallen och VR blir mindre, vilket medför att det bli mindre väggyta att hänga spegel på.
 
hej, jag kan inget om hur braskaminer ska anslutas men ni har förberett med rör i plattan som kommer förse kaminen med uteluft. Men måste man inte förbereda med skorsten som leder ut röken och sånt???
snälla förklara hur det fungerar?
 
FamLindgren skrev:
hej, jag kan inget om hur braskaminer ska anslutas men ni har förberett med rör i plattan som kommer förse kaminen med uteluft. Men måste man inte förbereda med skorsten som leder ut röken och sånt???
snälla förklara hur det fungerar?

Det ät tämligen enkelt: Vi har köpt en braskamin av märket Contura 680, priset vi fick av LB-hus var med montering och besiktning. När kaminen skall monteras så kommer det folk från kaminleverantören och monterar alltihopa. Innan själva montaget antar jag att LB-hus egna snickare kommer kliva upp på taket och fixa genomföringen av det samma. Men det pris vi har fått inkluderar ALLT, kamin, skorsten, utvändig plåt, montering samt besiktning. Allt i totalentreprenadens anda. Fick du svar på dina funderingar?
 
Hejsan. Har sett att Ni bygger ett "likavänt" hus som vi ska, är nu nyfiken på om du har fler bilder än de som ligger ute?
 
jade skrev:
Hejsan. Har sett att Ni bygger ett "likavänt" hus som vi ska, är nu nyfiken på om du har fler bilder än de som ligger ute?
Jo, det finns fler bilder än de som ligger ute på hemsidan. Skicka ett mejl till mig så kan du få fler.

Jag kan för övrigt meddela att vi kommer flytta in under nästa helg, så det börjar bli kanska så klart i huset. Jag har länge tänkt att lägga ut lite fler bilder, men snart SKA jag verkligen göra det... återkommer...
 
Hej jag är ny här!

Vi har tänkt bygga en Tornuggla och undrar om ytterväggarnas tjocklek (170 mm)
U-värden ligger strax under 0,3 vilket är alldeles förhögt för ett nybyggt hus.
Vad tycker ni och vad har ni gjort för åtgärder...?
Tack...! ;D
 
"Vi valde även extriör-paketet (spröjs, gavelkors, och liggande panel under fönster) för ca 10'. "

Bah!! Sånt var standard för två år sedan, kanske inte spröjsen men de andra.

Ni som är lite mer nyfikna kan klicka er igenom mina inlägg sen tidigare. Jag har byggt själv, Jordugglan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.