Jag har ritat otaliga varianter på kök som är helt utan köksskåp. Tyvärr inte byggt något (inte än)!

Tänk Dig ett stort luftigt kök som inte har bänkar och skåp! Hur kul att det att stå med ryggen mot familj och gäster OCH hur kul är det att ALLTID stå med ansiktet mot en skåpdörr när Du grejar i köket. Detta gillar naturligtvis inte skåp tillverkarna!

Om Du är på "språng" att bygga, funderar på hus, ritar och mixtrar med en ritning OCH är nyfiken på vad jag menar får Du gärna skriva några rader. Skriv också gärna om Du har kommit på någon snygg/bra/läcker lösning för köket.
 
Redigerat:
Hej!

Menar du att man ska PM:a dig om man vill köpa en ritning eller vill du starta en diskussion här i den här tråden?

Det låter ju trevligt i teorin att inte behöva ha köksskåp eller köksbänk - men det blir väl liksom inget kök då? Var ska man ha alla kökssakerna? Och var ska man jobba om inte vid en bänk eller motsvarande yta? Jag är helt klart nyfiken på hur du menar (om du vill berätta om det här).
 
Jag tycker Plusmodo från Poggenpohl är en bit på vägen.
Googla med bildsök och du ser vad jag menar.
 
Och så Table System från Boffi!
 
Begriper inget. Det var ju massor av skåp och bänkar där. Eller? Hittade en bild på Boffi-köket där det mest bara består av en skiva och några underskåp. Men så kan man ju bygga ett Ikeakök också om man skulle vilja. Men det bygger ju på att man aldrig vill servera något mycket mer avancerat än hämtmat. Känns som om jag missar något här? :D
 
Jag skulle gärna vara utan överskåpen, eftersom de skymmer sikten. Dessutom skulle jag gärna vilja undvika förvaring långt ner, eftersom det är jobbigt att böja sig.

Skulle man inte kunna förvara allt i extremt djupa underskåp, som kanske sträcker sig in i väggen bakom? I skåpen kunde man ha lådor/fack som roterar runt runt (modell paternosterverk) så att det man vill ha går att plocka ut precis under bänknivån.

Ett smart, förutseende system ser till att det man mest sannolikt behöver nästa gång finns närmast tillhands i rotationen för att minimera väntetiden. Bakar man så finns bakredskap och mjöl närmast, plockar man ur diskmasinen finns facken för ren disk tillhands. Kl 0630 på morgonen är det frukostprylarna som är framme. Om man behöver något oväntat kan väntetide bli kanske tio sekunder.

Såna här lagersystem finns i industrin, det kanske är dags att de kommer till hemmet också.
 
Aha! Smart, Nu förstår jag. Måste dock ifrågasätta hur rummet bredvid skulle se ut (eller om man ska ha monstertjocka väggar) för att åstadkomma jakobnms vision. Det är en kul tanke. Men jag tror att jag håller mig till något mer traditionellt. ;)
 
Hej
Jag har kikat på Poggenpohl och Boffi. Nja, Boffi har väl fattat lite (stöddig jag är...hihi) men def inte helheten med vad ett kök är.
Om man kunde lägga in en bild så skulle jag kunna bifoga en enkel ritning så att ni får se lite vad jag menar med "mina kök". Jag har inte sett något liknande någonstans. Klart det är arbetstyta. Många kan arbeta tillsammans i köket 10 pers inga problem. Ex. kavla pepparkakor och vara tillsammans med det. MEN inga skåp m.m. Spännande va? :)
 
Fru Tussen: Visst, jättespännande. Men om du vill förklara vad fasiken du menar så blir det säkert ännu mera spännande.

För övrigt går det att lägga in bilder.floatingisland2.jpg
 
Om jag säljer ritningar? Nej, inte än :) Men en liten dröm har jag. Jag har ritat otaliga villa-ritningar för att testa mina ideer med kök och andra utrymmen. Drömmen är att sätta mig med en familj som planerar att bygga sitt optimala hus. Fråga dem - var och en - vad har varje familjemedlem för hobbies, önskningar, vad varje person blir glad av m.m. Sedan sammanställa det till en husritning som inte bara ska fungera 5 år framåt utan på längre sikt också. DET skulle vara oerhört roligt! Talar inte om lyxhus-ritning (det kan vem som helst rita) utan som vem som helst kan bygga.
 
Aha, javisst Du har rätt man kan lägga in en bild. Jag ska lite snabbt göra en ritning - har alla i mina ritningar i mitt arkiv i norrland för tillfället. Jag återkommer.
 
Hej på Er!
Nu har jag slängt ihop en skiss - hipp som happ. Kolla detta så ser ni vad jag menar (i stort) med ett kök utan skåp m.m.
Ha de bra
Fru Tussen
 
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fattar i alla fall ingenting av den där ritningen.
 
Menas det att mnan skall damma vartenda kökspryl varje vecka om man inte har skåp, lådor mm? Tycker det räcker med de två öppna hyllorna vi har..

Fattar inget av ritningen heller..
 
En köksö och ett barbord med plats för 10 som enda matplats? Har man inga kids 2020?

Du får nog jobba hårt för att övertyga folk, för jag instämmer med föregående talare. Fattar ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.