Okej, ett skafferi för mat och ett eget rum för disk och förvaring av köksmaskiner, kastruller etc.
 
slöseri med dyrbar boyta.... i mina ögon

Att ha ett separat skafferi och servicegång utanför en stor matsal är inget nytt. Det är bara spisen och en dekorationsvask som är flyttat ut och monterat direkt i matsalsbordet. Att ställa fram och ställa undan varor till matlagning kräver bra planering om man vill undvika spring genom dörrar med fullastade händer.

Det jag tycker om i den lösningen är att man i alla fall kan bära ut disken så man sliper se det medan man äter. Valet av köksmöbler blir inte så statusbetonad heller eftersom dom inte syns.

Jag föredrar dock att äta i lugn och ro utan oljud från slamrande grytor, plingande micro, susande frys och spisfläkt = renodlat separat kök
gaia
 
Det enda nya med det här är att separera matlagning från förvaring, vilket innebär att så fort man behöver t ex ett mått så får man gå och hämta det i ett annat rum.

Varför skulle det vara bra? Det traditionella sättet att slippa se förvaring, är att äta i matrum och inte i köket, därav små kök utan plats för matbord.

Har du provat ditt kök i verkligheten, med familj?
 
Hej på Er!
Nu har jag slängt ihop en skiss - hipp som happ. Kolla detta så ser ni vad jag menar (i stort) med ett kök utan skåp m.m.
Ha de bra
Fru Tussen
Alltså förlåt mig kära moderator, men Fru Tussen, vad är du du vill ha sagt med det här. Din skiss är ofullständig och uppenbarligen skapar den mer förvirring än den förklarar. Jag ser inget nytänk i den utan bara en förfärlig massa waste of space. Walk-in skafferi och walk-in disk/förvaring och sen ska själva köket vara en stor bänkyta som man både lagar maten vid och äter vid (köksö). Du skrev att det inte skulle vara så dyrt. Den där bänkskivan skulle förmodligen kosta mellan 100 och 300 tusen beroende på material.
 
Hej
Vad roligt att Ni har funderingar och frågor! Det är på detta vis som vi utvecklas och tänker ut nya lösningar - genom att prata med varann! Kul! Nu till mitt inlägg/svar!

Strunta i måtten på den köksskiss jag satte in, den är ju bara tagen ur luften för att Ni som är nyfikna skulle få ett hum om vad jag menade. På mina ”riktiga” köksritningar kan man se att man får ett luftigare, mer lättarbetat och betydligt billigare kök på samma yta som ett traditionellt kök. Om man nu vill ha så stora köks- och bänkskivor som jag skissat på den här snabba ritningen så blir priserna enligt följande:
Bordbänkskivan: Längd 250 cm bredd 90 cm, 2 st rundade hörn och
Arbetsbänkskiva: Längd 300 cm bredd 100 cm, 4 st rundade hörn, utskuren vattenho och spis.

Priser från olika firmor inkl. moms: (jag har inget med någon av dessa firmor att göra, kollade på nätet bara för att ta bort vanföreställningen som ”Autodidakt” lever med: att en sådan här bänkskiva skulle kosta mellan 100.000 SEK och 300.000 SEK)
www.diapol.se
Sten, Multicolor Red: 24.563 Sek (inkl. moms, frakt och installation)
Sten, Bianco Sardo, grå: 20.376 Sek (inkl. moms, frakt och installation)
Sten, Black pearl, svart: 24.563 Sek (inkl. moms, frakt och installation)
Den dyraste: Star Gate: 30.296 Sek (inkl. moms, frakt och installation)
De har ett väldigt stort utbud i olika prisklasser
www.ikea.se
Ikea, Ek-skivor: Jag ringde dem och fick ca pris: 14.970 Sek (inkl. moms)
Ikea, sten, svart: Jag ringde dem och fick ca pris: 28.000 Sek (inkl. moms)

Lås Er inte vid denna snabba skiss. Ett ”skafferi” kan och bör vara mycket mindre, OCH - ja, jag har själv jobbat i ett sådant här kök. Det är fantastiskt. Damning ideligen, som ”Fresve” trodde att man får hålla på med! Nej, o nej. Hyllorna behöver inte torkas av oftare än de hyllor som vi har i de traditionella väggskåpen i köket. Ett litet ex: Ang. användning av fritöser i ett traditionellt kök. Fettet från kokningen kryper in i ALLA skåp i köket. Oavsett hur bra fläkt Du har. Med ett sådan här kökslösning når inte fettet in i ”förråden”, dörrarna hålls förstås då stängda till förråden. Efter mätningar kom jag fram till att springet efter saker i köket blev mindre eftersom jag har många smarta lösningar som jag absolut inte lämnar ut på den här sidan :)

Till Dig, ”skerfe” som tror att barn inte kan sitta på höga stolar vid höga bord. Från 4 år klarar barnen själva av att ta sig upp och ner på en stadig hög stol. Bara nyttigt för barnen att röra på sig. Bänken med ho och spis är 93 cm hög men ”bordstungan” kan mycket väl vara 70 cm i höjd. Det är inga som helst problem. I och med att det inte blir några väggskåp så blir det plats för fönster – ljust och trevligt OCH man står och jobbar i köket med ansiktet mot sin familj och gäster. Står inte med ryggen ut mot köket.

Som Ni förstår så har jag många smarta lösningar – detta kök är ingen påhittad nyck! Jag är också en vän av ordning och reda :)
Mvh Fru Tussen
 
Fru Tussen skrev:
Till Dig, ”skerfe” som tror att barn inte kan sitta på höga stolar vid höga bord. Från 4 år klarar barnen själva av att ta sig upp och ner på en stadig hög stol.
Och när barnen är mellan 2 och 4 år? Det motsvarar en tidsperiod på 4 år för normalfamiljen med två barn.

Hur som helst är det väldigt obekvämt att sitta länge på högstolar utan att kunna variera sittställning och lasta av fötterna mot något annat än stolens fotstöd.

Fru Tussen skrev:
Bänken med ho och spis är 93 cm hög men ”bordstungan” kan mycket väl vara 70 cm i höjd.
Ja det låter bättre.
 
På mina ”riktiga” köksritningar kan man se att man får ett luftigare, mer lättarbetat och betydligt billigare kök på samma yta som ett traditionellt kök.
Om vi skall förstå kanske du kunde lägga upp en "riktig" ritning så vi kunde se dina ideer lite tydligare. Rent generellt verkar dina idder vara lite tydliga, de flesta vill ha tillgång till sina kastruller verktyg mm i närheten av där man behöver dem, samma gäller med maten och tallrikar. Att springa och hämta dem i annat rum känns 1800-tal. Att trenden dessutom går mot stängda kök verkar du ha missat helt. Vi bor på mindre och mindre ytor men har mer och mer prylar vilket kräver smart genomtänkt och framförallt stängd förvaring i anslutning till arbetsytorna.
 
Allvarligt? Du kladdar ner en skiss där inte ett enda mått stämmer, och säger att vi inte ska stirra oss blinda på just den skissen. Vilken ska vi fokusera på då? Den med alla sanslöst bra lösningar som du inte vill presentera?

Försöker du sälja en idé är det här fel forum. Vanliga människor köper kök. Kökstillverkare (möjligen) köper idéer.

Det här forumet är till för att dela med sig av idéer/tankar, frågor/svar, rekommendationer osv osv.

Så varför starta en tråd överhuvudtaget om du inte tänker dela med dig av dina idéer.
 
men varför så bitter ton skerfe?
 
jeppeknaster skrev:
men varför så bitter ton skerfe?
Tycker trådstartaren borde göra det forumet är till för helt enkelt. Helt okej att presentera en planlösning som man själv tycker är bra, även om andra inte delar den åsikten. Men att säga att man har nyskapande idéer helt olikt allt befintligt och sedan inte presentera idéen utan motivering varför...
 
Jag tror skerfe sitter inne på sin semester och utan för tok regnar det.

Därför en bitter ton....

Om man inte gillar det en trådskapare skriver så behöver man inte läsa den tråden...
 
el_richard skrev:
Jag tror skerfe sitter inne på sin semester och utan för tok regnar det.

Därför en bitter ton....

Om man inte gillar det en trådskapare skriver så behöver man inte läsa den tråden...
Håller fullständigt med skerfe!
Trådskaparen skriver om revolutionerande nytänkande, men har på 1½ månad inte lyckats visa någonting som beskriver detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.