Hej

Vi håller på och funderar över sommarens altanbygge. En av diskussionerna vi ständigt återkommer till är storleken på altanen. Framförallt bredden då längden tyvärr är ganska given och man snarare får anpassa längden på bordet än tvärtom. Jag tycker det ska vara ordentligt brett så att man inte riskerar att man får "balansera på kanten" för att komma förbi i fall någon stol är utdragen lite plus att jag tänker på att bord och framförallt stolar för utomhusbruk är lite större. Men sambon tycker att jag ritar upp ett alldeles för stort utrymme på marken när vi måttar lite (vi har inte tagit fram måttbandet än).

Så min fråga är helt enkelt vilka storlekar ni har på era altaner och vad ni tycker är en ok bredd, eller ännu hellre erfarenheter och mått från er som har gjort en något för smal altan som ni inte är helt nöjda med.

Tack!
/Susanne
 
Nu är jag ute och cyklar kanske....
man brukar väl räkna 230 cm som minimimått på en normal matplats m 90 cm bord, stol+bor+stol, . lägg sen till lite utrmme för att gå runt så minst 360 cm för att det inte skall vara trångt. Det var bredden, så har man ett 140 cm bord och vill klämma in någon på kortändan så hamnar vi väl på ca 280 plus gångyta = 410 cm.
och så lite plats för grillen?

Känns detta rimligt`?
 
Jag tycker att 3m brett funkar bra.....
 
Jag tycker att ni ska gå ut och mäta lite, man kan göra mått mkt större än dom egentligen är om man bara tittar på det utan att ha mätt, sedan beror det ju på vad ni ska använda den till mer än att äta på eller hur kringliggande området ser ut.

ca 7 km2 har vi en av altanerna på lantstället som är om jag inte minns fel och det är stor nog för att ha något av ett långbord samt grilla utan att slå i när man drar ut stolen.

Oskar
 
  • Wow
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
OskarJansson skrev:
ca 7 km2 har vi en av altanerna på lantstället som är om jag inte minns fel och det är stor nog för att ha något av ett långbord samt grilla utan att slå i när man drar ut stolen.
Oskar
Shit, 7 km2, borde ju räcka att placera en mindre småstad vid det långbordet.. :) .. :)
 
Det finns inte för stora uteplatser, ju större destå bättre. Våra två blev mycket större än vi planerade från början och vi har definitivt inte ångrat oss. Så bygg så stort ni har råd med.
 
OskarJansson skrev:
ca 7 km2 har vi en av altanerna på lantstället som är om jag inte minns fel och det är stor nog för att ha något av ett långbord samt grilla utan att slå i när man drar ut stolen.

Oskar
Hur stort är ditt lantställe om den ena altanen är på 7 km²...:rolleyes:;):rolleyes:;)
 
haha blev visst en liten snedskrift där ;)
 
Mellan raderna läser jag att ni inte har några utemöbler ännu. Så ta med måttbandet och ut och leta. Hittar ni någon grupp ni tycker verkar vettig är det bara att mäta hur stor plats den tar och hur stor plats runtom som behövs.
Förr eller senare ska ni ju ändå ut och leta möbler.
 
vi bygger en på 3,5 m bred och den känns rimlig till mycket men som en tidigare sagt man kan inte bygga för litet dock 7 km2 låter lite väl..:)
 
Innan vi måttsatte altanen, gjorde vi precis som många redan sagt - gick ut och mätte.

Utgången från huset var redan fastställd så vi provade att först ta ett par steg för att komma till den tänkta möbelgruppen. Därefter gick vi runt de antagna möblerna och var noga med att tänka oss ett staket, som man inte skulle behöva tränga sig mot för att komma runt.

Notera gärna att ett staket liksom tar plats och förhindrar dig att så att säga svänga med armarna utanför altankanten. Glöm inte heller att en öppen altandörr också stjäl bredd/djup.

Efter diverse promenerande fastställde vi djupet till 4,5 meter. Bredden var given av huset - 8,5 meter. Idag känns altandjupet helt perfekt - inte för stort, inte för litet.

Så här ser 4,5 x 8,5 meter ut i verkligheten.

bild_52.jpg
 
Jag kommer att bygga en "L" altan runt hörnet på huset och den kommer att ha måtten 8*5.5 samt 2*10 och då räknar jag med att få plats med matgruppen (bord+6 stolar) på 8*5.5 delen sen den andra bord+4 stolar på 2*10 delen.

Jag tror att en enkel regel är att man skall bygga lite större än vad man har tänkt sig för altanen blir snabbt fullt med allehanda saker..
 
Bygg stort, större än du behöver. Ha sedan planerna klara hur du smidigast ska kunna bygga ut ditt då färdiga deck. :D

Jag ger dig en sommar innan du vill bygga ut.
 
peegee4 skrev:
Innan vi måttsatte altanen, gjorde vi precis som många redan sagt - gick ut och mätte.

Utgången från huset var redan fastställd så vi provade att först ta ett par steg för att komma till den tänkta möbelgruppen. Därefter gick vi runt de antagna möblerna och var noga med att tänka oss ett staket, som man inte skulle behöva tränga sig mot för att komma runt.

Notera gärna att ett staket liksom tar plats och förhindrar dig att så att säga svänga med armarna utanför altankanten. Glöm inte heller att en öppen altandörr också stjäl bredd/djup.

Efter diverse promenerande fastställde vi djupet till 4,5 meter. Bredden var given av huset - 8,5 meter. Idag känns altandjupet helt perfekt - inte för stort, inte för litet.

Så här ser 4,5 x 8,5 meter ut i verkligheten.

[/IMG]
Ibland tycker jag att man stirrar sig blind när man står i leran och stegar. Svårt att applicera i verkligheten.
Har själv tänkt att köra upp till 13m bred (huset är 13m brett) och 6-7 meter ut. Men 80-90m2 altan kanske är lite väl. Din ser ju ganska så stor ut så det kanske räcker med 5-5.5m djup...

Svårt det här :)
 
Ett tips är ju att göra en ritning.
Ligger själv inne med ca 70 kvadrat i lite olika vinklar och vrår.
Lite snurrig bild men så ser den ut.
 
  • DSC00067_1.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.