Vi har beställt kök från IKEA... Vi undrar om installations pris eftersom alla vi pratar med vill ta jätte mycket för VVS och elarbete (VVS: typ 4000:- för inkoppling och 2500:- för urkoppling och 700:- i timmen för el)

Vad jag undrar är om vattnet till lagenheten stängs av i lägenheten (och det gör det), varför tar dem så mycket betallt för detta? Vi ska ha kvar vår gamla spis och den ska tillbaka till samma plats som innan... samt ska nya diskho på samma plats som den gamla, samma med nya diskmakin. Förstår inte riktigt vad dem tar betallt för, t.ex vad ska en elektriker göra?
 
E
700:- timmen för elektrikern lär dyrt
har ni frågat honom själv eller nån -ikea rekomenderat?
 
är väl enklast att fråga dom som ska utföra jobbet vad dom tänkt göra..
er spis kanske är fast ansluten och då behövs elektriker för att koppla lös och ansluta.
tycker ni det är dyrt att anlita hantverkare överlag så gör som jag, ta reda på hur jobbet ska utföras korrekt och gör det själva, men för ett mindre jobb lär det inte löna sig med tanke på att du får köpa läromedel och sitta och läsa på osv...
har man intresset så är det ingen match att göra lika bra som hantverkarna, om inte bättre, har man det inte, ja då får lädret fram..
 
700 kr är det med service bil och 1 timmes arbete?

Jag vet ingen som gillar IKEA, kök. Alltså att jobba med...

IKEA´s egna lösningar på belysning, är minst sagt annorlunda.
 
B
Ta in en rekommenderad hantverkare från liten firma med goda vitsord... elektrier 320 + moms (anställd på firma), VVS 340+moms (enskild firma) tar de vi anlitar...

funkar väldigt bra. förbereder man så de får lätt att jobba går det dessutom väldigt fort...

är ju dock inte stockholm... men det borde ju finnas bra folk där också.. ;)
 
320 ??

minst 350 kr i stockholm,

men närmare 380 kr.

50 kr hit eller dit, när man bygger om ett köp för 50.000 kr....
 
B
jupp, och snabbt jobbar de också... och gör det "snyggt"..

men att koppla in en blandare och lite el för spisen låter ju inte så mycket, kanske lämpligt att ta på timme?
 
E
en jag känner kunde fixa en snickare för 280:- MED moms i sthlm
Är det möjligt?.;)
 
Om det är svart jobbare och/eller polacker så kan det gå.... Med svart menar jag inte att du betalar svart utan att knegaren har svart lön...
 
Elinstallatören skrev:
en jag känner kunde fixa en snickare för 280:- MED moms i sthlm
Är det möjligt?.;)

Det där går ju att tolka på 2 sätt, antingen så är det 280kr inklusive moms, i så fall är det orimligt lågt. Eller så är det 280 kr exkl. moms men vitt. Dvs man får en faktura med moms, som är korrekt. Eller åtminstonde ser korrekt ut. Då är det inte fullt lika orimligt lågt. Snickare för typ 350kr (exkl. moms) i timmen är inte ovanligt. Om det då är en som väljer att lägga sig lågt så skulle ju 280 vara möjligt. Skäl att lägga sig lågt kan ju vara att man är ny som egenföretagare och behöver få in referensprojekt.

Sedan misstänker jag att om jag som villaägare får betala 350 plus moms, så kan säkert större byggfirmor hyra in snickare för 280.
 
Tack för alla svar!!!

Dem flesta byggfirmor säger att detta ska ta mellan 8-10 dagar men vi har också pratat med en 63 årig semi-pensionerad hantverkare som säger att han kan göra detta på 1-2 dagar (8-15 timmar) för 250:- i timmen ("svart eller vit")... vad säger ni om det? (vi ska riva själva och vatten stänger man av i badrummet och alla nya vitvaror ska tillbaka på samma plats som det gamla... det är i princip bara att bygga och sätta på plats nya skåp/vitvaror och snicka ihop nya bänkskivan. med en hantverkare som har jobbat med dessa i alla ar... later det rimligt att han kan gora detta pa kort tid... som han säger "utan massa fika stunder".

** det som jag ar mest skeptisk/tveksam om med byggfirmor ar "servicebilkostnad, 400:- per dag" och "fästdetaljer och förbrukningsmaterial 1750:-"

** vi ska bestämma oss på onsdag el torsdag om vi ska ta in en hantverkare eller byggfirma... det blir en stor skillnad i pris, bara undrar hur stor skillnad det blir i jobb??
 
Sillnaden mellan 8-10 dagar och 1-2 dagar är stor, är ni säkra på att ni pratar om samma jobb? Det tar tid på slutet med alla småpryttlar som ska monteras.
 
ingen vill jobba gratis, därför kostar det.
man upptäcker det om man gör saker själv, att det dels tar tid, och dels att man skulle vilja ha lika mycket betalt om man gjorde jobbet åt någon.
som med bilreparationer, en bilverkstad är väl det som får utstå mest skitsnack från kunder som gärna vill köra bil, men inte gärna vill skruva själva, och så gnälls det på att det kostar när nån annan är villig att göra jobbet.:confused:
 
det ar klart ingen vill jobba gratis... och vi vill betalla för ett bra jobb,men så klart vi vill också spara pengar var och när vi kan. jag undrar bara om det ar rimiligt att kunna göra detta på 15 timmar, vi betallar garna för 30 timmar eller mer, undrar bara om man har jobbat med detta alla ar, later det rimligt att kunna göra jobbet på kortare tid?? det ar som jag skrev tidigare... hellst vill jag spara pa "servicebilkostnad" som blir 4000:- for 10 dagar och VVS: typ 4000:- för inkoppling och 2500:- för urkoppling och 700:- i timmen för elarbeten... låter så dyrt!! speciellt när man stänger av vatten i lägenheten.
 
electrocuted skrev:
ingen vill jobba gratis, därför kostar det.
man upptäcker det om man gör saker själv, att det dels tar tid, och dels att man skulle vilja ha lika mycket betalt om man gjorde jobbet åt någon.
som med bilreparationer, en bilverkstad är väl det som får utstå mest skitsnack från kunder som gärna vill köra bil, men inte gärna vill skruva själva, och så gnälls det på att det kostar när nån annan är villig att göra jobbet.:confused:
Jo, men just med bilverkstadsexemplet så finns det gränser... När min mamma krockade med pappas arbetsbil så skulle det kosta drygt 30 000 kr att laga den på Mitsubishi serviceverkstad. Pappa köpte delar själv från Mitsubishi och lät en lokal bilmekaniker fixa den. Det gick på drygt 7 000 kr, har jag för mig, dock så blev inte bucklorna i plåten nämnvärt fixade då.
Det var ju i.o.f. svart då, men 30 000 kr på verkstad låter ändå på tok för mycket! 15 000 kr kan jag se som max ungefär.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.