Mikael_L
Fotografen skrev:
En puritan har samma längd på kabeln till båda högtalarna i ett högtalarpar, har du olika längd eller kabel hör du skillnaden, om det sedan spelar någon roll bestämmer du själv.
Vet du att du har olika längd hör du skillnad, annars inte ... :)

Låt någon annan dra in kablarna i rören ... :D



edit: skämtsamt hållet, vet faktiskt inte om det är möjligt att höra för normalörade ... :rolleyes:
 
Redigerat:
SupraPly 4.0 Classic har jag. Skulle nog påstå att man inte hör skillnad på en kabel för 20 kr/m och en för 100 kr/m. Inte jag iaf.
Gjorde blindtest på mina högtalarkablar och ett par Nordostkablar för typ 7000:- Jag hörde lite skillnad, men inte tyckte jag att det bättre. Kanske lite annan färgning av vissa frekvenser. Har en Primarestärkare o dvd.
Det är så j-vla kul att EKK är sån grym kabel. Undra om dom värsta Hifi-nördarna ens vågar provlyssna den. Rädslan är för att dom bränt 30 lakan i onödan.:D
 
Mikael_L skrev:
Vet du att du har olika längd hör du skillnad, annars inte ... :)

Låt någon annan dra in kablarna i rören ... :D



edit: skämtsamt hållet, vet faktiskt inte om det är möjligt att höra för normalörade ... :rolleyes:
Jag hör då skillnad, har provat...
 
5.2 racing skrev:
SupraPly 4.0 Classic har jag. Skulle nog påstå att man inte hör skillnad på en kabel för 20 kr/m och en för 100 kr/m. Inte jag iaf.
Gjorde blindtest på mina högtalarkablar och ett par Nordostkablar för typ 7000:- Jag hörde lite skillnad, men inte tyckte jag att det bättre. Kanske lite annan färgning av vissa frekvenser. Har en Primarestärkare o dvd.
Det är så j-vla kul att EKK är sån grym kabel. Undra om dom värsta Hifi-nördarna ens vågar provlyssna den. Rädslan är för att dom bränt 30 lakan i onödan.:D
Det är mycket mumbo-jumbo med kablar, eldar man 30 loppor på kablar har man enl mitt tycke för mycket pengar.
För den mer normale hifidåren räcker det långt med grundreglerna så kort som möjligt och tillräckligt grov, sedan får man prova det man ramlar över.
Och då har vi inte börjat diskutera bi-wireingens fördelar och tillkortakommanden än...:D
 
Jo, visst är det så. Den psykologiska effekten ska vi inte tala om. Vetskapen om att kablarna kostar si och så mycket kan försätta berg. Lite som Gunde och hans trimmade skidspetsar. Som för övrigt lättade utrustningen med hela 2 gram totalt...:eek::eek::eek:
 
Drar mig till minnes en blindtest inkluderat uppmätning som tidningen Elektronikvärlden (Ljud & Bild, förr Radio & Television) hade för ett antal år sedan. I testpanelen fanns bl.a. flera HiFi-nördar med kända namn.

Det intressanta var att den kabeln flera av de riktiga nördarna tyckte lät bäst var inte högtalarkabeln för flera tusen utan - vanlig lampsladd ! Om de i praktiken ens kunde höra någon skillnad var tveksamt.

De mätmässiga resultaten visade också att vid vanliga rumslängder typ 2x3-5m så fanns heller knappast någon mätmässig skillnad på en monsterkabel och lampsladden (2x0,75mm²). Först vid lååånga längder var skillnaderna tydliga. Men uppenbarligen inte självklart så att de dyra lät bäst, lite påverkan tilltalade uppenbarligen en del öron i panelen.

Kan du sova gott på nätterna med en lampsladd till högtalarkabel eller en som det står "Biltema" på, så kommer det nog låta alldeles utmärkt också. Det är mer på den nivån det ligger, precis som flera redan varit inne på.

Edit:
Om man har en skillnad i kabellängd på 10m (ja, nu tar jag i) så kommer ljudet att bli fördröjt drygt 50ns (förutsatt en hastighet på 0,6 x c i ledaren). Det motsvarar ett fasfel på 1 promille vid 20 kHz, och bara 0,05 promille vid 1kHz.
Jämför detta med att flytta sig 1 cm från den optimala exakta mittpunkten mellan högtalarma, vilket ger en fasförändring på 3% vid 1 kHz.
De stackare som påstår sig höra skillnaden på olika långa kablar beroende på löptidsskillnad mellan kanalerna kan ju kompensera det genom att flytta huvudet någon mm !
(Sedan finns det givetvis andra fenomen som kan göra att det låter "annorlunda" om kablarna är bristfälliga i kombination med väldigt olika längd, men det bortsåg jag ifrån).
 
Redigerat:
Ingper skrev:
(Sedan finns det givetvis andra fenomen som kan göra att det låter "annorlunda" om kablarna är bristfälliga i kombination med väldigt olika längd, men det bortsåg jag ifrån).
Det är just de fenomenen, som till största delen handlar om impedansanpassning, som gör skillnaden.
Just löptiden är, som du nämner, försumbar i sammanhanget.
 
Fotografen skrev:
Det är just de fenomenen, som till största delen handlar om impedansanpassning, som gör skillnaden.
Just löptiden är, som du nämner, försumbar i sammanhanget.
Visst är det så. Men man måste upp på väldiga längder eller mycket klena/risiga kablar innan kabelns inverkan (elektriska data alltså) märks i sammanhanget. I synnerhet om man betänker toleranser i verkningsgrad, impedans och distorsion som en högtalare i sig har. Förstod monsterkabelförespråkarna hur vida toleranser själva högtalaren har så skulle de nog skämmas....;-).

Men tycker man det låter bättre med en dyr kabel, har råd med den och sover bättre då, så tycker jag inte det är fel. Det viktigaste är ju att man blir nöjd och det känns bra. För det är väldigt mycket psykologi det handlar om. Också.
 
EKK 2x2,5 tvinnat är som sagt kalas. Och billigt.

Att man skall kunna höra skillnad på olika kabellängder är ett intressant påstående.
Jag har en ljudprocessor i min anläggning där jag bland annat kan styra tidesfördröjning av ljudet varje högtalare. Jag har extremt svårt att höra skillnad på 50us fördröjning på den ena högtalaren gentemot den andra men det kan anas.
50us är alltså 0,00005 sekund. Elektricitet rör sig med ca 2/3 av ljushastigheten, ungefär 200000000 meter i sekunden. För att kabelns längd skall motsvara en fördröjning på 50 us behöver den alltså vara 100 meter längre än den andra. Det tror jag det är få som har...
 
Jag funderar lite på vad som egentligen spelar roll... i detta fall så skulle jag rekomendera en 2x0,75 . Du behöver inte mer om du inte ska skicka ovanligt mycket effect i kabeln... (PA högtalare på 3800w st) och om du inte ska dra kabeln längre än 100 m. men eftesom du efterfrågar en billig kabel så skulle jag tro att du jusst har köppt billiga högtalare ? och då är risken ganska liten att du hör ngn skillnad på 6kr/m eller 70kr/m.
 
Jag köpte RKUB 2,5 på Kjell&Co för 2,99:- /m (ink moms), finns svart/röd
 
robsarve skrev:
EKK 2x2,5 tvinnat är som sagt kalas. Och billigt.

Att man skall kunna höra skillnad på olika kabellängder är ett intressant påstående.
Jag har en ljudprocessor i min anläggning där jag bland annat kan styra tidesfördröjning av ljudet varje högtalare. Jag har extremt svårt att höra skillnad på 50us fördröjning på den ena högtalaren gentemot den andra men det kan anas.
50us är alltså 0,00005 sekund. Elektricitet rör sig med ca 2/3 av ljushastigheten, ungefär 200000000 meter i sekunden. För att kabelns längd skall motsvara en fördröjning på 50 us behöver den alltså vara 100 meter längre än den andra. Det tror jag det är få som har...
Men det gäller ju bara fram till högtalaren. Sen ska ju judet fram till dina öron också och då vart det ju 340meter per sekund lite grovt som hastighet
 
Fast på vägen mellan högtalaren och dina öron lär väl knappast kabelns egenskaper påverka särskilt?
 
Nä Det var fördröjningen jag syftade på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.