Håller på att renovera och fräser in vp rör i väggarna för ett multiroom system och hemmabio. Eftersom en del sträckor blir ganska långa typ 20 m så lär det gå åt några meter högtalarkabel. Var köper man billigast och vad rekommenderas? Kanske import via nätet?
Alla förslag tas tacksamt emot!
 
Tack för tipset, men där blir jag totalt ruinerad! ;-)
 
Många audiofiler kör faktiskt med normal EKK, speciellt EKK4G2,5 där de använder motstående ledare i par. Denna är normalt ett helvete att använda löst pga sin stelhet men ska du fräsa in den är det nästan en fördel.

Fråga expererna tex på http://www.lts.a.se/

// Mats
 
Jepp, EKK är populärt budgetalternativ till betydligt dyrare kablar. www.minhembio.com är ett forum för hifibögar och vi andra:D Där finns mycket nyttigt.
 
Now we are talking! :)

Var får man tag på EKK till bra pris och vad är förresten bra pris på en sådan kabel?
 
Snurre skrev:
Now we are talking! :)

Var får man tag på EKK till bra pris och vad är förresten bra pris på en sådan kabel?
Såhär säger ljudgurun Ingvar Öhman:


De finns i olika tjocklekar och antal kardeler berodende på hur lång kabel man behöver. Tyvärr är de med udda antal ledare vanligast, men det är förstås 2- och 4-ledare man vill ha i hifi-sammanhang.

Jag använder:
2*1,5 mm^2 för längder om 4 meter (0 - 8 meter),
2*2,5 mm^2 för längder runt 7 meter (0 - 14 meter),
4*1,5 mm^2 för längder runt 8 meter (0 - 16 meter) [A&B=+,C&D=-]
4*2,5 mm^2 för längder runt 14 meter (0 - 28 meter) [A&D=+, B&C=-]

Den 4-kardeliga kabelns tvärsnitt:
AB
CD

Har man lågimpediva högtalare kanske man vill ha tjockare kabel än så för en given sträcka. Poängen med EKK är att man slipper den tvärimpedansmodulation som drabbar flerkardeliga kablar.

Man kanske sklle kunna säga att det sätt de flesta högtalarkablar är uppbyggda - är en olämplig uppbyggnad för just en kabel som skall användas för musikåtergivning med högsta anspråk!

Å andra sidan tror jag det finns goda skäl att tro, att utformningen av 99% av alla högtalarkablar (läs - många fina kardeler grupperade tillsammans för plus- respektive minusledaren) har att göra primärt med att de flesta användare vill ha en mjuk kabel som är lätt att hantera, och när så varit fallet under 100 år reflekterar inte så många över att det är olämpligt med multipla kardeler (utan separatisolation runt varje kardel) för musikåtergivning när kraven är höga.

De flesta prioriterar de positiva intryck man får via handen (känslan av en mjuk kabel), ögat (hur fin och exklusiv den ser ut) och plånboken (är den dyr (= bra)?) högre än det som örat kan höra, i varje fall om man är öppen nog att våga blindtesta.


Vh, iö
 
Han borde ju veta tycker man.
 
Klassar mig som hifi-nörd light och kör Biltemakabel.
Har faktiskt aldrig testat EKK till högtaleriet, blev riktigt inspirerad att prova.
 
Mikael_L
En högtalarkabel är alltid behäftad med två parametrar som 'kan' påverka ljudet och kan bli lite olika pga konstruktion. (förutom resistans då förstås)
Det jag tänker på är serieinduktans och parallellkapacitans.

Om vi börjar med kapacitancen så blir den lägre (och förstör därmed mindre) ifall avståndet mellan ledarna ökas eller arean på ledarna minskas, t.ex. 0,75mm2 iställer för 2,5 mm2.

Nu är det dock så att denna kapacitans i vilket fall är så liten att det inte påverkar ljudet i hörbara frekvenser, iaf så länge vi inte har en löjligt lång kabel, på typ 100 meter eller så.

Induktansen minskar vi framförallt genom att föra ledarna så nära varandra som möjligt.
Induktansen kan nå upp i värden som gör ljudpåverkan möjlig.

Det finns en halvdyr kabel som heter SupraPly som tagit fasta på detta och anses av många vara riktigt välljudande för pengarna. Runt 30kr/meter och det är egentligen inte halvdyrt utan faktiskt snorbilligt då en del köper sladdar för hundratals kr/m. :)

En hemgjord variant i temat låginduktionskabel är att köpa högtalarfilterspolar av folietyp, linda av bandet och bygga ihop en kabel med två sådana band.

EKK har f.ö. troligtvis ganska låg induktans.

Personligen gör jag också som fotografen, kör med någons slags "billig" kabel liknande biltemas.
 
Redigerat:
koppar som koppar.

Skit samma, hör knappast skillnad.

0,010 mm kabel följer ju med dom billigaste ljud anläggningarna.. Så det duger säkert.

Tvinnad FK...
 
H skrev:
Jag använder:
2*1,5 mm^2 för längder om 4 meter (0 - 8 meter),
2*2,5 mm^2 för längder runt 7 meter (0 - 14 meter),
4*1,5 mm^2 för längder runt 8 meter (0 - 16 meter) [A&B=+,C&D=-]
4*2,5 mm^2 för längder runt 14 meter (0 - 28 meter) [A&D=+, B&C=-]
Om man nu som jag har olika längder beroende på var högtalarna sitter, skall man använda samma kabel överallt eller anpassa kabeln enligt ovanstående beroende på avstånden?
 
En puritan har samma längd på kabeln till båda högtalarna i ett högtalarpar, har du olika längd eller kabel hör du skillnaden, om det sedan spelar någon roll bestämmer du själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.