Själv har jag en Bolens HT-23 från 19??
Den är kanonbra till det mesta utom att ta sig fram i tuff terräng och lyfta tunga saker högt upp :)
Den har dock frontmonterad snöfräs, slaghacka, sopvals och schaktblad så den blir ganska allround. 3-cyl Diesel på 23hk. Hydraulisk lyft och sidoförskjutning, och hydrostatisk fram/back med hög/låg växel. Kan det bli bättre?? :D

26734135.jpg
 
En New Holland T7040...

f02c1374_b_0_t7_80.jpg

Fast det är hemma på gården, inte där jag bor.. hur som helst en riktigt intressant maskin..
 
Rikard Ågren skrev:
Riktigt nice! Ekonomin i min vedeldning skulle dock inte gå ihop om jag skaffade ett sådant ekipage :)
Eldar bara med ved i öppna spisen ;)
 
Har en Lamborghini sprint -97 med Lastare , Tippsläp, Vikplog,Sandspridare.....Hade en traktor innan utan 4 hjulsdrift....nja inget roligt i snö svängen eller ute i skogen...
 
galento
79:an skrev:
Här är en bild på mitt vedekipage.
Det var ett mkt fint ekipage 79:an.:)
 
MF 365 4WD -88

Riktigt go traktor.
 
senaste uppdateringen av baklastaren: förlängningsgafflar för 600:-, lite böjda men efter värmning med induktionsvärmaren och pressning så blev dom raka, perfekta till att lasta upp veden på vedbordet:)
 
  • traktornmedförlgafflar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robinsson skrev:
fyra sidor traktorer och en grålle det svider i mitt grålle hjärta..
Får väl lägga ut några bilder på den nyinköpta monstergrållen då :D
Har väl bara hunnit användas som schaktmaskin än.. Liten och omodern på alla sätt för att schakta jord men för att citera en granne som är grävmaskinist
"-den är f.n så mycket effektivare än en skottkärra" :p

Den klumpiga lastaren är en "Horn draulic loader" som tydligen fanns till många modeller på den tiden. Tror det skulle bli en helt annan maskin om lastaren var 1m kortare:rolleyes:

traktor003a.jpg

traktor001a.jpg

saknar en dragkrok för 50mm kula så det blir det första att fixa. tips på hur den konstrueras tas tacksamt emot :) Just nu finns bara en hitchkrok
 
Jag gjorde en "vändbar" kulhållare med 50 och 60 mm kula. Tyvärr ingen bild, numera bortskänkt till en förening. Mellan lyftarmarna satte jag en bit av ett bildrag med 50 mm kula, svetsade på en fyrkantprofilbit åt andra sidan där jag satte 60mm kulan. Från mitten och rakt upp en profil med fäste för tryckstången. Pinnarna för lyftarmarna av lämpliga skruvar som jag borrade hål i för bonnsprint och svetsade fast i respektive gavel av draget.
 
SaabAero skrev:
Får väl lägga ut några bilder på den nyinköpta monstergrållen då :D
men för att citera en granne som är grävmaskinist
"-den är f.n så mycket effektivare än en skottkärra" :p

Den klumpiga lastaren är en "Horn draulic loader" som tydligen fanns till många modeller på den tiden. Tror det skulle bli en helt annan maskin om lastaren var 1m kortare:rolleyes:


Om du skaffar bättre framdäck (och en motvikt bak) så kommer det att bli en helt annan traktor, kommer att motsvara två skottkärror.

Protte
 
Dubbelpostning
 
Jo jag satte framdäck från typ en stadsjeep på min ferguson 35a, fast jag tror att dom fälgarna var lite bredare än dom på bilden.
 
pellefant skrev:
Jag gjorde en "vändbar" kulhållare med 50 och 60 mm kula. Tyvärr ingen bild, numera bortskänkt till en förening. Mellan lyftarmarna satte jag en bit av ett bildrag med 50 mm kula, svetsade på en fyrkantprofilbit åt andra sidan där jag satte 60mm kulan. Från mitten och rakt upp en profil med fäste för tryckstången. Pinnarna för lyftarmarna av lämpliga skruvar som jag borrade hål i för bonnsprint och svetsade fast i respektive gavel av draget.
Tackar för tipset!
Den typ av bildrag hade jag förträngt att dom fanns.

Framhjulen är väl ingen höjdare kanske, även om jag faktiskt inte märkt några problem än :) När den används som gårdstraktor är det nog att föredra bilhjul då dom ger mindre markanta spår i gräsmattan.
Tror det är 4x19 eller nått i den stilen så det lär antagligen behövas bredare fälgar också.
Vad är det för typ av fälgar som används på dom grållar som har persombilsdäck fram ?

En sorts motvikt finns i form av transportboxen som är lastad med div järnskrot och det finns plats för mer :D
 
jag kör en mf 135 års 64 tät hytt med värme +massor me isolering i hytten egen konstruerad servostyrning.(stora hytten)så dottern kan hänga med ibland.
helhydraulisk bergsjölastare dock lite för stor men men
ja jag gillar traktorer.men använder min för sällan
har även en yardman 18hk hydrostat med kärra också rolig...
 
Jag minns inte men gissar att det var 15 eller 16" jag hade fram,en 35 årsmodell ca 65. Min motvikt vägde 350 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.