D
Nu har jag läst om så många grannfejder med träd hit och träd dit så jag har börjat fundera... Jag har några björkar på tomten som står ganska nära grannen. Grannen har inte på något sätt sagt något eller klagat, men hade jag varit i grannens situation så hade jag tyckt att björkarna börjat bli lite väl stora och tagit bort det mesta av solen (men jag hade nog inte klagat högljutt heller). Vi har ingen närmare kontakt med grannen, men är inte på något sätt på kant med dem heller.

Vad tycker ni att man skall göra? Skall man någon gång när man stöter på varandra vid trädgårdssysslorna fråga om träden stör och om de skulle vilja göra något åt dem? Och hur tycker ni i så fall att man skulle göra med kostnaden för att ta ner träden? Det är mina träd, men jag störs inte alls av dem. Borde jag stå för kostnaden ifall grannen skulle uppskatta om de togs ner, skulle vi dela på kostnaden eller skulle grannen ta kostnaden? Vad tycker ni är rättvist? Någon som vet ungefär hur mycket det kostar att ta ner en stor björk i stadsmiljö (som får fällas från toppen i mindre bitar)?
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
En björk silar solljuset på ett,som många tycker, vackert sätt. Det blir inte heller hel skugga som det blir av andra träd. Björken suger också mkt vatten så omman tar ner en björk kan man eventuellt få problem med mera sank mark osv.

Om grannen inte säger nåt skulle jag låta träden vara. Eller möjligtvis nämna lite i förbifarten att om han blir störd av träden får ni diskutera saken vidare.
 
Tänk på att björken växer och blir ännu svårare och dyrare att ta ner med åren.

Och det växer väl upp nya träd hela tiden.
 
D
Det är 4 björkar som står i en rad nära tomtgränsen, 2 stora och 2 mindre i mitten. Om man skulle göra något så skulle man t.ex. ta ner de 2 stora björkarna och låta de mindre vara kvar samt plantera nya björkar som ersättning för de fällda.

Jag är fullt medveten om att björkarna suger vatten och det var också en av anledningarna till att de planterades (eller lämnades kvar, vet inte) för länge sedan, då det gärna samlas vatten vid häftiga regn i det området där de står.
 
Redigerat av moderator:
Hur blir det försäkringmässigt om de skulle falla ned på grannens tak, vems försäkring täcker det och täcker hemförsäkringen fallna träd på grannens kåk ?
 
D
Det kan jag inte i detalj, men som jag har uppfattat det så kan grannen under vissa förutsättningar kräva mig på skadestånd och jag i min tur täcks av hemförsäkringens privatansvarsdel. Jag tror inte detta är den svåraste biten i det här fallet. Det enda är att jag inte vill att grannen i hemlighet skall vara missnöjd med träden, när det inte spelar mig någon roll om de är kvar eller inte.

Har själv en björk hos grannen på landet som jag bra gärna skulle betala för att bli av med, men föregående ägare till min fastighet hade visst redan fört det på tal utan resultat... ;)
 
Vad gäller kostnaden för fällning så låter det ju som att en lämplig fördelning mellan er är rätt.

Men om tanken på att fälla kommer från dig, så skulle jag nog säga något i stil med att "vi borde dela kostnaden på lämpligt sätt", och sedna låta grannen föreslå en fördelning, är du inte nöjd med fördelningen så är det väl bara att låta projektet bli "lågprioriterat" ett tag.

Såvitt jag förstår så är du som trädägare bara ansvarig för skador som beror på träd som uppenbarligen riskerade att falla. Dvs har du ett träd som i princip är dött sedan 10 år och låter det stå kvar, då är du ansvarig för skadorna. Sedan finns där en skala där det kan vara svårare att säkert veta hur anvaret ligger. Men du skall ha varit "grovt oaktsam" (vilket är en hårsmån från uppsåt) för att bli ansvarig som ägare. Fallande träd uppfattas annars som en ren olycka som den drabbade förhoppningsvis är försäkrad mot.
 
Om grannen inte klagat kan det ju också bero på att han inte tycker att de behövs tas ned...

Han kanske vill ha en del skugga, lite insynsskydd eller så gillar han björk.

Om du var min granne och kom över och frågade om jag ville betala för att du skulle ta ned dina björkar skulle svaret bli nej. Men jag tycker absolut du ska prata med din granne för att höra hans åsikt.

/ATW
 
Jag håller med Arne. Det kan kanske vara så att grannen vill ha träden kvar. För egen del skulle jag vara väldigt tacksam om grannen hade haft lite skuggande träd. Stora delar av tomten är näst intill omöjlig att vistas på när det blir varma sommardagar, har man sen ungar med känslig hy så blir det än värre utan skugga.
 
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
ridax skrev:
Nu har jag läst om så många grannfejder med träd hit och träd dit så jag har börjat fundera... Jag har några björkar på tomten som står ganska nära grannen. Grannen har inte på något sätt sagt något eller klagat, men hade jag varit i grannens situation så hade jag tyckt att björkarna börjat bli lite väl stora och tagit bort det mesta av solen (men jag hade nog inte klagat högljutt heller). Vi har ingen närmare kontakt med grannen, men är inte på något sätt på kant med dem heller.
Veck inte en björn som sover :). Ditt förslag kan uppfattas så som det är du som vill ta bort björkar och försöker få grannen att betala för det. Stor portion diplomati krävs för en snygg lösning :).

Solen går ju runt och skuggorna vandrar under dagen och det är oftare brist på skuggan än brist på solplatser på en tomt, tycker jag. Jag skulle aldrig byta ett träd mot parasol, altantak och markiser :)
gaia
 
Krångla inte till saker..... Berätta för grannen att OM han störs av träden får han gärna ta ner dom (på sin bekostnad).

Ransaka dig själv, har du minsta intresse av träden kommer ner, dela på kostnaden.

Att grannen inte sagt något betyder inte att han inte störs av träden, många skulle dra sig för att klaga. Jag tycker det vore en trevlig gest av dig att fråga.
 
MathiasS skrev:
Krångla inte till saker..... Berätta för grannen att OM han störs av träden får han gärna ta ner dom (på sin bekostnad).

Ransaka dig själv, har du minsta intresse av träden kommer ner, dela på kostnaden.

Att grannen inte sagt något betyder inte att han inte störs av träden, många skulle dra sig för att klaga. Jag tycker det vore en trevlig gest av dig att fråga.

kunde inte sagt det bättre själv!
 
D
MathiasS: Det var precis det upplägget jag hade tänkt mig att säga att om det är så att träden stör så får de gärna ta ner dem. Undrade mest om folk tyckte det skulle vara en underprestation sas.

Jag tror visst att det kan vara så att grannen stör sig på träden även om hon inte säger något. Tror det är många grannar som inte skulle ta initiativ till att försöka få bort andras träd, då det skulle kunna uppfattas som klagomål och början till bråk.
 
Exakt, vi är ju i Sverige, världens konflikträddaste folk.
Jag har också varit på grannen och frågat om de störs av träden mot deras tomt, men de är jätteglada för dem. Frågar igen om några år ...
 
ridax skrev:
Jag tror visst att det kan vara så att grannen stör sig på träden även om hon inte säger något. Tror det är många grannar som inte skulle ta initiativ till att försöka få bort andras träd, då det skulle kunna uppfattas som klagomål och början till bråk.
Vilken sorts människa är din granne? Äldre människor, trädgårdsintresserade och många barnfamiljer uppskattar skugga. Men om din granne helst går i baddräkt med en bira i handen hela sommarn, ja då skall nog träden bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.