_ap_
Tänkte inte på att den panna har lite volym, det kommer fungera utan tank.
Hur många kW ger brännaren?
En "vanlig" cirkpump modell lite större räcker.
 
_ap_ skrev:
Tänkte inte på att den panna har lite volym, det kommer fungera utan tank.
Hur många kW ger brännaren?
En "vanlig" cirkpump modell lite större räcker.
Stokern är ett gamalt bondsmide från Vallsta, tror att den såldes som vallstastokern eller vallmek. Effekt? ingen anning..
Den är ca 25-30år och knallar på...

Hur stor är en vanlig modell större pump?

Tror du ni att det är lönt att isolera extra med mark skivor runt kulverten?
 
imported_MaPe skrev:
Vad gör det i skillnad med många start och stopp då jag har eltänding?

Mathias
Du sparar på tändelementet, samt kan få bättre förbränning i.o.m att brännaren kommer upp i bättre arbetstemperatur.
Själva upptändningsfasen kan också vara en felkälla så försök minska antalet på dessa.
 
imported_MaPe skrev:
Hur stor är en vanlig modell större pump?
Du behöver bara en vanlig 6 meters cirk.pump, En kompis kör med 2x22 mm kopparkulvert på 60 meter o har en Wilo 25/6 cirkpump vilken klarar lätt att pumpa med läge 1 för 20 kW överföring..
Med tempdiff på 50° så klarar en 2x22 effekt på drygt 60 kW med vanlig cirk.pump
 
bax skrev:
Du sparar på tändelementet, samt kan få bättre förbränning i.o.m att brännaren kommer upp i bättre arbetstemperatur.
Själva upptändningsfasen kan också vara en felkälla så försök minska antalet på dessa.
Det är jag med på. Tänkte mer vad det finns att tjäna på längre gångtid i förbränningstemp kontra investeringskostnad av större volymer.


Bra med pumpen där, då vet man ungefär vad det krävs för grovlek på kulvert och dim på pump.
Ingen som har några andra bra tips som man lätt missar?

Mathias
 
Då du har eltändning så är nog _ap_´s tips bäst, Låta pannan hålla värmen i vst o sen tvingas starta då kulvert pumpen startar o kyler pannan..

En vanlig cirk.pump ger max 50-60 l/min vilket fyller en 750 l tank på 12-15 min, Men då krävs hög effekt på pannan så en termiskventil mellan kulvert/panna är nog att föredra så inte pannan behöver få in kallt vatten i botten..
 
2an skrev:
Då du har eltändning så är nog _ap_´s tips bäst, Låta pannan hålla värmen i vst o sen tvingas starta då kulvert pumpen startar o kyler pannan..

En vanlig cirk.pump ger max 50-60 l/min vilket fyller en 750 l tank på 12-15 min, Men då krävs hög effekt på pannan så en termiskventil mellan kulvert/panna är nog att föredra så inte pannan behöver få in kallt vatten i botten..
Blir det verkligen så kallt vatten då? Tänk på att jag ska ha en VVB i tanken.

Här är panna som jag kommer att köra på.

edit, Det gick inte att lägga upp pdf, den var för stor. Hur krymper man den?

Panna Baxi duo plus compact typ 25. Om någon orkar googla...
 
Redigerat:
Även om du har förrådsberedare så har du ju även radiator vattnet som kanske inte är så varmt hela tiden, Brukar rekomenderas min 60° in i pannan o med kulvertstyrning o eltändning så ska du nyttja max ur varje laddning av tanken..

Det kanske räcker med att starta kulvertpumpen då tanken är 45-50° i toppen o då är den kallare i botten vilket är för låg temp för att det ska vara nyttigt för pannan..
En termisk ventil på 60° kostar 7-800:- på rinkabyrör men är väl investerade pengar
 
Törs man gå så lågt med tempen? ingen fara för bakterier i VVB?

Hur sätter jag den termiskaventilen? Låter kulvert vattnet snurra tills det är tillräckligt varmt sen in i panna.
 
Det är så kort tid o över 70° där bakterierna på några sekunder, 750 l tanken hinner inte stå länge med den tempen utan kanske max 1 dygn utan uttag om den är bra isolerad..

En Vp håller tempen mellan dryga 43-45° upp till ca 53-55° med temphöjning var 14:e dag..

Den termiska ventilen blandar utgående vattnet från pannan med returen från kulverten innan det går in i pannan så skulle pannan bli kallare än termostaten i termiska ventilen så snurrar det bara runt i pannkretsen tills termostat tempen uppnås innan den börjar blanda in kallt vatten från acktanken/kulverten..
Fungerar på samma sätt som laddkretsen i en vedanläggning..
Här finns en skiss http://www.vvsinfo.se/db/DOS/dos_218_4905097_gruppfil.pdf
 
Redigerat:
2an skrev:
Det är så kort tid o över 70° där bakterierna på några sekunder, 750 l tanken hinner inte stå länge med den tempen utan kanske max 1 dygn utan uttag om den är bra isolerad..

En Vp håller tempen mellan dryga 43-45° upp till ca 53-55° med temphöjning var 14:e dag..

Den termiska ventilen blandar utgående vattnet från pannan med returen från kulverten innan det går in i pannan så skulle pannan bli kallare än termostaten i termiska ventilen så snurrar det bara runt i pannkretsen tills termostat tempen uppnås innan den börjar blanda in kallt vatten från acktanken/kulverten..
Fungerar på samma sätt som laddkretsen i en vedanläggning..
Här finns en skiss [länk]
Då tror jag att jag fattar;) Men gör det så mycket om det går in returvatten från kulverten i pannbotten? Pannan kommer ju att hålla en temp på 80-90C hela tiden.
Glömde att säga att huset som ska värmas inte är så värmesnålt, när det är riktigt kallt ute så shuntar jag in 65-70C för att ha det drägligt (18C). Men med tiden så det blir bättre isolerning.
 
_ap_
du kan ju sätta returen från hus kulverten ihop med returen från garaget, är det inbyggd shunt i pannan och man kopplar på där behövs nog ingen termisk ventil.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_ skrev:
du kan ju sätta returen från hus kulverten ihop med returen från garaget, är det inbyggd shunt i pannan och man kopplar på där behövs nog ingen termisk ventil.
Så tänkte nog jag oxå.
Men då måste jag ha en backventil så inte pumpen till vst shunt och kulvert pumpen bråkar eller?
 
_ap_
nopp, ska inte behövas.
Är ju ingen skillnad om vattnet kommer nere på pannan eller via shuntröret från vst.
vatten som vatten.
 
Jamen, finns det inte risk att vst-pumpen orkar trycka igång cirkulation bakvägen genom kulverten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.