lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det där är en förenkling. För det första så är domstolens främsta uppgift att döma, dvs att avgöra vem av de två parterna som skall vinna bifall för sina yrkanden (åklagaren och svaranden i ett brottmål), inte att tolka lagen. Och vad det gäller just tolkningen så har vi i Sverige inte det anglosaxiska systemet där domstolen tolkar en otydlig lag och denna tolkning blir juridiskt gällande (prejudicerande).

I Sverige är det istället så att domstolen om lagen är otydlig går till förarbetena och om meningen fortfarande är otydlig så får man göra en tolkning, MEN, denna är inte juridiskt bindande (i meningen prejudicerande) utan både fällande och friande domar kan överklagas hela vägen till HD/Regeringsrätten. Det är enbart denna sista instans som kan skapa prejudikat (de är fö deras huvudsakliga uppgift, de tar inte upp mål som inte kan bli prejudicerande).

Vad det gäller elinstallatörslagen så är den mycket tydlig, du får inte göra knappt ett vitten och domstolen lär döma därefter (det är inte domstolens sak att tolka om lagstiftaren skriv en lag som är rätt och rimlig, tolkningsföreträdet vid otydlighet om vad lagstiftaren menade är tämligen snävt). Om du vill bli frikänd trots att lagen säger något annat så får du flytta till USA, där man har en jury och en princip om "jury nullification", dvs att juryn trots gällande lag och tvärtemot denna väljer att fria dig ändå. (Något det amerikanska rättsystemet fö är skitskrajja för, och sparkar ut dig från juryn om du andas om i förväg...)
Tja, jag bara återberättar vad den professor jag hade som lärare i juridik lärde oss. Jag läste förvisso bara 30 poäng och ingen straffrätt så jag utger mig inte för att vara expert. Det finns dock många exempel i vårt rättssystem där domstolarna har utvecklat en praxis som inte alls följer lagens ord till punkt och pricka och praxis utvecklas dessutom med tiden. Och visst, det är säkert troligt att man skulle bli fälld om det fanns bevis, frågan är dock vilket straff en domstol skulle utdöma. En bekant till mig som jobbar som åklagare skrattade mest när han hörde talas om denna lag (han trodde inte det var sant innan han läste på) och sa att åtminstone han skulle nog lägga ett fall som detta väldigt lågt på sin prioritetslista och han trodde att tingsrätten skulle utdöma lägsta möjliga straff, dvs dagsböter.
 
BobbyEwing skrev:
Och visst, det är säkert troligt att man skulle bli fälld om det fanns bevis, frågan är dock vilket straff en domstol skulle utdöma. En bekant till mig som jobbar som åklagare skrattade mest när han hörde talas om denna lag (han trodde inte det var sant innan han läste på) och sa att åtminstone han skulle nog lägga ett fall som detta väldigt lågt på sin prioritetslista och han trodde att tingsrätten skulle utdöma lägsta möjliga straff, dvs dagsböter.
Ja, det tvivlar jag inte på det minsta. Det är inte som om de inte har bättre saker för sig på dagarna. Om det inte hänt något (brand personskada eller dylikt) och inte är uppenbart farligt/felaktigt gjort så har jag tom svårt att tro att det tar sig förbi polisen, utan att de lämnar åtalseftergift där och då.
 
Vi har en gång för alla uppgett vilka regler som gäller för elarbeten i hemmet och att diskutera el i det här forumet i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/73820-regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.html.

Vi får sålunda diskutera elarbeten här och det är inte samma sak som att utföra dem. Om man hela tiden avbryter en diskussion för att säga något som alla redan vet så anser jag att det bryter mot våra diskussionsregler.
 
Nu har jag rensat bort en del.

Inlägg i forumet skall föra ämnet frammåt. Det gäller även i den här tråden. Ett upprepande av påståenden (riktiga eller felaktiga) för inte ämnet frammåt. Jag har därför raderat en del.
 
E
Nej jag törs inte hempula med min el
för att det kan bli tråkiga efterföljder..........OM det händer nånting jag inte kunnat förutse
 
Elinstallatören skrev:
Nej jag törs inte hempula med min el
för att det kan bli tråkiga efterföljder..........OM det händer nånting jag inte kunnat förutse
Om du nu trots din oro skulle få för dig att göra något med elen i hemmet. Hur skall du bära dig åt för att kunna klassificera det som hempuleri?

--- Mats ---
 
E
jag vet hur jag undgår det men är förhindrad svara
 
Redigerat:
E
är det nån som har några teorier om prisbilds skillnaden på ett hus?
då det är hempulat eller inte?
är det nån skillnad?
jag tror iaf det blir en skillnad på priset...............
 
Det lär ju inte stå i annonsen att det är hempulad el...

Är elen fackmannamässigt utförd har det sannolikt inte någon inverkan på priset.

En elbesiktning visar vilka brister som finns och kostnaden för att åtgärda dessa går att beräkna. Den kostnaden påverkar givetvis priset men fel kan finnas oavsett om det är hempulat eller ej.
 
Och även om priset skulle vara något lägre för ett hus med hempulad el så uppvägs detta sannolikt med råga av den förtjänst som gjordes av billigare elinstallation.

Jämför t ex med serivce på bilar. Möjligtvis kan service på verkstad vara ekonomiskt försvarbart för en bil som köps ny och sedan säljs efter ett år men redan efter ett par - tre år tjänar man på att göra jobbet själv.
 
injonil skrev:
Det lär ju inte stå i annonsen att det är hempulad el...

Är elen fackmannamässigt utförd har det sannolikt inte någon inverkan på priset.

En elbesiktning visar vilka brister som finns och kostnaden för att åtgärda dessa går att beräkna. Den kostnaden påverkar givetvis priset men fel kan finnas oavsett om det är hempulat eller ej.
Och folk är vana vid att tänka på besiktningen som en normal garanti. Man förväntar sig att sotaren skall godkänna den öppna spisen, eller skorstenen. Ingen förväntar sig att det krävs att sotaren har byggt hela skorstenen för att tro att den är bra.

--- Mats ---
 
E
skillnaden på ert resonemang vet ni
undrar om felaktig installation kan komma under delen `dolt fel´
 
Elinstallatören skrev:
skillnaden på ert resonemang vet ni
undrar om felaktig installation kan komma under delen `dolt fel´
När ska du ge dig? Du håller på med samma argument om och om igen, det verkar inte spela nån roll att du blir tillsagd.

Elinstallation utan behörighet är inte samma sak som felaktig installation. Felaktig installation kan lika gärna göras av en behörig elektriker.
 
E
undrar vem som har fastnat i vissa saker -tror det är nån som stör sig på vad som lagen säger
har inte nämt det du nu skriver om

utan om en felaktig installation om det påverkar priset
 
Elinstallatören skrev:
skillnaden på ert resonemang vet ni
undrar om felaktig installation kan komma under delen `dolt fel´
Jag vet inte om det är lönt, men vi kan ju göra ett försök ändå:

Det är skillnad på en felaktig elanläggning och ett olagligt installationsarbete. Precis som alla här vet och som du gärna påpekar så är det olagligt att utföra elinstallationsarbete utan behörighet. Dock, och detta är mycket viktigt, så "smittar" inte den olagliga installationen av sig på anläggningen: Vad detta betyder är att bara för att det var en olaglig handling att utföra installationen så betyder inte detta att anläggningen på något sätt skulle vara olaglig. En felaktig elanläggning är en elanläggning som inte uppfyller erforderliga säkerhets- eller funktionskrav och kan vara installerad av vem som helst, med eller utan behörighet, precis som en helt korrekt anläggning.

Ja, du har alldeles rätt i att idag så är det fastighetsägarens ansvar att elanläggningen är säker. Dock finns det ingen lag, förordning eller dylikt som på något sätt hävdar att det är fastighetsägarens ansvar att se till att allt elarbete i fastigheten har utförts av en behörig installatör. Om fastighetsägaren själv har utfört detta arbete så har han eller hon gjort sig skyldig till lagbrott, men anläggningen i sig är inte olaglig!

Vad detta betyder är att ja, en felaktig elanläggning skulle säkert kunna betraktas som ett dolt fel, men vem som har installerat elen har inget med detta att göra, endast anläggningens beskaffenhet.

Sammanfattningsvis så är det förvisso så att flera av oss anser att lagen borde förändras, men det är inte det största störningsmomentet i denna diskussion. Det största störningsmomentet är istället att du ihärdigt försöker hävda att det finns lagstöd för din tes att en fastighet där en elinstallation någon gång har genomförts utan att installatören har gjort det i egenskap av företagare eller anställd i elbranschen är för evigt fördömd att vara oförsäkringsbar och varje ägare är en skurk tack vare det där eluttaget den för-förra ägaren installerade i garaget.

Låt mig bara säga detta: Ett dåligt argument blir inte bättre av att återupprepas och lögner blir inte heller sanningar med den metoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.