Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,
det finns inte mycket att rapportera. Mötet handlade mest om att klargöra våra olika ståndpunkter för rätten. Vi gick igenom vad för bevis/inlagor som fortfarande saknas och vi kan hoppas på en huvudförhandling i november. Två saker av intresse kan vara att Hedareds nu har fått injusteringsprotokollet till vår ventilationsanläggning - de har aldrig frågat tidigare trots all tid vi lagt ned att diskutera luftflöden. Och så skall Hedareds ta fram och presentera en lösning som bygger på invändig tilläggsisolering. Detta, som jag förstod det, inte för att erbjuda oss som lösning på våra problem, utan för att de hoppas kunna räkna fram en billigare lösning som de vill att rätten väljer att döma till om Hedareds skulle förlora.

Så ligger landet idag

må väl

per
 
För egen del så spelar det ingen roll vem som har rätt i det här fallet men som HEDA har gjort och lagt ut en partsinlaga på sin egna hemsida gör inget seriöst företag. Min familj var på väg att välja Excellent men efter att ha läst tråden har de tänkt om.
 
Kukilon skrev:
För egen del så spelar det ingen roll vem som har rätt i det här fallet men som HEDA har gjort och lagt ut en partsinlaga på sin egna hemsida gör inget seriöst företag.
Hur mycket *skit* tycker du att Heda ska ta innan ärendet är avgjort ?
Frågan är ännu inte avgjord i ting men på Pers hemsida och i denna tråd är den ju det.....

Kukilon skrev:
Min familj var på väg att välja Excellent men efter att ha läst tråden har de tänkt om.
På grund av innehållet i denna tråd eller pga Hedas artikel på hemsidan ?

Man ska veta att detta är ett mycket stort forum där väldigt många Svenskar som avser bygga införskaffar kunskap och tar till sig råd. Heda är främst verksamma i Sverige och detta har nog åsamkat dem väldigt mycket skada oavsett om de senare får rätt i Ting eller ej.
Kommer knappast en 9 sidor lång tråd om att Heda hade rätt om så blir utfallet. Pers hemsida kommer väl knappast lika utförligt att visa att Heda hade rätt ? Eller ?

Se även Pers kommentar 2009-01-16 på reco.se , en sida där man recenserar olika företag.
http://www.reco.se/hedareds-sand-betong-ab-hedared

I mitt tycke mycket onödigt innan anvarsfrågan är avgjord.
Hedas svar på Reco.se är schysst och åtminstone inte i sandlådestil.

.
 
Redigerat:
I
somelvis skrev:
----

[länk]


---


Efter att ha tittat på/i länken är det en fråga jag ställer mig. Hur vet vi att det är 'människor' bakom dessa positiva kommentarer och inte en spökskrivare?


Efter att ha tittat på Hedareds hemsida har jag också frågor:
Varför är inte Hedared mer informativa och lägger in sektioner på sina element med uppbyggnaden så att det går att se hur stora/mycket voter, armering och isolering det finns i dem?
Sen skriver man att väggelementen är si och så bra och hänvisar till att de är täta?

Som så gott som alla vet inom byggbranschen, inte minst efter senare års skandaler med fuktskador i fasader till följd av avsaknad av luftspalt mellan yttersida och isolering, så är det inte bra att ha tätt utv. om det inte finns någon luftspalt bakom fasadbeklädnaden. Tätt mot infallande regn är en sak. Tätt mot diff. fukt genom ytterväggarna en annan. Tätt mot vindens omrörande verkan i isoleringen en tredje. Jag ser kort och gott inte att Hedareds beskrivning av 'tätt' står i samklang med beprövad erfarenhet.

När det gäller EW-element för både bjälklag och vägg är det en konstr. som funnits i många år. Motellet i Askersund är t.ex. byggt med sådana och även ett enfamiljshus i Stenungsund.

Jag var inte imponerad då motellet skulle byggas även om jag var på fabriken och tittade på tillverkningen först.
Jag är fortfarande inte imponerad efter att ha tvingats hjälpa husägaren lägga om parkettgolvet i hela övervåningen till följd av oönskade nedböjningar i EW-bjäklaget.
______________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Efter att ha tittat på/i länken är det en fråga jag ställer mig. Hur vet vi att det är 'människor' bakom dessa positiva kommentarer och inte en spökskrivare?
Misstolka mig rätt:

Hur vet vi att DU inte är en spökskrivare ?
Kanske är du anställd av en importör av diverse byggvaror och har som arbete att skriva väl om dennes varor och illa om andra.

Det är sådant man inte vet på ett anonymt internet. Del av grejen liksom....

.
 
Nu är det väl inte så att Per stämmer Heda för att han har fuktproblem i huset utan för att Heda marknadsfört sina väggelement på ett bristfälligt sätt?!
 
I
somelvis skrev:
Misstolka mig rätt:

Hur vet vi att DU inte är en spökskrivare ?
Kanske är du anställd av en importör av diverse byggvaror och har som arbete att skriva väl om dennes varor och illa om andra.

Det är sådant man inte vet på ett anonymt internet. Del av grejen liksom....

.


Tja... det vet du naturligtvis inte (andra får svara för sig). Men det finns åtskilliga här som vet vem som döljer sig bakom signaturen Byggaren.

Eftersom jag idag är pensionerad finns det ingen som helst vinning för mig i att göra reklam för någon och missreklam för andra. Det fanns det heller inte på den tiden då jag var yrkesverksam. (Många försökte, ingen lyckades.) Jag har alltid varit objektiv i mina bedömningar, ofta grundad på egna erfarenheter efter mer än 45 år i byggsvängen, med teoretisk utbildning i botten. (Jag har dessutom som sakkunnig biträtt flera advokater i tvister liknande denna ända upp till HD. Då går det inte att i ena sekunden vara knuten till någon för att vara trovärdig inför domstol vid tvisteförhandling i nästa sekund.)


Grejen på Internet (för en producent) är väl inte att fara med felaktig el. dåligt utformad informativ produktreklam? Då lär h*n inte hitta många kunder när det avslöjas eller syns i rutan av den som söker saklig info för att kunna ta ställning till om det visade kan vara till nytta för honom eller henne. Som fackman faller jag inte för Hedareds hemsida p.g.a. det senare. Där saknas det mesta som jag skulle behöva för att kunna ta ställning till om det är lönt att kontakta företaget eller ej.
_____________________
Byggaren
 
D
injonil: Jo, Per har visst stämt Heda för att han har fuktproblem. Det är ju två saker Per har invänt emot i sin stämning, dels att han har fuktproblem/mögel och dels att hans energikostnader enligt honom är för höga.

Byggaren: Men grejen är ju att du kan skriva och "försvara" dig från att vara spökskrivare nästan hur mycket som helst, men vi kan ändå inte veta vem du är och om du t.ex. har några band till Per K. Det spelar ju ingen roll om du är pensionerad, du kan ju ha många beröringspunkter ändå. Nu vill jag inte påstå att så är fallet, men jag tycker det är lite onödigt av dig att misstänkliggöra alla som skriver något positivt om en leverantör. Menar du att det inte skulle finnas NÅGRA nöjda kunder till Heda så att det är omöjligt att det finns några nöjda kunder som kunde skriva de där kommentarerna? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med din kommentar. Det var ju inte heller så att Per K var först med sin betygssättning på den där sidan och alla positiva kommentarer sedan ramlade in som på kommando, utan Pers kommentar kommer ju någonstans i mitten.
 
Så här tycker jag:

Oavsett vem som har "rätt" så måste en privatperson få driva sin fråga genom exempelvis en blogg/hemsida därför att privatppersoner har inte marknadsföringsbudget etc. Jag anser också att om HEDA hade hanterat ärendet rätt från första början så hade det aldrig behövt gå så här långt. Och då hade det ju inte funnits någon hemsida, den här tråden hade inte funnits etc.
 
I
ridax skrev:
Byggaren: Men grejen är ju att du kan skriva och "försvara" dig från att vara spökskrivare nästan hur mycket som helst, men vi kan ändå inte veta vem du är ....

---

PM:a mig, så kan du få namn, adress, telefonnummer och min privata E-postadress. Och skickar du med ditt eget namn, adress osv. så kan du få kopia på mitt CV. Så har du möjlighet att kontrollera det jag skriver.
___________________
Byggaren
 
Rebeckaf skrev:
Jag anser också att om HEDA hade hanterat ärendet rätt från första början så hade det aldrig behövt gå så här långt.
Vad är" hantera rätt" för dig ?
Betala kundens önskemål för att slippa dålig publicitet ? Oavsett om kunden har rätt eller fel ?
 
somelvis skrev:
Vad är" hantera rätt" för dig ?
Betala kundens önskemål för att slippa dålig publicitet ? Oavsett om kunden har rätt eller fel ?
:) Nej, betala tror jag kommer ganska sent i processen (om man överehuvudtaget behöver komma dit). Ta kunden på allvar redan från början. Hjälp till att komma till ett konsensus om vad problemen egentligen baserar sig på. Om företaget ifråga hade tagit sig tid att tillsammans med sin kund komma fram till vad som orsakar problemen så hade man förhoppningsvis kunnat hitta en samsyn (som kan innebära att företaget måste betala för sig - eller inte). Jag vill hävda att det är bara en mycket frustrerad kund som orkar lägga energi på att dela med sig av sina erfarenheter genom att skapa en hemsida i ämnet. En kund som helt enkelt inte blivit bra bemött.
 
D
Rebecka: Eller en illvillig kund som ser större nöje i att förstöra för andra än att hjälpa sig själv. Det är väl just vad JAG ser i detta fall, men det är upp till var och en att ha sin uppfattning. Jag påstår inte att jag har rätt i denna uppfattning heller, det är bara så det känns för mig genom det sätt som Per har hanterat det.

Byggaren: Jag betvitvlar inte alls dina ärliga uppsåt och din bakgrund. Jag vill bara rent generellt påvisa att vi samtliga här är tämligen anonyma med svårbedömd bakgrund. Så visst skulle jag kunna PMa dig för att få veta din bakgrund, men eftersom jag inte betvivlar den så finns det inte heller någon anledning att uppta din tid med detta.
 
Snailman
Ja, jag har en helt annan uppfattning än Redax, och fortfarande har jag inte fått någon info angånde om Hedas köldbryggor är mycket kraftigare än så gott som alla andra väggalternativ? eftersom det tex inte verkar gå att använda vanliga L-element, som vad jag sett ca 90% av alla nya villor med platta på mark använder...

Och 90% av alla nybyggda villor lär ju inte ha problem med köldbryggor och det hade de väl haft om de haft hedas väggar...
 
D
Snailman: Talar du om de element som säljs av Heda idag eller de gamla? Att de rekommenderar ett U-element istället för L-element betyder ju inte att det är omöjligt att använda L-element, bara att de antagligen tycker att lösningen ed U-element är bättre av olika anledningar.

Ditt resonemang är som att påstå att det är OMÖJLIGT att spika trall, bara för att de flesta tycker det är bättre att skruva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.