Hej
Jag har en 30-40m lång syrenhäck som fått växa fritt i minst 10år, så den har ju draigt iväg på längden höjden bredden

Hur börjar jag för att någon gång få en fin tät välklippt häck? Vill helst inte klippa ner den totalt utan helst bara fixa under några år...

Vad börjar jag med att ta bort? Gärna länkar till sidor med bilder för jag har ingen erfarenhet av trädgårdsskötsel...
 
Hej
tror man säger att det bästa är att glesa ut ned den över några år.
Börja med dom grövre stammarna och ta ned den succesivt.
Beskärning skall ske på vår-vintern.
Jag tog dock ned min helt för en månad sedan.

Tips på läsning http://www.byggahus.se/forum/traed-buskar-haeckar/www.odla.nu


MVH Patrik
 
Jag har hört att man ska kapa på 4 olika höjder för bästa resultat. Då får man snabbt en tät häck igen.
 
Du skriver tät och välklippt?? Menar du att du vill ha en klippt syrenhäck? Det är helt fel växt, men det går, syren är ju finast friväxande annars.
 
Jag tänkte nog mer: mycket prydligare och finare häck än nu...
Den är ju säkert 3-4 m bred vill ha den runt 1-1,5m bred
 
Bondsyrén har sin egen form och vilja. Den vill helt enkelt inte vara prydlig. För en liten villaträdgård är den fel växt eftersom den med tiden blir tämligen yvig.

Visst du kan ha den som en klippt häck, men då kommer den aldrig att blomma. Efter en klippning tar det flera år innan den blommar, och man måste vänta i många år innan man får en riklig blomning.

Om den är 3-4 meter bred så beror det sannolikt på att den har skjutit rotskott. Du kan ju alltid kapa dessa i marknivå, men då får du hålla på med det ständigt. Då kommer samtidigt häcken att bli gles. En uppvuxen syrenhäck är gles nertill, yvig upptill och 3-4 meter hög. Som sagts tidigare kan man motverka detta genom att varje år skära bort några av de grövsta och högsta sammarna i marknivå. Då kommer nytt bladverk nedifrån samtidigt som det alltid finns några grenar som kan blomma.
 
Min syrénhäck har funnits sen 70-talet i alla fall. Då flyttade grannen hit. Den är en meter bred längst ned och hade efter 10 år med förreägaren som inte var intresserad av trädgårdsarbete annat än att klippa gräset blivit mycket grov, hög och yvig.

Första/Förra sommaren sågade jag bort allt som lutade ut över vägen och de som var för grova, ca 1/3. Innan jag började var den helt tät inte en skymt av grannarna som gick på vägen. Den startade direkt att skicka massor med nya skott. I år har jag tagit de som lutar över mot vägen. Då det är gräsmatta på båda sidor så har den inte brett ut sig.

Det går att få det lite prydligare men det tar tid.
 
Lånar tråden lite, hoppas det går bra.

Vi funderar på att sätta en syrenhäck längs ca 35 m tomt och vill ha den hyfsat prydlig, inte "häckklippt", men inte heller att den växer hur som helst. Finns det några syrenvarienter som lämpar sig bättre för detta?
 
Vänta med att klippa syrenen till efter den har blommat nu på försommaren. Man kanske får ta häcken som ett långsiktigt projet, ta ner lite åt gången, så får den chans att bli tät nertill. Vissa grenar kan man ta längre ner. Sen kommer det nog skott, som man kan låta växa upp en bit och toppa i lagom höjd. En tät välklippt häck, lär nog inte syrenen bli, men den kan nog se lite "hyffsad" ut. Annars får man satsa på en annan häckväxt. Lycka till!
 
Cyphera skrev:
Lånar tråden lite, hoppas det går bra.

Vi funderar på att sätta en syrenhäck längs ca 35 m tomt och vill ha den hyfsat prydlig, inte "häckklippt", men inte heller att den växer hur som helst. Finns det några syrenvarienter som lämpar sig bättre för detta?
Beror på vad du menar med "hur som helst". Inga buskar växer "hur som helst", utan i enlighet med sitt naturliga växtsätt. Sedan kan man alltid förändra växtsättet genom beskärning, men just vad gäller syren så blir blomningen då mindre riklig.

Hör med en välsorterad plantskola om någon av ädelsyrenerna skulle passa era behov. Nackdelen är att dessa inte ger rotskott, dvs, häcken blir inte tät nertill.

Hur som helst så dröjer det ett 10-tal år innan häcken blir så stor att höjden eller yvigheten blir ett problem.
 
Om vi går tillbaka till början av förra seklet var det inte ovanligt att ha klippta syrenhäckar som alltså inte blommar. I mitt förra boende i villaområde från 20-talet fanns en underbar syrenhäck som fortfarande sköttes på gammalt manér. Tät och fin och välklippt. Funkar alltså väldigt bra om man inte envisas med blomningen men idag finns det naturligtvis mer att välja på om man vill ha oblommande tät häck.
 
några tips på hur jag skall renovera en gammal berså?
 
nyacks skrev:
några tips på hur jag skall renovera en gammal berså?
Du kan kapa hela bara en liten bit över marken, men trevligare är att ta var 4.e 5.e gren i 4 eller 5 år framåt.
 
Bumpar en gammal tråd...
i fjol höst så blev häcken nerkapad till ca 50cm höjd, det växte bla 2 st häggar i den, dom var ca 25-30cm i diameter så den var inte speciellt välvårdad...

Ska den ha någon näring eller nått nu? eller är det bara att låta den vara och ev. klippa den lite i höst?
 
nino skrev:
Bumpar en gammal tråd...
i fjol höst så blev häcken nerkapad till ca 50cm höjd, det växte bla 2 st häggar i den, dom var ca 25-30cm i diameter så den var inte speciellt välvårdad...

Ska den ha någon näring eller nått nu? eller är det bara att låta den vara och ev. klippa den lite i höst?
Jag skulle lägga på rejält med kogödsel för att ge den en skjuts efter nedklippningen.
Är det en gammal häck som inte fått gödning på många år ska kan det vara en god idé att lägga på lita nästa år också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.