Hej

Behöver lite hjälp och stöd till mitt projekt.

Tänkte flytta ut min nuvarande fliseldning till verkstaden som ligger en bit från huset.
Verkstaden ligger ca 35m från huset, eller det krävs en kulvert på den längden.
Huset är ett gammal hus som förbrukar ca 100-120m3 flis på ett år. (12m3 flis = 1m3 olja har jag hört) Då är inte verkstaden med.
Har funderat ungefär så här.
Sätter in en panna som jag fått, en begagnad Baxi duo plus compact från -98. Tänkte sätta stokern i oljedelen så jag kan elda lite ved och spill i veddelen.
Värmer verkstaden med shuntat vatten från pannan och den har även en VVB på 85L. Kör ut oshuntat vatten i kulverten till en plattvärme växlare (har 2st olika storlekar som ligger). Växlar in värmen i en tank på 500-750L (har ingen) med VVB till huset. Shuntar in värme från tanken in i huset. Sitter elpatroner i panna som säkerhet och tänkte ha i tanken för husets behov. Kommer även att sätta en gammal ved panna i husets skorsten som säkerhet. Tänkte ha styrning på kulverten så den bara går när tanken kallar på värme.

Hur låter det?
Vart hittar man kopparkulvert?
Dimension på kulvert?
Styrningen hur löser man den?
Bästa pris på kulvert?
Någonting jag tänkt fel på?
Alla ideer och förslag är till hjälp.

Mathias
Bollnäs
 
Ett tips där om du tänker kör ut skållhett vatten i koppar kulvert är att bygga in den i ett isolerande schackt med mark isoler skivor för att minska förluster.
 
knekten skrev:
Ett tips där om du tänker kör ut skållhett vatten i koppar kulvert är att bygga in den i ett isolerande schackt med mark isoler skivor för att minska förluster.
Har funderat på det, men vet inte hur mycket man ska isolera. Flis är ju ganska billigt medans isolerning är dyrt.
Men efter som jag gräver själv så kan man väl lägga lite på isolering.
Ska man lägga runtom eller bara ovanför.

Mathias
 
Kolla på www.kulvert.se där finns en grov dimensionerings tabell hur mycket som behövs. Styrning har Termoventiler tror jag som öppnar och stänger vid olika temperatur i husets acktank.
 
Använd en riktigt bra kulvert sedan har du vvx direkt till radiatorer/vv o skippa tanken i huset, Blir som med fjärrvärme...
 
2an skrev:
Använd en riktigt bra kulvert sedan har du vvx direkt till radiatorer/vv o skippa tanken i huset, Blir som med fjärrvärme...
Då har jag ingen backupp till huset om (eller när) flisen strejkar. Känns onödigt att köra el värmt vatten i kulverten.

Har kollat på www.kulvert.se men inte sett det, men har inte dom bara pex kulvert. Har hört att det går tyngre i plast.

Mathias
 
imported_MaPe skrev:
Då har jag ingen backupp till huset om (eller när) flisen strejkar. Känns onödigt att köra el värmt vatten i kulverten.

Har kollat på www.kulvert.se men inte sett det, men har inte dom bara pex kulvert. Har hört att det går tyngre i plast.

Mathias
Koppla in en elpanna innan vvx i huset direkt på kulverten så har du backup, Får en billigt på blocket
Ställ den på t.ex 40-50° så går den in direkt om kulvert tempen går under, Dessa innehåller ca 10 l vatten..
 
2an skrev:
Koppla in en elpanna innan vvx i huset direkt på kulverten så har du backup, Får en billigt på blocket
Ställ den på t.ex 40-50° så går den in direkt om kulvert tempen går under, Dessa innehåller ca 10 l vatten..
Är det en bättre lösning än att ladda en tank med hetvatten som jag kan både värma huset och få vv av?

Hur stor förlust får man på att ha vvc i kulverten då?


Mathias

Ingen som har några andra synpunkter eller ideer?
 
Det beror på vilken kulvert du väljer, En Aquwawarm koppar flex 2x22 mm har 5 W/m i förlust vilket gör ca 1500 kWh/år vilket är istort samma förlust som effektas acktank på 750 l med 90 mm pur isolering o som va bäst i test (Råd&rön)
Dom sämre isolerade med 60 mm mineralull el 45 mm pur ligger på ca 2300 kWh/år.. En acktank kostar rätt mycket oxå, Ligger på ca 15000:- för en 750 l tank..
Det beror ju även på vad du har för fliseldning, Har den eltändning så kan det ju vara ide att ha acktank så man laddar satsvis men annars bör det va konstant förbrukning alt ha tank vid pannan i verkstaden/garaget som pannan får jobba mot..

En alpa 2 cirkpump så drar det bara ca 7-8 Watt för att få cirkulationen o den går "bara" på drygt 2000:- hos rinkaby rör nu.. :)

En sån här beg elpanna är det jag tänker på http://www.nibe.se/Produkter/Elpannor/Produktsortiment/EVC-13/
 
_ap_
varför ska du växla vattnet till tanken i huset?

Jag skulle köra samma vatten överallt, med en tank i huset som man "hetladdar"

Flis ute, elpanna innan växlare, och en panna i huset känns som ett onödigt krånligt system.
 
_ap_ skrev:
varför ska du växla vattnet till tanken i huset?

Jag skulle köra samma vatten överallt, med en tank i huset som man "hetladdar"

Flis ute, elpanna innan växlare, och en panna i huset känns som ett onödigt krånligt system.
Som jag hade tänkt så vill jag kunna ha 2st olika system, mindre tryckkärl. Elpatron i tanken om jag inte kan eller vill köra flis med kulvert. Pannan som står i huset nu mot fliseldningen får stå kvar och fungera som en backup mot tanken för att värma huset, den har jag ju redan. Den kan ju även värma verkstaden genom kulverten om det krävs. Bara att sätta dit kulventiler så den är redo om det krävs.

Min flis har eltändning därför känns det som att det vore smidigast att ladda en "tekniktank" i huset. Men det svåra är ju hur grovkulvert som krävs för att ladda tanken?
Sen en kulvert styrning som fungerar bra. Vill ju ha vvberedare i tanken i huset och då kan man ju inte släppa ner acktankan för lågt i temp. Sen måste det ju lira med värmen i verkstaden oxå.

Mathias
 
_ap_
Sätt en koppar kulvert, 2x22mm det räcker gott.
och så slipper man shunta ner vattnet bara ett ansluta mot tankarne.
även om du har 2st system måste den tot exp volymen vara samma.
Ett tips är att skippa växlaren och köra allt som ett system, sätt ett exp kärl i verstanden så slipper du ha något inne överhuvudtaget.

http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMAT 2-3 SE 0502.pdf

Termomat2 är en bra kulvert styrning.
 
Det räcker alltså med 2x22, låter klent för mig men vad vet jag.

Om jag skippar växlare och kör det hela som ett system.
Hur gör jag med att kunna shunta ut värme från pannan i vst så stockern slår till och går när pannan kallar på värme, sen ska den ju ladda tanken oxå.
Kör man styrning på kulvertpumpen då?

Då skulle jag bara haft tag på en acktank med vvb i.

Mathias





_ap_ skrev:
Sätt en koppar kulvert, 2x22mm det räcker gott.
och så slipper man shunta ner vattnet bara ett ansluta mot tankarne.
även om du har 2st system måste den tot exp volymen vara samma.
Ett tips är att skippa växlaren och köra allt som ett system, sätt ett exp kärl i verstanden så slipper du ha något inne överhuvudtaget.

[länk]

Termomat2 är en bra kulvert styrning.
 
_ap_
Fattar jag det rätt att du inte kommer ha någon tank i vst?

Kulvert pumpen styrs av Termomat2:an

Det kommer ju bli rätt många start och stop när du inte har lite volym att ladda mot i vst.
Men det är ju bara koppla kulverten direkt på panna och fortsätta med en shunt till
vst efter det.
När tanken i huset vill ha värme startar kulvert pumpen och pannan kyls ner då startar pannan och börjar ladda tanken när laddningen är klar kommer pannan stiga i temp och stanna.
 
_ap_ skrev:
Fattar jag det rätt att du inte kommer ha någon tank i vst?

Kulvert pumpen styrs av Termomat2:an

Det kommer ju bli rätt många start och stop när du inte har lite volym att ladda mot i vst.
Men det är ju bara koppla kulverten direkt på panna och fortsätta med en shunt till
vst efter det.
När tanken i huset vill ha värme startar kulvert pumpen och pannan kyls ner då startar pannan och börjar ladda tanken när laddningen är klar kommer pannan stiga i temp och stanna.
Känns ju onödig med en tank i vst oxå. Då pannan har inbyggd shunt och 120L berredare. Eller ska jag ha en tom tank där ute för att få upp volym?

Så jag tänkte använda shunten på pannan till vst, ta hetvatten ur pannan till kulvert som laddar tanken i huset vi någon typ av styrning.
Hur låter det?
Hur grym pump behöver man till kulverten, L/min?
Vad gör det i skillnad med många start och stopp då jag har eltänding?

Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.