Ska dra el till en friggebod. Boden ligger ca 50 meter från huset. Planen är gul slang mellan huset och boden, men vad lägger jag för kalbel i slangen? Vill kunna sätta upp en liten central så att det sen ska byggas ut med belysning och uttag. Inga större strömuttag planeras, enbart belysning, kanske någon trädgårdspump för vatten.
 
50m är ganska långt så det är nog att rekommendera minst 6mm², kan gå med mindre också, men det beror lite på hur kraftigt nätet är till din central eller mätarskåp som du ska utgå ifrån. Kabeltyp gjord för markförläggning t.e.x. EKKJ 4x6+6, FR-N1XV 5G6
 
Tja, är den skyddad fungerar EKLK och annars är det EKKJ som gäller. Nu är det ett antal här på siten som anser att det finns nyare och bättre alternativ än EKKJ, om detta kan du läsa om i t ex denna tråd, som också innehåller en del annat som kanske kan vara bra att ha läst (sökfunktionen är din vän ;)).
 
Personligen lägger jag aldrig mindre än 6kvmm till en undercentral och nästan alltid EKKJ eftersom den är billigast.
EKKJ 6kvmm och 16A skulle jag gissa fungerar utmärkt.
 
EKKJ 4x6+6 är bra mycket dyrare än FR-N1XV 5G6. Iaf hos min grossister.
 
Ja, minsann. EKKJ´n var en krona dyrare/m nu när jag jämförde.
 
Kemisten skrev:
Tja, är den skyddad fungerar EKLK och annars är det EKKJ som gäller. Nu är det ett antal här på siten som anser att det finns nyare och bättre alternativ än EKKJ, om detta kan du läsa om i t ex denna tråd, som också innehåller en del annat som kanske kan vara bra att ha läst (sökfunktionen är din vän ;)).
Vad jag kan se på Elbutik.se så finns enbart N1XV som 2,5mm. snaggletooth pratar ju om 6mm i ledningsarea. Samma med EKLK, verkar ju bara finnas upp till 2,5mm. Kommer det att räcka med tanke på avståndet?
 
Elbutik har inte allt, N!XV finns som mycket grov också, bara att fråga i rätt butik.

Protte
 
prototypen skrev:
Elbutik har inte allt, N!XV finns som mycket grov också, bara att fråga i rätt butik.

Protte
Kanske ska omformulera frågan, är det 6mm kabel som gäller för att mata en undercentral på detta avståndet?
 
Mikael_L
shootking skrev:
Kanske ska omformulera frågan, är det 6mm kabel som gäller för att mata en undercentral på detta avståndet?
Nja, det finns inget glasklart svar på detta.

Först av allt finns det många elektriker som anser att regelverket föreskriver minst 6mm2 för matning till UC. Andra elektriker anser att dom läser reglerna som fan läser bibeln, och att man visst kan mata med klenare dim.

Den andra frågan som måste få ett svar är vilken förimpedans just du har i din anläggning, har du för hög sådan så måste kabeldimensionen upp för att klara kravet i reglerna. Men genom "att ta till" 6mm2 men ändå inte säkra högre än 16, 20A så ligger du med största sannolikhet på rätt sida om gränsen.
Även här kan meningarna gå isär lite, för har man JFB så kan lagens krav ses som uppfyllt genom denna och kabeln behöver inte vara lika grov. Personligen tycker jag inte att man ska lita på en JFB helt och hållet, så kan man uppfylla villkoret även med kabeldimensionen så är det ju givetvis bra.
 
Mikael_L skrev:
Nja, det finns inget glasklart svar på detta.

Först av allt finns det många elektriker som anser att regelverket föreskriver minst 6mm2 för matning till UC. Andra elektriker anser att dom läser reglerna som fan läser bibeln, och att man visst kan mata med klenare dim.

Den andra frågan som måste få ett svar är vilken förimpedans just du har i din anläggning, har du för hög sådan så måste kabeldimensionen upp för att klara kravet i reglerna. Men genom "att ta till" 6mm2 men ändå inte säkra högre än 16, 20A så ligger du med största sannolikhet på rätt sida om gränsen.
Även här kan meningarna gå isär lite, för har man JFB så kan lagens krav ses som uppfyllt genom denna och kabeln behöver inte vara lika grov. Personligen tycker jag inte att man ska lita på en JFB helt och hållet, så kan man uppfylla villkoret även med kabeldimensionen så är det ju givetvis bra.
Tack för ett bra svar. 16A lär ju räcka gott och väl för mina framtida behov, särskilt om jag drar dit 2 eller 3 faser.
 
Nöj dig inte med 2, lägg 3 när du är på G. :)
 
Immobil skrev:
Nöj dig inte med 2, lägg 3 när du är på G. :)
Mmm, kanske är dumt att chansa på att det räcker med 2. Merkostnaden är ju inte så stor för en ytterligare. En EKKJ 4x6+6 får det nog bli!
 
Mikael_L
Jag kan berätta hur min egenfriggeod blir:
Jag kommer dra EKKJ 4x2,5 + 2,5 men ingen undercentral.

I första skedet tänkte jag mig endast N1XV 3g1,5, eller 4g1,5.
Sen räknade jag på utösningsvillkoret mha förimpedansen och så, för att se att det klara sig. Sen såg jag vad liten prisskillnad det var till 5g1,5 så då bestämde jag mig för det, och slutligen råkade jag ramla över 25 meter EKKJ 4x2,5 + 2,5 som använts för tillfällig el och i utmärkt skick, till helt rätt pris, så nu blir det den kabeln.

Helt plötsligt har jag uppgraderat från 3g1,5 till 5x2,5 ... :)
Men en central blir det inte! ;) Bara 10A säkringar i matande central.

Jag är övertygad att en egen undercentral i min friggebod skjuter totalt över alla mål. Jag skulle säkert egentligen klara mig med en enda enfas 10A grupp, som jag tänkte i början.
Men nu blir det iaf tillgång till 3 faser där ute. Kan vara skönt att veta att om plattan på trinettköket är på samtidigt som elementet så går det ingen säkring iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.