tjena på er... jag tänkte köpa mig en friggebod å skulle behöva lite tips när jag jag ska dra ut elen till den.
jag vet inte riktigt hur långt från befintlig stuga den kommer stå men 15-20 meter kanske. huvudsäkringen är på 16 amp men jag tänkte man kanske kan gå från proppskåpet i stugan å dra en kabel därifrån.

frågan är ju då om jag behöver ytterligare proppskåp i friggen eller om de räcker med en kopplingsdosa, de kommer inte finnas några vitvaror i friggen utan endast lite stöm för lampor , tv,kaffebryggare å ett litet element. så de är ju inte nå krävande saker i sig.

vad bör jag använda för kabel alltså arean på den och kan man göra som jag tänkt dra från proppskåpet osv
 
För att göra en ny grupp behövs AB. Men.. EKLK i rör, EKKJ eller N1XV är väl att rekommendera i ditt fall. 1,5 eller 2,5 mm2 avsäkrad 10 A ungefär. Kabelmarkering, fina massor på den osv.. Du behöver ingen central, räcker med dosa. Om du bara vill ha en fas (säkring) räcker det du drar fram 3-ledare vilket borde räcka men ´ska du ha mycket kan du dra 5-ledare så har du 3 säkringar att fördela lasten på.
 
En fas blir gränspuck, kaffekokare 6- 8 A, TV 1-2 A, Element 3 - 4A, belysning 1 - 2 A
det kan lätt dra i väg uppåt 16 A och det är lite mycket på en 1,5 mm². Dela upp lasten på två faser, EKLK 4g1,5 i rör osv.
 
ok tackar för den infon då har jag lite kött på bena där då... blir nog en 5ledare för att vara på säkra sidan. jag är av den typen att hellre lite för mycke än för lite. men som sagt de blir just inte så mycke mer än 3-4 väggutag för lite lampor å tv och sådär tänkte ha den som gäststuga så de kommer inte heller att vara nå permanent boende om man säger så.

men tack för infon iaf
 
Glömde tillägga att N1XV är bäst, vet ej vad det skiljer i pris.. Behövs ej läggas i rör utan det räcker med gul markering 1 dm ovanför. Typ 20 kr/m på elbutiken, den ska heta N1XV 5G1,5.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.