Hej

Jag skulle vilja veta hur vanligt det är att man isolerar sitt uterums golv då man bygger med plintar och reglar (dvs inte gjuten platta). Jag skulle även vilja veta vilka "tekniker" ni i så fall har använt, allt från heltäcknigsmatta till komplett golv med +100 isolering därunder. Hur resonerade ni...

Det finns ju mängder med dyra prylar att köpa "förläng höst/vår" glas med U-värden som kostar dubbelt mot vanligt sommar glas, man kan köpa 40mm tak etc, men jag hittar inget om hur man gör om man vill ha tätt undertill. Trall blir ju springor, och ur springor kommer luft (kall som varm).

NB
 
Jo jag har varit runt där o tittat men detta var ju bara ett exempel. jag undrar hur alla som har ett inglasat uterum, med reglar under har det. Om man t ex lägger 30k på höst/vår glas och skiter i att isolera grunden känns det ju som att slänga pengar i sjön. Jag skulle vilja veta vad "praxis" är om man skall ha ett höst/vinter bonat utreum.

N
 
De jag känner som har byggt uterum, har utan undantag tätat sitt golv på motsvarande sätt som i den länk NiJa hänvisade till.

Så ja, utan att täta/isolera golvet, är det pengar i sjön att köpa fina glas till väggarna.

Peter
 
Ok, tror jag fått svar på mina frågor. Har dock ett litet moment 22 problem då jag tänkte börja med golv o tak nu på våren och sedan låta frugan använda altanen över sommaren. Det jag tänker på är risken för regnskador på det isolerade golvet under sommaren.

Så här får det bli:
> På med trall nu utan isolering, men inte tok-skruva fast dem
> Upp med taket och allt utom glaspartier (väggar)
> Använd i 3-4 månader
> Glasa in skiten
> Upp med golvet igen och isolera, antingen på senhösten eller tidigt nästa vår.
> Skruva fast golvet rejält

N
 
men isolera direkt innan du läghger det första gången. du förstör trallen när skruven skruvas upp...
dumsnålt å massa merjobb......
mvh
snickar estwing
 
Estwing

Det är ju det som är problemet, att jag inte får upp tak och väggar samtidgt och jag misstänker att om man isolerar och det kommer sommarregn så lägger sig fukten i golvet och hittar på bus.

Visst, man kan ju slänga på en pressening under de veckor det är öppet för att unvika att fukt tränger ner.

Har du andra ideer så mottages de tacksamt...

NiB
 
Gör som du tänkt. Jag hade ett gäng skruvar som inte gick att skruva upp men då fick jag bryta upp brädan alternativt sticka under tigersågen och såga av skruven. Slipade sen av golvet när jag lagt tillbaks det så allt blev slätt o fint igen. Isolera innan väggarna hade inte funkat. Då hade jag haft en pool i trossbotten.

Tänk på att tänka efter före bara när du lägger trallen och bygger väggarna. Alltså så att du inte har brädor som ska skruvas upp som går under väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.