Har ett inglasat uterum ca 15kvm byggd uppe på en vanlig altan. Golvet i uterummet är trall och det vill vi nu isolera. Främst för att det drar in kalluft underifrån i springorna mellan trallgolvet men även för att få golvet lite varmare. Marken under altanen är sprängsten och bjälkarna är upplaggda på diverse lecablock o stenplattor. Kommer ej åt att krypa underifrån.
Jag har tänkt att skruva upp trallen i uterummet och bygga en trossbotten med läkt och nån skiva (asfaboard?), fylla utrymmet med i isolering och sen skruva tillbaks trallen.

- Behöver man ha nån vindpapp eller blir det tillräckligt tätt med asfaboarden om man är lite noggrann i skarvar och så?

- Är det asfaboard man ska ha eller finns det alternativ? Läkten tänkte jag fixa genom att köpa billig 22x95 tryckt och klyva några gånger.

- Funkar det med "vanlig" isolering typ den billigaste 95mm på byggmax eller ska det vara nån speciell?

- Ska man ha nån plast på marken under för att inte få upp markfukt eller har det ingen betydelse? Uterummet ska inte vara uppvärmt.

- Hur mycket sväller trallen med årstiderna inne i uterummet? Har tänkt att lägga tillbaka det befintliga trallgolvet i uterummet fast nu skruva den kloss an utan springor imellan, (så att inte brödsmulor, mat o diverse skräp ramlar ner). Tänkte sen slipa av alltihop och lacka ytan med båtlack eller liknande för att få en tålig/avtorkbar yta på golvet. Funkar det eller rör sig golvet förmycket?

Övriga tips o råd?
 
Tror ni det funkar att nåta ett trallgolv? Lägga trallen kloss an och fräsa upp ett spår i springan mellan brädorna
Hur djup o bred bör nåten vara?
 
Ett alternativ när du skruvar upp trallen är att ta läkt i någon form och sen ta cellplast (den typ av isolering som man har under husgrunder, liknar frigolit) och lägga så att överkanten av cellplasten kommer i nivå med golvreglarna.

Läktens uppgift är alltså att bära upp cellplasten.

Sen tar du takpapp (kant i kant) och lägger ovan allt. Slutligen lägger du trallen uppepå och ser till att trallen täcker skarvarna från pappen (endast estetiskt).
 
Är nu klar med mitt altangolv och såhär blev det,

- Skruvade upp den gamla trallen och lade ner plast på marken mot markfukten.
- Byggde trossbotten av tillsågad 25mm läkt och en speciell trossbottenskiva typ 6mm tjock massonit som K-rauta sålde för 39:-/st. Lite dyrare än asfaboard men med fördelen att den redan var tillsågad i bitar 120x55x6mm så jag slapp släpkärra.
- Fyllde på med 120 vanlig minull på rulle från Byggmax. Ingen vindpapp, blev tätt ändå.
- Skruvade tillbaks den gamla trallen ihoptryckt kloss-an. (Innan var det 20springor a 4mm så jag fick skarva i en bräda på 8cm längst in).
- Slipade med no-name bandslip och excenterslip och det tog nog 10h plus en trasig maskin av varje att få golvet trärent (borde hyrt en riktig golvslip istället).
- Lackade slutligen fyra lager med båtfernisa, se bild. Hade först tänkt fräsa spår och nåta golvet men tiden rann iväg….

Återstår nu att se hur golvet kommer reagera på årstiderna om det vill röra sig något eller om det tryckta virket (2år gammalt) vill andas upp genom lacken så den släpper?

Golvet är nu betydligt varmare att gå på än tidigare och inget kalluft strömmar längre in underifrån genom trallspringorna. Blank yta lätt att svabba av från rödvin o matspill.
Totalkostnad ca 2800:- för mina 15kvm.
 
  • altan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
leifagren1
  • Laddar…
Det där var snyggt. Hm, får tänka lite till. Håller på att bygga in mig på en liknande lösning.
 
Vore kul om du kunde läga upp en eller ett par bilder där man ser hela altanen.
 
hur funkar ddet nu 3 år senare - har trallen rört sig så att lacken spruckit? eller funkar det bra?
 
  • Gilla
Eea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.