Ska köpa en ny kompressor till sprutmålning.

Målar endast "vattenbaserat" (vattenblandbart), färg och lacker.

Vilken typ av kompressor ska jag ha. Måste det vara en oljefri? Måste jag ha någon typ av fuktavskiljare.

Stort tack för hjälp!!!
 
VAD ska du måla?
 
Kika på Wagner, project 115. Har själv precis köpt en, har inte hunnit provspruta ännu, men den ser bra ut i alla fall :)

Finns på Bauhaus.
 
NyaKungen skrev:
Kika på Wagner, project 115. Har själv precis köpt en, har inte hunnit provspruta ännu, men den ser bra ut i alla fall :)

Finns på Bauhaus.
Du kan ju inte promota en produkt utan att veta vad han behöver.....
 
Ooops glömde visst skriva det...

Jag skall måla och lacka egenbyggda möbler och små snickerier. Är på väg att köpa en överkoppsspruta (HVLP).

Så till det går ju wagnern bort....
 
men wagner 660, 860 mm blir tokbra för detta.

troligtvis 173 ggr bättre än kopressorn.
 
Bauhaus har rätt dålig hemsida, vad fick du ge för din Wagner 115?
 
Mmmmm, jag är skeptisk... Wagner känns lite plastiga och lite för billiga. Jag vill ha BRA skit och jag är beredd att betala för det!

Har varit o kollat på lite lackfirmor o de flesta kör med någon form av sprutpistol typ HVLP, ingen som använder wagner i alla fall. Men man får olika bud överallt...

Jag behöver en riktig expert på området....någon???
 
OLJensa skrev:
Har varit o kollat på lite lackfirmor o de flesta kör med någon form av sprutpistol typ HVLP, ingen som använder wagner i alla fall. Men man får olika bud överallt...

Jag behöver en riktig expert på området....någon???

Lackfirmorna som du besökt borde väl vara experter? Vad säger dom?
 
Skall du måla så måste du ha oljefri kompressor och helst med fuktavskiljare. Sprutorna drar rätt mycket luft så en stor tank och stor kapacitet.

Jag har en 3hk med 50l tank och jag ångrar att jag inte köpte en större.
 
Masses>> Njae dom har varit lite av en besvikelse faktiskt. I stil med: "njae jag vet inte så mycket jag bara kör med det vi har..."

niblom>> Ojdå då blir det en trefasare med andra ord. Hur menar du att din inte räcker till, vad blir effekten av för liten kompressor???
 
Om jag skulle köpa en idag så hade jag kört en tre-fasare. Min drar för mycket i startström så säkringen brukar gå ett par gånger. När jag får tid skall jag säkra upp.

Börja i andra änden, vilken spruta skall du ha?

När du vet det så står det troligen specat hur mycket luft den tar (liter/min) och så köper du en kompressor efter det. Om kompressorn är för liten, sjunket trycket under det du ställt in den på och målningen blir kass...
 
niblom skrev:
Om kompressorn är för liten, sjunket trycket under det du ställt in den på och målningen blir kass...
Du får även en jäkla luftpuff när den startar upp igen om du kör med för liten tank.
Kan bli rätt trist resultat av sånt.

Så stor tank som möjligt, för att få jämn och "lugn" lufttilförsel, även när kompressorn slår på/av., gärna rätt grov slang också som extra buffert.

Olje/fuktavskiljare är ett måste.
 
Varför i hela friden MÅSTE han köpa en oljefri kompressor???
En oljefri kompressor har tätade lager i vevaksel och vevstake, således behöver den inte stå helt plant.
En oljesmord kompressor har ett vevhus med oljebad, lagerna får då smörjning av oljan som stänker upp på lagerna. Denna kompressor skall alltid stå plant.
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985
  • Laddar…
mao, sprutmålning kör man elektriskt och då är Wagner best in class i sitt prissegment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.