Som rubriken lyder har jag en dröm om att bygga ett riktigt genuint gammaldags hus i ett solitt naturstenmaterial som granit.

Har hittat exempel på bild av ett hus från 1800-talet på internet som står i Oskarshamn:
http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/vacker_och_vaelbevarad_stenvilla

Men de var gamla kunniga stenhuggare och det är inte jag.
Hur skulle man kunna tackla ett sådant projekt gällande byggmetod etc?

Några idéer? :rolleyes:
 
Jag kan bara tänka mig att man måste komplettera med rätt mycket invändig isolering eftersom granit är usel på att bevara värme.
 
Ja alltså nackdelen med granit när det gäller isoleringsegenskap är ju den höga densiteten, vilket å andra sidan ger utmärkta värmelagringsegenskaper. Probelemet ligger ju i att väl värme upp det, men den höga värmekapaciteten gör ju att det sedan håller sig varmt länge...

Tänkte att man kunde tilläggsisolera väggar invändigt eventuellt, även om det inte är ultimat i mögelrisksynpunkt...

Allra högst upp på prioriteringslistan är väl dock kanske inte att bygga världens mest energisnåla hus.
 
S
Isolerar man på insidan förlorar man väll en del av stenens goda värmelagringsförmåga...
Isolera på utsidan är väll egentligen bättre ur alla synpunkter men hur kul är det när man har ett granithus?... :( knepigt!
 
Dubbelvägg med isolering mellan då?
 
S
Ja varför inte!
Men varför vill man då betala för kalaset? om man skall ha isolering emellan kan man ju lika gärna sätta (från utsidan) Granit-isolering-lättbetong/puts... För du tänker väll inte ha råa granitväggar invändigt?
 
lättbetongblock är väl rätt isolerande i sig om jag förstått det rätt?
 
Min andra invändning är att granit är förskräckligt dyrt...........
 
Ja, det förstår jag :)
 
W
Fantastiskt fräckt hus. Ett sådant vore ju en dröm. Har men ett sådant skiter man höaktningsfullt i värmekostnader, mera "äkta" hus är ju svårt att finna.
 
Nån gång i början eller mitten av 1970-talet stötte jag på en artikel om en dåförtiden nybyggd finsk enplansvilla, vars ytterväggar synbart bestod av massiv råsten; granit. De halvmetertjocka stenväggarna omgav såväl vardagsrummets inre som uteplatsen utanför de enorma glaspartierna. Ovanpå graniten "flöt" ett mycket flackt funkistak ovanpå ett band av glas runt om hela byggnaden.

Minns att jag bara gapade, och förgäves letade efter detaljritningar och teknisk beskrivning. Jag hittade inte ens en text på annat språk än finska.

Allvarligt talat: Varför inte bygga i gasbetong eller lecablock, kompletterat med tunn fasadsten!
 
Har alltid varit fascinerad av sten som material. Tycker det är härligt och beständigt samtidigt som att själva murningsprocessen tilltalar mig. Kommer ihåg när farsan hade köpt granit-sten till trädgården och tycker det verkar häftigt med hantverket kring det hela.
Lite av ett drömprojekt visst, men envishet ligger i släkten, på gott och ont... vi får väl se :rolleyes:
 
Wester skrev:
Har men ett sådant skiter man höaktningsfullt i värmekostnader, mera "äkta" hus är ju svårt att finna.
....fast det finns faktiskt krav på isolering om man ska bygga nytt.
Det är inte upp till var och en att välja att få högre eller lägre uppvärmningskostnad. Minimikraven måste uppfyllas annars får man inte bygga.
 
volvo skrev:
....fast det finns faktiskt krav på isolering om man ska bygga nytt.
Det är inte upp till var och en att välja att få högre eller lägre uppvärmningskostnad. Minimikraven måste uppfyllas annars får man inte bygga.
Det är ett fantastiskt j-la förmyndarsamhälle vi lever i.
Så det blir nog att leta efter ett bättre beg granithus.
 
W
volvo skrev:
....fast det finns faktiskt krav på isolering om man ska bygga nytt.
Det är inte upp till var och en att välja att få högre eller lägre uppvärmningskostnad. Minimikraven måste uppfyllas annars får man inte bygga.
Haha, detta är nog det minsta problemet med ett sådant här bygge.
Sådanna krav är förövrigt rent trams och inga problem att kringå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.