Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är ju precis lika orimligt för oss att visa vem som gjort det, om det skett innan vårt övertagande av fastigheten. Mitt ansvar för elinstallationen är att se till att den är säker, inte att hålla reda på förra ägarens kvitton!
 
E
mats:

de jag prata med säger alla att hemförsäkring täckre bara lösöre

för mig var det så att snön på mitt tak rev ner en stege på en altan som gick sönder
efter vissa resonemang så ersatte de bara den stege som stod lutad mot taket
den fasta takstegen samt verandan ersätts inte för det räknas som fast egendom på fastigheten

har inte letat men då jag har hört det av flera andra så acc jag det
hemförsäkringens täckning har jag fått medhåll från andra på den här sidan med
inlägg nr 32 av immobil
 
Redigerat:
E
lindgren:
om en slarvig dock behörig elektriker gjort en dålig installation
hur blir det då?
sen kan det vara vääääldit svårt om de är uppbränt..............
är det bättre för fastäg. att huset bara blir en kolhög kvar dårå?
 
E
beppo:
helt rätt !
du ansvara för din anläggning
å måste enligt avtal använda behöra elelktriker efter 2003

vet du köpt dit hus nylit men det är fortfarande övergångs perioden idag då det är mkt svårt bevisa när å vem som gjort vad..........för försbol. som menar det är erat ansvar att visa ni gjort enligt avtalet
 
E
mats:

det här är från folksams sida:

Hemförsäkring
Det här ingår i hemförsäkringen
Egendomsskydd för lösöre
– Stöld och skadegörelse
– Brand, blixt med mera
– Läckage, översvämning
– Storm, hagel, snötryck
– Andra naturskador (lavin med mera)
– Skador orsakade av vilda djur
– Hushållsmaskiner, mat i frys
– Transport- och trafikskador
– Merutgifter och hyresbortfall
Ansvarsförsäkring
Rättsskyddsförsäkring
Reseskydd
Överfallsskydd
Hemförsäkringen gäller för dig som försäkringstagare och för de övriga personer som är folkbokförda på samma adress och bosatta i samma bostad som du – förutsatt att ni har gemensamt hushåll. Försäkringen gäller inom Norden. På resa gäller den dessutom i hela världen under de första 45 dagarna. Se punkt A1 och A2.
Självrisker
Grundsjälvrisken är 1 500 kronor. Rättsskydd gäller med en självrisk på 20 procent av kostnaderna, lägst 1 500 kronor.
Se punkt A3.
Egendomsskydd
Försäkringen gäller för personligt lösöre som du äger, hyr eller lånar för huvudsakligen privat ändamål, se punkt A4. Viss
egendom är undantagen, till exempel bilar och båtar, se punkt A5.
Begränsningar i egendomsskyddet
Här nedan anger vi de viktigaste begränsningarna. Det finns fler begränsningar än de vi nämner här. Vi betonar att det är vad som står i den egentliga villkorstexten som gäller.
Vid stöld av medförd egendom krävs att egendomen med våld rycks ifrån dig på ett sådant sätt att du omedelbart uppfattar stölden.Se punkt A19.
Stöldbegärlig egendom, till exempel kameror och mobiltelefoner samt värdehandlingar, mynt, sedlar och frimärken,
ersätts inte alls vid stöld ur bil eller stöld ur biutrymme till bostad och inte heller när den är incheckad eller polletterad. Det finns ytterligare begränsningar, se punkt A10, A15, A18, A20 och A22.
Vid läckageskada ersätts inte skada på det föremål som läckt eller den vätska som runnit ut, se punkt A28.
Om din egendom skadas eller förloras när du har lämnat den till researrangör förtransport, kan du få ersättning. Förlust av stöldbegärlig egendom ersätts däremot inte och inte heller skada som orsakas av skavning eller som bara är ytlig. Tänk på att emballera egendomen väl så att inte vätska eller smetande ämne rinner ut, se punkt A35.
Aksamhetskrav
På några ställen i häftet finns regler om vad du ska göra för att om möjligt förhindra Översiktlig information skador. Du gör klokt i att gå igenom dessa aktsamhetskrav, eftersom du riskerar att få avdrag på skadeersättningen eller ingen ersättning
alls om du bryter mot kraven.
 
E
mats:

här följer aktsamhets kraven -igen:

B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.

B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
Referens: avsnittet M.8. Nedsättning av försäkringsersättning
 
Elinstallatören skrev:
lindgren:
om en slarvig dock behörig elektriker gjort en dålig installation
hur blir det då?
sen kan det vara vääääldit svårt om de är uppbränt..............
är det bättre för fastäg. att huset bara blir en kolhög kvar dårå?
Är det en dålig installation av en behörig elektriker så får man hoppas att man vet namnet på honom/firman, om nu försäkringsbolaget hittar något mysko.

Vad resten av det du säger har med nåt att göra förstår jag inte.
 
Elinstallatören skrev:
de jag prata med säger alla att hemförsäkring täckre bara lösöre
Ingen som påstått nåt annat, vart får du allt ifrån?
 
Elinstallatören skrev:
mats:

de jag prata med säger alla att hemförsäkring täckre bara lösöre

för mig var det så att snön på mitt tak rev ner en stege på en altan som gick sönder
efter vissa resonemang så ersatte de bara den stege som stod lutad mot taket
den fasta takstegen samt verandan ersätts inte för det räknas som fast egendom på fastigheten

har inte letat men då jag har hört det av flera andra så acc jag det
hemförsäkringens täckning har jag fått medhåll från andra på den här sidan med
inlägg nr 32 av immobil
Först, din vana trogen citerar du ingeting och hoppar från tuva till tuva. du har inte kommenterat om vi var överens om före 2003. Så jag förutsätter du är överens om att fram till 2003 får man alltid full ersättning av förskringsbolaget, dina förutsägelser gäller bara för 2003 och framåt.

Klippt följande från swedbank (andra alternativet som kom upp vid sökning på google, och första som hade en tabell som visade försäkringens omfattning).

Villahemförsäkringens olika omfattningar:
VillahemPLUS
Egendomsskydd för lös egendom, byggnad och tomtmark Ja
Utökat egendomsskydd – ersätter skada genom plötslig och oförutsedd händelse Ja
Utökat egendomsskydd för byggnad och tomtmark – ersätter skada genom Ja
plötslig och oförutsedd händelse
Dubbla ersättningsbelopp för viss egendom Ja
Inget åldersavdrag vid totalskada på byggnad och högst Ja
10 000 kronor vid delskada
Minskning av självrisken vid skador på byggnad orsakade av t ex skyfall Ja
översvämning och jordrörelser
Värdestegringsgaranti för byggnad utan maxbelopp vid tillbyggnad/ombyggnad Ja

Så med ovanstående i ryggen, och med din brist på paragrafer som säger motsatsen. Försäkringen täcker egendomen, inte bara lösöret. Försäkringen har jag med fösäkringsbolaget, inte tredje part. Försäkringsbolaget skall ersätta mig, inte be mig prata med tredje part. Om du verkigen äger ett hus, och inte har försäkrat huset, är mitt råd att interåda andra om försäkringar, utan se över ditt förskringsskydd först.

Elinstallatören skrev:
.
.
.
Elfirmor har försäkringar just för att täcke en skada deras arbete medfört
tex hemförsäkringen täcker BARA lösöre inte fastigheten, just därför kan fastäg. kräva sin firma på skadan som han då kan verifiera via dreras faktura, eller deras register via en polisanmälan om de inte vill erkänna det de gjort. Försäkringsbol. har inte skyldighet att ersätta din om din försäkring inte täcker det, men de KAN om de kan gåvidare å kräva den som gjort instalationen.
Förut var vi elföretag ansvarig för den anläggning vi installerat på, men idag är det ju fastighets ägaren som har ansvaret. vi `bara´ ansvara för det vi gjort -inget mer
Det finns ingen paragraf i försäkringen som säger att om de tycker det är dyrt, eller har dålig lönsamhet, eller har svårt att komma upp med skäl, så ersätter de mig med mindre pengar.

Nu kan du väl inte ens i dina vildaste fantasier fortsätta hävda att det beloppet beror på deras lönsamhet, eller på hur väl de har återförsäkrat sig själva i nästa led? Om du ens kan tänka dig tanken, var snäll att ge ett enda argument från en lag eller ett avtal som stödjer denna absurda tanke. Du öär på väg att hitta på något värre än omvänd bevisbörda, just nu försöker du argumentera fölr "godtycklig försäkringsnivå".

- Försäkringsbolaget: "Idag stannade hjulet på 65% ersättning"
- Den drabbade: "Men jag har ju försäkrat hela huset, jag måste få en ersättning som stämmer med försäkringsvärdet"
- Försäkringsbolaget: "Tyvärr, Ni hade otur vid detta olyckstillfälle. Men tveka inte att höra av er vid nästa skada, Ni kan få upp till 100%".

--- Mats ----
 
Elinstallatören skrev:
mats:

det här är från folksams sida:

Hemförsäkring
Det här ingår i hemförsäkringen
vi pratar om brand i fastighet, och jag får för mig du nu citerat villkoret i en försäkring som inte är för fastighetsägaren, utan för den som har en lägenhet i fastigheten. Du måste antingen gå på hemförsäkringen för den som har en villa, eller på fastighetsförsäkringen för den som har en flerfamiljsfastighet för den del av diskussionen detta avser.

--- Mats ---
 
Byggahus har idag 65 739 medlemmar, bland dessa borde det väl finnas ett antal som jobbar på försäkringsbolag. Om inte, så borde dessa medlemmar ha någon i sin bekantskapskrets som har ett sådant jobb.

Kan inte någon av dom skriva i denna tråden och förklara för Elinstallatören vem som har rätt. ;)
 
Immobil skrev:
Byggahus har idag 65 739 medlemmar, bland dessa borde det väl finnas ett antal som jobbar på försäkringsbolag. Om inte, så borde dessa medlemmar ha någon i sin bekantskapskrets som har ett sådant jobb.

Kan inte någon av dom skriva i denna tråden och förklara för Elinstallatören vem som har rätt. ;)
I denna tråden hittar du ett svar (från salus ansvar tror jag). Tror annars inte många med det jobbet vill riskera bli inblandade som citerade i den här diskussionen. Lär inte hälpa med "alla åsikter uttryckta i detta inlägg återspeglar bara mina peronsliga åsikter och är på inget sätt att tolka som ett officiellt uttalande från företaget". :)

Så länge inte denna kommande förändring drivs av försäkringsbolagen, utan av en anonym representant för ett annat skråväsende, möjligen anonyma representanter från försäkringsbolagen, kommer det inte att ha ett värde som något annat än en diskussion.

--- Mats ---
 
Redigerat:
E
lindgren:
ditt inlägg 173 läs inlägg 161 HELA inlägget från Mats

mitt inlägg förut var hur svårt det är att se på ett nedbrunnet(kolhög) hus hur dålig en installation var
 
Redigerat:
E
immobil:

på nåt sättt får jag stå ansvarig för andras avtal regler oavsett vad jag tycker
jag har märkt vart det bär hän å tänkte ta upp det så Ni skulle få reda på då de själva inte vill

de jag pratat med i försbol. har sagt vad de anser gäller för dem
jag har klippt in en statistik en gång å ville inte lämna ut namnet på vederbörande vilket de hänvisar til om å om igen
men om nån från försbol. inte finns här så ring å hör efter du dårå?
ta personens namn samt vart den jobbar åxå .............

sen `förklara för elinstallatören vem som har rätt´ hur skall det tolkas?
är det bara för mig eller att jag har fel?
 
Redigerat:
E
mats:

frågade inte du koplingen för lösöre/fastighet via hemförsäkring vilket avtal de hade å följde?
och du ville se det avtalet?
i ditt inlägg som var ditt svar på mitt inlägg angående hemförsäkring?
å hemförsäkringen täcker inte fastigheten............
så vill försbol. inte ersätta den så behöver de inte.........
berätta vilken försäkring som ersätter brand startad av fast elinstallation för villa ägare
vilket bolag, paragraf .m.m

jag har klippt avtalet från villa sen vad du `får för dig´ kan junte jag veta
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.