Ska lägga parkettgolv och för att göra det lite roligare hade jag tänkt mig att köpa en kap eller gersåg. Hade tänkt lägga ungefär 1000 kr.

Vad är era erfarenheter av dessa? De jag sett har rätt grova (breda) klingor, hur påverkar det finishen på sågningen? Är det lämpligt att använda en sådan såg för kapning av golvplankor?

Funkar det att kapa lister/golvsocklar med dessa sågar och få en bra finish?

Era erfarenheter mottages tacksamt!
 
Ajdå hur kunde jag missa den? :-[

Har dock fortfarande några frågor om vad man ska tänka på om man ska ha den till att kapa parkettgolv. Tex klingstorlek, motortstyrka, antal tänder etc.

Skulle någon kunna nämna några sammanfattande ord vad en nybörjare ska tänka på vid köp?
 
skidaren skrev:
Ska lägga parkettgolv och för att göra det lite roligare hade jag tänkt mig att köpa en kap eller gersåg. Hade tänkt lägga ungefär 1000 kr.

Vad är era erfarenheter av dessa? De jag sett har rätt grova (breda) klingor, hur påverkar det finishen på sågningen? Är det lämpligt att använda en sådan såg för kapning av golvplankor?

Funkar det att kapa lister/golvsocklar med dessa sågar och få en bra finish?

Era erfarenheter mottages tacksamt!
Kap/ger funkar bra till lister och inget annat. Till golv så nja det känns inte rätt...... Använder hellre sticksåg eller handklinga till den typen av arbete. För golvläggning krävs 4 verktyg Handklinga, sticksåg, hammare och slagklos.... Ibland koben och till första och sista biten tumstock....
Kap och ger används till det som den är avsedd att göra nämligen lister och annat smått......
 
mr Z skrev:
Kap/ger funkar bra till lister och inget annat. Till golv så nja det känns inte rätt...... Använder hellre sticksåg eller handklinga till den typen av arbete. För golvläggning krävs 4 verktyg Handklinga, sticksåg, hammare och slagklos.... Ibland koben och till första och sista biten tumstock....
Kap och ger används till det som den är avsedd att göra nämligen lister och annat smått......
Menar du att min fina Boschsåg bara är tillför småfnyttel med LISTER? Det måste har varit därför det sitter 10" klinga och motorer på nästan 2kW i de flesta rejäla kapar....nänä...

Plank, reglar, lister, vad som helst - det är ju perfekt att använda kap/gersågen.

Förvisso kan jag väl hålla med om att den inte är så nödvändig vid golvläggning (om man inte måttanpassar synliga passbitar förstås) men till ALLT annat......

8)
 
MathiasS skrev:
Menar du att min fina Boschsåg bara är tillför småfnyttel med LISTER? Det måste har varit därför det sitter 10" klinga och motorer på nästan 2kW i de flesta rejäla kapar....nänä...

Plank, reglar, lister, vad som helst - det är ju perfekt att använda kap/gersågen.

Förvisso kan jag väl hålla med om att den inte är så nödvändig vid golvläggning (om man inte måttanpassar synliga passbitar förstås) men till ALLT annat......

8)
Ta det inte personligt :) Men som föredetta byggare så kan jag inte minnas att jag någonsin aldrig kapat nåt som skall ligga på en golv uta med en kap och ger... Kapat reglar japp det har jag gjort när jag serie proddade takstolar till kupor...Och 2000 w det är inte mycket att hänga i gran när det blåser:) Det viktiga är varvtalet ju.... och 10 " är hyffsat men kapar bara 50 mm tro elu PS 172 eller 174 kapade max 70 mm det är inte mycket det... Ok för lister (foder,täcklister och div smått) samt bra till serie kap av sockel och reglar. Fan nu blev jag personlig :) men jag vill nog säga att folk gör som de vill... Och som hemma pulare räcker de flesta maskiner men i produktion är det en annan sak... Man har väl dödat en och annan maskin i sina dagar. Stoltast e jag över att ha tagit livet av en Hilti T 14 en gång i början på 90 talet... :) maskiner är till för att dräpas... Mannens kamp mot materian....
 
mr Z skrev:
Ta det inte personligt
;D ;D ;D
 
mr Z skrev:
Ta det inte personligt :) Men som föredetta byggare så kan jag inte minnas att jag någonsin aldrig kapat nåt som skall ligga på en golv uta med en kap och ger... Kapat reglar japp det har jag gjort när jag serie proddade takstolar till kupor...Och 2000 w det är inte mycket att hänga i gran när det blåser:) Det viktiga är varvtalet ju.... och 10 " är hyffsat men kapar bara 50 mm tro elu PS 172 eller 174 kapade max 70 mm det är inte mycket det... Ok för lister (foder,täcklister och div smått) samt bra till serie kap av sockel och reglar. Fan nu blev jag personlig :) men jag vill nog säga att folk gör som de vill... Och som hemma pulare räcker de flesta maskiner men i produktion är det en annan sak... Man har väl dödat en och annan maskin i sina dagar. Stoltast e jag över att ha tagit livet av en Hilti T 14 en gång i början på 90 talet... :) maskiner är till för att dräpas... Mannens kamp mot materian....

Personligt? Man kan ju få hjärtklappning för mindre..... ;)

Men allvarligt talat - om du har varit byggare borde du ha kommit på något sätt att kapa mer än 50mm med en 10" klinga. Tillochmed en amatör som jag har lyckats klyva 95-100mm utan att vända på träbiten....

Varvtal vs effekt låter som en diskussion som kan sluta i motorforumens vridmoment vs effekt träsk ..... jag tror vi kan vara överens om att varvtal utan effekt är lika kass som det omvända.....
 
MathiasS skrev:
Personligt? Man kan ju få hjärtklappning för mindre..... ;)

Men allvarligt talat - om du har varit byggare borde du ha kommit på något sätt att kapa mer än 50mm med en 10" klinga. Tillochmed en amatör som jag har lyckats klyva 95-100mm utan att vända på träbiten....

Varvtal vs effekt låter som en diskussion som kan sluta i motorforumens vridmoment vs effekt  träsk ..... jag tror vi kan vara överens om att varvtal utan effekt är lika kass som det omvända.....
Har man en droppsåg så har man :) Tror Elu numera Dewalten tog 26 cm i 90 grader och 120 i grader typ... men tyvärr bara 70 på höjden pga av den raka vinklade motorn.. Tror Makita har en som tar upp till 120 mm och 4-500 mm i 90 grader. Men jag gillar inte att gera och tippa klingan blir så förbenat fula snitt med färdiglackat.. Klockrent på omålat iofs... Sen gerar man ju inte så mycket...Några ytterhörn och foder och ytterhörn är det sällsynt av.... Om man inte socklar i ett pelardäckshus...Det är skräcken.. Ruliga pelare i långa rader...Då e det okul att ha 95 sockel och tippa sin ger/kap...Sen kan man ju alltid skissa på Festos bord det e bra... Personligen tycker jag DeWalten funkar bra. Som komplement hade vi oftast klyvbord också. När vi inredde och listade klart kåkar och lägenheter... Men skall man bara lista små grejer allstå standard sockel/foder typ 12*56 eller 12*70 så funkar en klassisk handjagare klockrent blir bättre tycker jag framför allt om det är små mängder som enfamiljshus vad har man för löpmeter i en kåk 200 kanske iofs det är skönt med maskiner..... som gör jobbet....listpistol...Smältlimspistol...latexspruta.... Jag saknar inte listningen...
 
Kan bara inte låta bli att lägga mig i, trots att det inte har det ringaste med trä att göra men jag äger en gammal Malte Månsson vinkelslip modell större som jag haft i 25 år, den var omlindad från 127 till 220 volt när jag köpte den. Visserligen är den tung men den stannar ju aldrig, nyper skivan så sliter den sönder hela kaprondellen. Den har varit misshandlad från första stund men den går inte att döda, inte ens efter en natt ute i hällregn. Sån kvalite görs inte längre tyvärr.
 
Tobbe_G. skrev:
Hoj! Ny medlem och det blev man efter de sköna kap/ger disk., helt i min smak.
Nu är det ju så att man är ju yrkesman dvs  bara DW och hilti som gäller. Detta har ju iofs luckrats upp lite efter alla lästa inlägg  och är nu i befattning att äntligen köpa en Kap/ger ev. klyv.
Tänker ev. på en 712 med sågbord alt./lr. en 743 om den nu går att kombinera med sågbord (pratar DeWalt). Är novis helt enkelt, har alltid handjagat( 20 år) på olika byggen.
Vilka andra maskiner är likvärdiga, seriöst . Är också intresserad av att höra om priser och om det går att handla från Usa ?
Mvh Tobbe
Köpte min DW743 för några månader sedan från Sjögrens Industrihandel för 7400 inklusive moms. Dock verkar de höjt den rejält nu (8300 + moms), så jag börjar undra om jag fick den för "tryckfelspris". Väldigt bra pris var det i.a.f. :)

Finns hos Jula för 8995.

Den står ju på egna ben s.a.s. så jag tror inte det går att kombinera den med något av DeWALTs sågbord. Skall finnas förlängningar till det befinliga bordet dock (har inte köpt dem än).

Har ännu inte påbörjat husbygget, så den har inte fått bekänna färg än. Använde den för renovering av ett vardagsrum (parkett + lister) och det var naturligtvis inga problem. Som att såga i smör, och snitten blev knivskarpa med den 30-tänders klinga som följde med (skarvade en färdigmålad list, och man får verkligen titta noga om man skall se skarven). Asrolig att jobba med (och jag, som normalt sett har lite svårt att få tummen ur, kan knappt vänta på nästa projekt). :)

Den har dock fått sin efterträdare nu vad jag förstått. D27105 med bl.a. olika varvtal för kap/klyv. Och 7 kilo tyngre. :)
 
Ett Festool basis plus bord med sänksåg för breda och låga arbetsstycken i kombination med en billig men bra kapgersåg med 10" klinga /AL-KO) är modellen för mig.

Då kan jag såga/kapa grova saker med ALKO:n och allt finjobb med Festoolen även om man lägger golv och behöver kapa mer än 20 cm breda arbetsstycken.

Funkar nästan överallt och är det ännu grövre så får motorsågen fixa det!
 
Ju fler tänder desto bättre sågyta.
Jag kör med 60 tänders på min ELU kap/ger och likaså på radialarmsågen.

Billiga maskiner skramlar och låter mer och precisionen på gervinklar kan det vara lite si och så med.

DeWalt/Elu har precision, de håller och dessutom så funkar klingskyddet. De billigaste har ibland den nackdelen att klingskyddet skakar loss.

Klingor, jag kör gärna med Biltemas, till det priset de har så är det inte ens lönt att lämna in klingor för slipning. Märkesklingorna är inte så prisvärda om man inte verkligen behöver en specialklinga.
Laser? Tja, kanske kan vara bra, jag föredrar att sätta klingan i stillastående läge och veta att vinkeln stämmer, tycker att det är viktigare med ett bra bord med materialstöd.


/Kent
 
Snickarboden skrev:
Ju fler tänder desto bättre sågyta.
Kvaliteten på klingan borde väl också spela roll? D.v.s. en klinga av högre kvalitet med färre tänder borde kunna ge bättre sågyta än en klinga av sämre kvalitet med fler tänder? Så säger i.a.f. mitt sunda förnuft. :)
 
Konsulten skrev:
Kvaliteten på klingan borde väl också spela roll? D.v.s. en klinga av högre kvalitet med färre tänder borde kunna ge bättre sågyta än en klinga av sämre kvalitet med fler tänder? Så säger i.a.f. mitt sunda förnuft. :)
Så är det också... Man ka lyckas med billiga klingor det är inte det jag vill åt. Utan ofta handlar det om antal löpmeter man sågar. Som hemma pulare så kommer man inte upp i sådana enorma mängder visst det sågas en hel del men om man då jämför med yrkesmän som sågar i stort sett hela dagarna så krävs det proffsklingor. Samt att man anpassar tand tätheten till vad man gör.. Jag menar stå med en 80 gaddare och fimpa 45*95 eller grövre är ingen höjdare. Det dammar som F*n. Till små skit lister är det däremot ok. Personligen föredrar jag färre tänder pga av det är lättare att driva sågen fortare tid är pengar:) Visst snitten blir grövre framför allt baksida men i 99 fal av 100 så skall baksidan sällan synas eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.