- Avluftare slipper du nog, beror på hur rören till radiatorkretsen ormar sig iväg.

- Ångröret skall stiga oavbrutet men det är väl ingen katastrof om det fryser heller när du har säkerhetsventil. Men det är väl kul att göra rätt? Enklast är att borra ett hål i en nockpanna och gå ut där. Täta med lite silikon av god kvalitet.

- Du har en viss obalans i urladdningen på din sista ritning iochmed att du låter returen mynna mellan tankarna. Har nog lite betydelse.
 
Crille68 skrev:
Hej!
Ja...eftersom jag ska ha expansionskärlen på vinden ovan pannrummet måste jag väl dra det uppåt genom taket - eller? :confused:
Kan man låta ångröret mynna ut i pannrummet?
Det är så klart inte så roligt om anläggningen börjar koka och man får en ångbastu i pannrummet till råga på allt... :(

Men så klart hade varit smidigare att låta det gå nedåt tillbaka till pannrummet och sedan - eventuellt om man måste/bör - låta det gå ut genom väggen.
Man måste inte dra upp rör igenom taket.Om du tar bort skvallerrör på din skiss o tar bort avluftning högst upp på kärlet,pluggar.Precis under vinkeln på "gavel n" på kärlet.Dra sen ett rör därifrån på insida av tak antingen ner till pannrum med golvbrunn eller ut i det fria,huvudsaken att inte vatten kan ställa sig kvar o frysa i röret.Då har du ett rör som funkar både som skvallerrör o avluftning.Utan att du behöver skära hål i ett för övrigt friskt tak..:)
 
Crille68 skrev:
OOOPS! :eek:
Tack för omtanken...för den var ju i all välmening...eller? :rolleyes:



Jag menade absolut inget illa, bara hoppas du får till en fungerande anläggning du trivs med.
 
Lasse245 skrev:
Crille68 skrev:
OOOPS! :eek:
Tack för omtanken...för den var ju i all välmening...eller? :rolleyes:



Jag menade absolut inget illa, bara hoppas du får till en fungerande anläggning du trivs med.
Tack, det hoppas jag också. :)
Jag "hetsade" lite men det känns ibland som man har "världen" emot sig. :mad:
När man sedan får kommentarer som känns som påhopp + att jag inte mådde bra igår (förkyld, trött, allergi & allmänt irriterad) så blir det lite mkt - sorry... :surprised:
Jag kommer förhoppningsvis bli klar under sommaren...ja, för jag är en obotlig tidsoptimist. Sambon säger till och med att jag inte kan uppskatta tid alls! :eek:
Nåja, nu ska vi fortsätta tankeverksamheten!
 
Matss skrev:
- Avluftare slipper du nog, beror på hur rören till radiatorkretsen ormar sig iväg.

- Ångröret skall stiga oavbrutet men det är väl ingen katastrof om det fryser heller när du har säkerhetsventil. Men det är väl kul att göra rätt? Enklast är att borra ett hål i en nockpanna och gå ut där. Täta med lite silikon av god kvalitet.

- Du har en viss obalans i urladdningen på din sista ritning iochmed att du låter returen mynna mellan tankarna. Har nog lite betydelse.
Har gjort en ENKEL ritning över pannrummet och rördragningen.
Det går upp till taket och löper längs taket in till tvättstugan där det går ned till radiatorkretsen under golvet och vidare ut i huset. Huset är ett i ett plan.

Ja, jag har nu fått ett bra tips om hur man bör göra med ångröret. Nedan kom visst ett tips till som jag får försöka ta ställning till...fast ibland kan det vara svårt att "visualisera" tips och råd man får i textform.

Jooo...det där med obalansen var lite medvetet gjort. Jag tänkte att det skulle minska risken för inblandning i VVB. Jag får fundera vidare på det kanske... ;)
Ska rita och fundera lite i helgen som kommer.
 
  • pannrumslayoutjpeg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur dant går det Crille68?Har du fått i gång din annläggning?Många här som är nyfikna...:)
 
Knekten.

Jag kanske är lite trög men jag fattade inte ditt inlägg om ångröret. Har du lust att förklara igen.
 
ollelarzon skrev:
Knekten.

Jag kanske är lite trög men jag fattade inte ditt inlägg om ångröret. Har du lust att förklara igen.
Jo förr i världen i början på 1930-talet när det vattenburna systemet gjorde sitt intrång i Sverige, när pannan var liten,när acktanken var liten,när folket trodde hela världen skulle sprängas i bitar så fort man råka koka kaffet lite för länge,så satt man exp kärlet på vinden o man gjorde hål i taket o drog upp ångröret rakt upp i det fria,men med tiden så börjar rör genomföringen läcka in vatten med röt skada som följd,inget silikon i världen stoppar vädrets makter hur länge som helst.Numera på 2009-talet så rekomenderar man vedpanna med stor acktank kanske 3-5kubik,eftersom det är svårt att få en 3kubiks acktank att gå i kok med en vanlig premium,top off the line panna (om man inte är vårdslös förstås:)), så kan man skippa skvaller röret o plugga den anslutningen på exp kärlet,du ansluter ibotten på kärlet från panna/acktank,anslutningen på toppen på kärlet,har du både som skvaller o ångrör,det kan du dra ner till golvbrunn i pannrummet eller låta gå längs råsponten,innertaket ut i det fria,då har du bara ett rör ifrån kärlet ,du slipper göra hål i taket ,du spar material o arbetskostnad...:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.