Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
beppo:

vad hette din elektrikers firma?
 
E
lindgren:

tack - jag kommer att kolla att det är som de säger, vilket det verkar vara....
lite svårt att hålla alla isär då det är mer än en -men Du har ju iaf kollat upp
å det är bra -helbra
 
elinstallatören>Som fler än jag upptäckt så är frågan direkt ledande, t o m en snabbköpskassörska med noll koll på el hade svarat nej på det där.

Kan säga med att även jag kontaktat mitt försäkringsbolag för en del år sedan men då med en något mer välformulerad fråga och fick raka motsatsen till svar. Det står även här på byggahus i trådar som skapats långt innan du blev medlem.

Sen utan att förhäva mig eller en del andra här så är jag inte direkt orolig för eventuell brand av saker jag gjort. Det lär vara jäkligt svårt att få det att brinna för att klamrarna inte sitter på standardavstånd.

Det du beskriver i dina frågor är ungefär som om nån klamrar 2x0,75 lampsladd i fast installation och sen slänger på jordade uttag, ett bastuaggregat, lägger två FK bredvid och matar spisen med. Sådant kanske inte är så lämpligt nej.

Sen undrar jag lite vad det är för fel på dig, för normala människor hade liksom fattat en del kommentarer här men men...

/Kent
 
Jag vill gärna ta den här diskussionen själv, min elektriker skall inte mot sin vilja behöva bli kontaktad för en diskussion han inte har med att göra. Därför tänker jag inte röja hans namn.
 
E
snickarboden:

" Sen undrar jag lite vad det är för fel på dig, för normala människor hade liksom fattat en del kommentarer här men men..."

förklara vad du menar här..........

jag befarar att läget kommer att bli annorlunda i framtiden angående elinstalationer
både krav på behöriga samt från försbol.
det är för att jag har jobbat/r med el å är intresserad av dylika frågor hur/när/varför det tolkas/utföres som det gör.........

det är i ett sånt läga nu att det inte är riktigt prejudikat på hur det skall avgöras
det finns fall ,ja men inget som är klarare så.........å det blir lite luddigt svar om m an frågar nån som ansvarar för frågorna...........

den här frågan angående ansvaret för elen i en fastighet är lite vimsig för de flesta
å för ny för att kunna se hur det varit i liknande fall -än
återigen ALLA jag talat med säger iaf en sak, vad de inte vill lägga pengar på om de inte behöver
 
E
beppo:
jag har själv inte namngivit en källa på ett bolag så det är ingen fara

men han hra med det att göra, om han påstår saker som påverkar din fastighet
men be din elektriker på måndag att han kontaktar nån som är insatt i frågan, jag är tveksam til att han känner till de förändringar jag skrivit om

så kan han själv kolla vad som gäller iaf en uppdatering
vill Du göra det?
det behöver inte ta många minuter för honom
fråga honom sen vad han tycker.............
 
Beppo>Ähh, har du inte läst det att elinstallatör vill ingen illa utan bara bryr sig *S* Sen hur en del så att säga bryr sig går nog att diskutera och de flesta känner liksom inte för att lämna ut personuppgifter, namn mm på internet.

Hmm speciellt inte då det finns en hel knäppskallar just på nätet.

/Kent
 
elinstallatören>TACK!!! Klipper in...
"jag befarar att läget kommer att bli annorlunda i framtiden angående elinstalationer
både krav på behöriga samt från försbol."

Ursäkta men att du befarar något är ärligt talat något som jag högaktningsfullt skiter i. Och därmed är diskussionen över för min del och jag hoppas att någon moderator låser denna tråden med. Nånstans måste liksom gränsen gå för att så att säga försöka föra fram sina egna farhågor som sanning.

/Kent
 
E
ok
då är det bara lämna tråden för Dig -om du är klar.
jag kan skriva att jag inte tycker det är trevlit med de som en del kallat mig för.....vem/hur jag är osv..

om du skiter i det kan jag inte må illa för
jag tycker iaf att det är bättre förebygga å förhindra saker som kan vara viktiga för andra i så fall

min `sanning´ är inte taget ur luften bara för att lixom, utan genom det jobb jag har å vad jag hört.........
för samtliga -i den `nischen´- jag frågat tror det kommer att hamna i det läget som jag befarar
sen är det mer för att undvika folks stora besvikelse om jag nu -mot alförmodan- skulle ha rätt, det kommer att visa sig iaf på nått vis

jag tror iaf det voretrist om man har köpt ett hus för 1,5-2 miljoner som man får tomt priset för........då det brunnit ner å ersättningen inte varit av den storlek man hoppats
 
Elinstallatören skrev:
.
.
.
mats bengtsson:
det var underhållande läsa hur man kan få till det
men det ligger litet i vad du skriver
för att nån skall få gå in i en fastighet så måste det finnas polisanmälan
å en polisman _med allrespekt- fattar noll angående eldragningar
det är lite det här jag är kritisk till
depekar alla på vranndra att det är andras ansvar, tills det händer nått då Ingen vill ersätta/reda ut/stpå för osv.............
har man dock en faktura får man ersättning samt själv slipper krånglet
saknar man det så blir det en annan match att reda ut, då det mest trolit, med stor sannolikhet, blir nedsättningar
Kul du gillade det, men du missade poängen lite.

Har du gjort jobbet själv har du ingen faktura. Har en av dina anställda gjort jobbet har du ingen faktura. Har du överhuvud inte gjort jobbet men någon påstår jobbet är gjort har du ingen faktura/kvitto/bomärke.

Det du kan bevisa är med andra ord ibland att det finns ett kvitto på ett jobb. Avsaknad av kvitto är inte samma sak som att det finns ett jobb gjort utan kvitto, eller att det finns en olaglig installation, eller att det finns en icke fackmannamässig installation, eller en installation som inte gjorts av en behörig.

Samma sak som att köra bil. Om polisen kollar dig med radar när du passerar har de antingen konstaterat att du kör för fort, eller inte (de har bevis). Men att begära att du skall bevisa att du inte körde för fort i tisdags klokan 17 är en helt annan sak (omvänd bevisföring). Du kanske inte ens körde bil, långt mindre för fort.

Du mixar in två saker i dina argument. Den ena är att du inte pratar om nuvarande verklighet utan något du är övertygad kommer att komma att gälla, det framgår inte ofta och tydligt nog att du bara spekulerar i en framtid. Det andra att du inte skiljer mellan bevis och omvänd bevisföring.

Du ställer självklara frågor "skall jobbet göras av en behörig" och översätter det till "den som inte kan bevisa att ett jobb har gjorts med kvitto får nedsatt ersättning". Det vill säga, du frågar om en självklarhet, och drar sedan en tokig slutsats som du lanserar som en sanning.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Elinstallatören skrev:
mycke_nu:

jag har ju klippt in från fler olika bolag å 99,9 % har ju avtalet att det SKALL utföras enl lag eller offentlig myndighet.
sen om någon inte finner det vid sin genom gång kan det beror på att de tittat på fel ställe i avtalet. har för mig att jag svarat vedbörnade med hänvisning
förrsten så står det att lagen SKALL följas...;) -så var det klart !!
Det här börjar bli ganska tröttsamt..

Självklart kräver försäkringsbolagen att skall man följa lagar och föreskrifter, men:

1. Det blir inte automatisk nedsättning om man inte har kvitton
2. Även om försumlighet eller tom vårdslöshet kan bevisas blir inte nedsättningen 100%.
3. För att kunna hävda försumlighet eller vårdslöshet måste bolaget bevisa att så är fallet. Brist på kvitton är som sagt inte bevis.

Slutligen

4. Om installationen är bristfällig, ja då förtjänar husägaren en nedsättning. Den saken är ju självklar, mina försäkringspremier skall inte gå till att bygga upp villor som idioter bränt ner.

För övrigt, elinstallatören, får du faktiskt skärpa dej lite.
 
Oemotståndeligt milt sagt.
Klipper in... "min `sanning´ är inte taget ur luften bara för att lixom, utan genom det jobb jag har å vad jag hört.........
för samtliga -i den `nischen´- jag frågat tror det kommer att hamna i det läget som jag befarar"

Hört, tror och befarar....

Kommentarer är överflödiga.

/Kent
 
snickarboden skrev:
coztello>Antagligen formulerade du inte frågorna på samma sätt som en viss elinstallatör här på forumet kanske gjort?

Det brukar liksom bli att som man frågar får man svar och med tanke på hur någon speciell elinstallatör stenhårt engagerar sig i något så kan jag nästan gissa hur frågorna ställts *S* Hur frågona sett ut om de ställts i mail vågar jag inte ens gissa på.

Men frågeställningen är i och för sig intressant så....

elinstallatören>Hur _exakt_ ser dina frågor till berörda försäkringsbolag ut egentligen? Dvs i talad eller i skriven form för det kan väl inte vara som så att du på förhand bestämmer svaret genom en specifik fråga och använder det som argument här?

/Kent
Såhär frågade jag:
Kräver ni att jag har/kan visa kvitton/papper på utförda elinstallationer vid en skadereglering?
Jag kan ha missat nåt ord, men jag tänkte mig noga för, så att det skulle gå att svara ett rakt ja eller nej, vilket han (Skaderegleraren) åxå gjorde.
Jag klargjorde även innan jag frågade, att jag ville ha svaret som ett rakt ja eller nej, vilket jag åxå fick.
Därefter kom förklaringen om "uppbrända papper" å försäkringsfall där det är brukligt att efterfråga papper, som vid maskinbränder hos företag, då kan dom (Länsförsäkringar) vilja se papper över maskinen...
Därefter pratde vi lite allmänt om hur skadereglering gick till + att jag frågade om jag fick använda hans namn i en diskussion på ett Internetforum.
Han nekade inte direkt till det, men upplyste om att det gick lika bra med nån annan.., antar att han inte vill ha sitt direkt tel-nummer liggande på ett Internetforum..
 
elinstallatören: du påstår att du bryr dig om oss. Men vad tycker du att vi skall göra då? Att vi inte skall låta obehöriga installera behöver du inte säga det vet vi redan. Men alla vi som sitter med hus som vi inte har gjort egna installationer i,men heller inte har ett enda kvitto på någon installation, Hur ska vi göra? Att besiktiga elen kan maninte göra, eftersom man inte får något som kan ersätta kvitto för det. Dra om all el med behörig elektriker, så att man får kvitto på det? Riva kåken och bygga en ny?
OM det skulle vara som du säger så kan jag lova att flera MILJONER villaägare bara i sverige känner sig rätt lurade! Och detta borde vara en riktig skräll för press/TV/Sverker Olofsson mm.... Men av någon anledning så har ingen hört talas om det...
 
*funderar smått på om elinstallatören är genererad av en dator..*
Hade jag jobbat som programmerare så hade irl test på ett forum varit perfekt och eftersom svaren upprepas in absurdum så börjar jag faktiskt undra en hel del.

Kul att alla andra skall avslöja var de hört det, vem som sa det men noll respons från andra hållet.

Kort sagt, kan man inte bara strunta i puckot? Jag vet att det är irriterande men vi kan driva denna diskusen i all evighet med nån som aldrig ger sig.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.