Hej

Bifogar en länk på ett hus vi skissat lite på. Det är ett snillrikt 1,5 planshus i vinkel med flacka pulpet tak, men hur ser det ut igentligen? Har planritningar som stämmer överens med fönster och utsiktsläge på tomten.
Undrar jag om det är någon som har tid att ge det 1 sekund eller 2.
Oerhört tacksam för lite feedback, eftersom arkitekten sågade det vid fotknölarna.

Se foton, bilagda eller länk för högupplöst.

Huslayout%20R9

/Bastuhenke
 
  • R9-1-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R9-2-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R9-3-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ett modernt kråkslott ... :)

Jag tycker inte det verkar helt optimalt, kan inte riktigt säga vad som stör mig så här vid första anblicken.
Det kan vara så enkelt att det är alldeles för många detaljer och vinklar osv.

Jag förutsätter att ni
1. Gillar sådana här hus själv.
2. Har en omgivning till huset där det inte skär sig

I vilket fall verkar det onödigt komplicerat och kommer definitivt bli onödigt dyrt att bygga map vad ni får ut för bostadsutrymmen.

Jag hinner inte kolla och tänka mer just nu, men jag återkommer kanske.
 
Jag gillar lekfullheten. Och mitt tips är att renodla.

Planlösningens vinkel vållar problem, som du inte löser konsekvent. Enklast är att formulera ett grundtema (exempelvis takets vinkel istället för planens vinkel) och på detta basera byggnadens hela formspråk, rytm och gramatik. Bifogar snabbskiss.
 
Precis som Mikael_L påpekar; direkt billigt blir det ju inte alldeles nödvändigt...

Jag bifogar länk till kråkslotten, som jag genast kom att tänka på från "De Stolta Åren" - http://www.squidoo.com/mcarch
 
Skulle gärna se planlösningen på detta också!
 
Nä, det är inte enkelt att få till något "cleant" direkt, men vi vill ha vinkel och 1,5 plan, samt terass där uppe detta för att läget är snett ut över hakefjorden, fina öar och härlig solnedgång. Bergstomt!
 
Hemmakatten
Håller med er arkitekt. Inte meningen att göra er ledsna, men ni frågade efter synpunkter. Mikael_L tyckte det ser ut som ett modernt kråkslott. För mig ser det mer ut som en skadeskjuten kråka..... Intrycket är rörigt, det finns inga linjer att fokusera blicken på, det är för mycket blandning av takvinklar, vrår, olika fönstertyper mm.

Jag förstår, tror jag, vad ni är ute efter - ett modernt hus med rena linjer, genomsikt och utsikt. Er tomt låter jättespännande och utsikten underbar! och jag förstår också att ni inte vill ha ett kataloghus utan ett hus som är anpassat för tomten och er själva.

Tyvärr är det så att det är jättesvårt och nästintill omöjligt att rita ett eget hus som blir estetiskt tilltalande, är funktionellt och har mervärden och "det där lilla extra". Arkitekter har inte för inte en 5-årig utbildning, samma som tandläkare, ekonomer med flera. Och vem skulle få för sig att göra bokslut själv om man inte är ekonom, eller klippa sig själv om man inte är frisör osv.

Eftersom ni har en uttalad ambition att få ett alldeles speciellt, vackert, unikt hus på er tomt, tycker jag absolut att ni skall låta en arkitekt rita det åt er. Det bästa är att låta arkitekten förutsättningslöst ta fram förslag, men utifrån några grundkrav från er (balkong, 3 sovrum, kombinerat kök o vardagsrum tex). Jag är säker på att ni kommer att bli glatt överraskade, det är så mycket man inte kan själv och inte tänker på. Det bästa vi gjort var att anlita arkitekter för vårt nya hus! Framförallt om man har en speciell tomt.

Lycka till!
 
Tack för inputen, det kanske blir att lägga hela arbetet hos Arkitekten. Jag trodde man kunde själv, du vet som en treåring "kan själv" men du har nog sant Hemmakatten man behöver utbildning för detta. Men man kan ju alltid försöka, jag skall göra en sista uppdatering, "Renodla" plocka bort ett par vinklar och vrår, återkommer med uppdatering inom kort. Kanske redan före ni vaknar eftersom vi bor i Australien.
Måste dock erkänna att jag både klipper mig själv, och gör årsbokslutet på firman.
Själv är bäste dräng! :D
 
Bigogar ett par bilder på hur det skull se ut om man strippar det på några tak och lättar upp skräck-stämmningen med en ljusare fasad. :)
Vad säger ni? Är det fel grundkoncept mån tro?
 
  • R10-1-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R10-2-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R10-3-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt: Förenkla mer! Något så enkelt som att vända vinkelbyggets takås 90 grader skapar genast lite bättre rytm.

Att ni har en bergstomt med svår grundläggning och stor nivåskillnad syns inte alls i den byggnaden. För oss som inte känner till dessa detaljerade förutsättningar är det mycket svårt att komma med meningsfulla och konkreta alternativ.
 
F
Jag tycker att överbyggnaden över garaget stör helhetsintrycket. Ser lustigt ut framifrån garaget. Ser smalt och högt ut och passar inte riktigt in. Varför inte bredda den lite och flytta den hela vägen ut till garageväggen?

Jag har också ritat mitt hus själv. Tog ca 9 aktiva försök att få fram nåt användbart och jag bollade dom idéer vi hade med två olika arkitekter sen ytterligare 5-6 olika utgåvor med dom sista detaljerna.

Tomtens förutsättningar ställer till det mer än man har möjliighet att få fram utan besök på plats. En arkitekt som tittade på vårat hus sågade en av mina lösningar rätt av. Då hade han fått en 3-D fil på tomtens onduleringar och bra foton i alla riktningar. Jag bet ihop och idiotförklarade arkitektaset lite tyst för mig själv, 3 dagar senare så kom det ett mail där han tog tillbaka allt och tyckte att det jag hade ritat var ganska optimalt efter att ha svängt förbi tomten och sett den live.
 
Taket är vänt, snedfönster borttagna på södersidan.
Balkong i vinkel för att klara byggreglerna för 1,5-planshus samt för symmetri.
Observera att detta går in under 1-planshus med byggnadshöjd på max 4 meter, det är det som varit det luriga, därav tak och vinklar och vrår.

Nu tar jag semester 1 vecka (Tasmanien), får se om det kommit några nya inlägg tills dess.
Ni må ha tack för åsikterna för denna gång.

/Kråkslottskonstruktörn
 
  • R11-1-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R11-2-Low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Garaget är på tok för smalt. Har du tänkt att du ska ha två bilar i garaget så kan det ju vara smidigt om man kan öppna dörrarna på dom!
 
... från Tasmanien!

Jag menade något i stil med bifogade skisser, med hävdad gavel åt två motsatta väderstreck. Garaget (som Bosen relaterar) är ett problem man bara löser genom att känna till tomtens förutsättningar bättre.
 
Jag gillar det faktiskt, speciellt din tillfilade variant, men så gillar jag kråkslott också.

Vad det gäller planlösningen så ser jag dom här sakerna...

1. korridoren in till TV rummet är väldigt smal, uppfyller dom handikappkraven?
2. Jag skulle göra syrummet till ett större badrum
3. Sedan skulle jag förlänga matplats och vardagsrum liiite till. 40 kvm är inte så mkt som man tror till alla dom funktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.