vart hyr man en grävare för 1500 spänn?? :rolleyes:
 
Ja dom ligger på något sådant. Per dygn dvs.
 
Självklart går det att gjuta själv,
sen är det bara att tänka på var man lägger gruset och sanden för att minimera transporterna. är man 3 man per tombola kan nog få upp en hel del fart i betongtillverkningen.

Jag tycker generellt att en del underskattar nöjet med att ha gjort nåt själv.
En dag eller två hårt arbete med betong ger garanterat bra motion.

/ATW
 
  • Gilla
monada63
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har hittills gjort precis allt själv på garagebygget, förutom schakt, betongblandning och VVS-inkopplingen. Jag tycker (givetvis ;)) att jag prioriterat rätt.

Schakt gick på ca 8', Med en 14 tonnare går det undan, jag vill inte tänka på hur länge jag behövt hålla på själv med en inhyrd minigrävare, jag som inte heller kan gräva. Jag menar att bara se en kille sitta uppe i sin maskin och plana av en yta, 10 meter lång, med fel i centimetrar-klassen :). All den tid jag skulle lagt på att gräva med minigrävare kunde jag nu istället använda till övrigt byggjobb.
Förövrigt hade vi såpass stor sten också att en minigrävare inte fixat jobbet. :)

Betongblandning är inte nåt att snacka om, 4-5 m3 gör man helt enkelt inte själv i en 140 liters tombola. Skulle man ha tillgång till en 1000 liters traktorblandare kom saken i ett annat läge.

VVS inkoppling krävde kommun att det skulle göras av en yrkesman. Och visst är det samtidigt skönt att veta att den där trycksatta kopplingen 2,5 meter ner i marken är fixad av en som gjort hundratals lika kopplingar.



Mikael_L skrev:
8 timmar tombolablandning VS 1 timme lossning från bil.
3x7 timmar + 150:-/timme = 3150 kr som ni kan tjäna på att inte ta ledigt eller ta lite övertid.
Jag ska inte sticka under stol med att:
1 pall cementsäckar.
1 stor hög med grus
1 stor hög med sand
1 tombola
Diverse spadar, hinkar skottkärror
3-4 spralliga grabbar, gärna skrivbordnissar ;)
1 lång solig dag
2 flak iskalla öl
Avslutat med utkörningspizza och bastu

Verkar rätt kul, ligger högt på manlighetsskalan, ger träningsvärk på rätt ställen... osv osv

Men kanske inte 3 kubik va ... och gärna till nåt lite mindre viktigt ... ;)
 
Redigerat:
ArneTW skrev:
Självklart går det att gjuta själv,
sen är det bara att tänka på var man lägger gruset och sanden för att minimera transporterna. är man 3 man per tombola kan nog få upp en hel del fart i betongtillverkningen.

Jag tycker generellt att en del underskattar nöjet med att ha gjort nåt själv.
En dag eller två hårt arbete med betong ger garanterat bra motion.

/ATW
aah äntligen nån som tänker som jag :p
nu känns det inte lika hopplöst...
 
Jag har använt min tombola en hel del och gjutit lite plintar och diverse andra saker.

Dock har jag aldrig funderat på villken tid det tar att gjuta/blanda en viss mängd betong.

hmm.

Jag blandar en 1 del cement + 2 delar sand + 1 del sten i varje omgång.

1 del ~10 liter = ~1/2 (halv) säck cement. Detta ger ~ 25 liter betong.

Tidsåtgång 6 minuter. (ingen 10 minutersblandning har inte tålamod till det.)

dvs man borde kunna göra 25*8 liter i timmen dvs 200 liter/timmen (2st 6minuters vila).
=>1 kubik på 5 timmar.

Nån som provat/mätt? jag är lite osäker på mängden betong ur en omgång använder en större hink för betongen och inte min 10 liters mäthink.

/ATW
 
Kanske går att hyra en blandare för kontinuerlig betongtillverkning. Ger ju lite bättre flöde om man kan blanda hela tiden så länge någon orkar ösa i nytt.
 
ArneTW skrev:
Självklart går det att gjuta själv,
sen är det bara att tänka på var man lägger gruset och sanden för att minimera transporterna. är man 3 man per tombola kan nog få upp en hel del fart i betongtillverkningen.

Jag tycker generellt att en del underskattar nöjet med att ha gjort nåt själv.
En dag eller två hårt arbete med betong ger garanterat bra motion.

/ATW
Kan bara hålla med.
Ska man gjuta så mycket som 3-4kbm kan det nog vara lämpligt med fler blandare och fler arbetsvilliga polare, det gör jobbet roligare och går mycket snabbare :)

En rejäl arbetsdag är ett bra tillfälle att träffa polarna som man aldrig hinner träffa annars.
 
Även om man har tålamod och ork att gjuta 15 timmar i sträck, så blir inte kvaliten på gjutningen lika bra.
Jag har gjutit några plattor och badrum bla annat. Ibland hinner man inte med att släta ut trots att betongen hälls ur med lastbil. Är det varmt ute och man vill vibbrera ordentligt så hinner man inte med riktigt.

Vi var tre st som gjorde en 1m3 gjutning, med traktorblandare. Det var mer än vad som var vettigt. 0,5m3 där går nog gränsen vad jag skulle rekomendea för att få bra kvalite.

Mats
 
Hej,

För att svara på den initiala frågan, nej jag tror inte ni hinner blanda betongen själva och få ett bra resultat... Jag räknade på 3 blandare och 3-4 personer för att gjuta i badrummet och det var ca 1.5 m^3 betong. Slutade med att jag ordnade en betongbil till "rätt" pris istället, hur smidigt och bra som helst med en slang in genom fönstret istället.

Mitt råd är att du skippar idén med att blanda själv och tar hjälp av dina polare och ordnar en armerad kantbalk istället. Med lite isolering under får du en riktig platta och kan om du på några år ledsnat på att stå ute i blåsten och frysa bygga till riktiga väggar och få ett riktigt garage.

Jag tror jag betalade 900:-/kubik för den färdigblandade betongen.
 
nu är det färdiggjutet :D
det tog ca 10 timmar för 2 pers och 1st 140 liters blandare att blanda 3 m3 betong.

delade upp plattan i 2 "fack"

så det gick ju alldeles lysande detta :D

men nu har jag en ny fråga...
Det blev ju lite vågigt och lite små hål och skit, nån som har nåt tips hur man ska få det slätt och fint?
 
  • Gilla
monada63 och 1 till
  • Laddar…
Hehe, nu är det nog försent för en ABS-slip! :D

Du får nog leva med ojämnheterna eller hyra en diamantslip för 3-4 loppor.
 
Mikael_L
Gratulerar.
Hoppas ni hade roligt. :D :D

Flytspackel?, Borde väl funka ...

Om du kan bygga lite mer så kan en slipsats ovanpå vara en idé.
 
troligen hade ni tjänat på att köpa betong färdigblandat och ta in nån som kan gjuta, ist för merkostnad för att fixa till det hela ;)


som sagt...flytspackel funkar väl
 
Maysan skrev:
troligen hade ni tjänat på att köpa betong färdigblandat och ta in nån som kan gjuta, ist för merkostnad för att fixa till det hela ;)


som sagt...flytspackel funkar väl
men det hade inte varit lika kul :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.