Tror inte du behöver köpa en ny tank, det är ett fabrikationsfel, jag har fått min bytt på garantin.
 
M
bader skrev:
Tjodelutt..
Tog hem den och skruvade av topplocket på den.
Kunde inte se något fel, ventilerna rörde sig som de skulle och inga skador på kolven eller fodret.
Satte ihop den och drog några gånger med stratgas och utan att bränsleslangen var påkopplad. Den tände till!!!
Fort på med bränsleslangen och dra några gånger till.
Den startade och gick fin fint.

Nu är det istället ett annat problem med den. Den är supersvår att starta. Får dra som en idiot innan den startar.. Finns det något man kan göra åt det?
Tänkte sticka ner till servicen imorgon och köpa en ny tank(den läcker) och luftfilter och olja till maskinen. Tändstiftet såg fint och nytt ut.

Finns det något annat som kan vara orsak till svårstarten?
Ha ha ha, skulle inte förvåna om allt skakande fått ventilen att lossna, för värst mycket hårdare än så brukar dom inte sitta :D Å ventilfel hade ju verkstan konstaterat..
Faktum är att jag enda gång råkat på fastrostade ventiler som gjort mig aningen upprörd, det var på en Italiensk Aspera motor, men aldrig behövt slita speciellt hårt med nån B&S motor...

magentis
 
MathiasS skrev:
Tror inte du behöver köpa en ny tank, det är ett fabrikationsfel, jag har fått min bytt på garantin.
Ja, men jag har tyvärr inte garanti kvar på maskinen. Man kanske ska kontakta Stiga direkt själv och höra.
 
bader skrev:
Ja, men jag har tyvärr inte garanti kvar på maskinen. Man kanske ska kontakta Stiga direkt själv och höra.
Ja det tycker jag absolut du ska göra, det är tydligen ett väldigt vanligt fel.
 
Jag har också en tre år gammal Stiga rental 50s med kinamotor "SUMEC-LINHAI"
Min motor har sedan jag köpte den varit ganska klen och relativt
svårstartad. Med åren har det blivit värre och nu gick den inte att starta alls.

Jag har tagit av toppen och ser då att topplockspackningen är sönderbränd,
tyvär såg jag även att avgasventilen öppnar sig ca 1mm mitt under
kompressionstakten.

Min fråga är om någon vet hur avgasventilen kan öppnas under kompressionen
och om det är någon som lyckats fixa detta, jag har inte delat motorn än så jag
vet inte riktigt vad som orsaker det.
 
  • P1020436.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, avgasventilen öppnar sig hos mig också. tror nog att det ska vara så.. men inte säker.

Topplockspackning går att köpa separat, det har jag på sprängskissen från verkstan.

Det sitter inget membran i förgasaren. Kan det vara något annat som är anledningen till svårstart?
 
På min numera sålda Stiga (fick följa med huset vid försäljning), så öppnade avgasventilen lite under kompressionstakten. Frågade Stiga Service om detta, han hade svårt att förklara varför eller ville inte, KANSKE det är för att göra klipparen mer lättdragen, i startsnöret alltså. Tycks vara helt normalt alltså.
 
Japp, efter 1 dragning för mycket så har jag äntligen löst problemet, tills vidare.

Den gamla stiga motorn får hamna på soptippen, så synd efter all energi som har lagts ner på den.

Det sitter en ny tank och nyservad, om någon vill ha den. Ge mig ett skambud på 100kr så är den din, som den står på bilden. Kanske har du bättre lycka än jag.

Sen måste jag tacka alla på forumet för alla bra förslag, och en stor tistel till Stiga för deras kassa garantier och kassa service. Sista budet från service verkstaden var att jag skulle köpa ny motor och ny förgasare..

Tror inte det blir något nytt hos dem i alla fall. Får se hur länge min gamlla B&S håller ihop..

Nu är det en Stiga som heter duga.. ska bara köpa batteri till den så har jag elstart och en 6hk motor som klipper sten efter behag. :)
 
  • P5120700 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5120701 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5120703 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5130707 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5130712 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5130715 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, du får 100 spänn för motorn och ytterligare en hundring så du kan köpa dig något fint så du blir på bättre humör.... !
 
.....kan som tillägg till allt elände ovan berätta att jag idag var å köpte en ny tankt till min 50S rental.

Maskinen är inköpt 20070510.
Efter en säsong, dvs förra året, bytes tanken ut på garantin pga läckage.
Igår när jag skulle starta för första gången i år rinner bensinen ut lika snabbt som jag häller i den.... Nu har tanken spruckit på insidan straxt nedanför den skarv som tidigare läckte.

Garantin har gått ut och en ny tank är inte så dyr, men detta är fan inte rimligt. Stiga ska få ett samtal senare i dag.
 
Maskinen är inköpt 20070510
Det är tre års reklamationsrätt i sverige, jag köpte min stiga 060715 och
jag lämnade in den förra veckan med startproblem, skall hämta den idag.
Om dom dessutom reparerade din maskin för ett år sedan bör
du väl ha fått garanti på dom nya delarna.
 
Garantin har gått ut och en ny tank är inte så dyr, men detta är fan inte rimligt. Stiga ska få ett samtal senare i dag.[/QUOTE]



Fråga om tanken är tillverkad av samma material som deras pingisbord.......
 
Peter2400 skrev:
Det är tre års reklamationsrätt i sverige, jag köpte min stiga 060715 och
jag lämnade in den förra veckan med startproblem, skall hämta den idag.
Om dom dessutom reparerade din maskin för ett år sedan bör
du väl ha fått garanti på dom nya delarna.
Den första tanken som byttes byttes på garantin så den har ju ingen egen garantitid utöver maskinens. Reklamera kan man alltid göra, men garantin är inte längre än två år hur man än vänder och vrider på det.

Vi får se vad Stiga säger på måndag.
 
...och via ÅF'en säger Stiga att jag inte ska betala denna tank heller. Jag får således tillbaka pengarna för denna senaste tank jag köpte. Jag har också ställt frågan vad som händer nästa år när det är dags att byta tank igen.... ÅF garanterar att det kommer att lösa sig, Stiga vet att det är problem med tankarna och hanterar dessa problem på ett "smidigt" sätt.

Under juni kommer dessutom den tredje versionen av denna tank ut. I denna version har man på något vis separerat drag/startannordning från tanken så dessa delar påverkar varandra mindre. Det är antagligen en bra ide...

I övrigt går klipparen som en klocka.
 
Även om det inte är "min" tråd så kan jag kanske uppdatera mitt eget stiga-elände.

Eftersom gräsklippning är min favoritsyssla tänkte jag att jag idag skulle mysklippa lite. Först behövdes dock lite mer fuel. Jag han bara tänka "full tank" innan det BÖRJADE RINNA BENSIN ÄVEN UR DENNA NYA TANK!!!!!!!!

Vafan.

Imorgon åker jag till min ÅF för att 1. få pengarna tillbaka på tanken jag nyss köpte 2. byta denna tank på garanti och då förhoppningsvis få en "uppdaterad" variant.

Frågan är väl om det egentligen inte är läge att lyfta frågan om att häva hela köpet. Juridiskt går det inte, men om Stiga hade någon skam i kroppen borde dom stå i givakt och göra vad jag ber om....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.