Några betongfrågor från mig. Jag har tänkt gjuta en bordskiva till ett skrivbord och eventuellt lite andra inredningsdetaljer...

Jag har köpt svart och vitt kross 3-5 mm (enligt påsarna, se bild). Det tänkte jag blanda med cement och svart pigment. Kommer jag få problem pga att jag inte har några mindre partiklar i eller går det bra att fylla ut så mycket tomrum med cement? Finns det svart sand att köpa till vettigt pris och i vettiga kvantiteter i stockholmstrakten?

När jag fogade mina klinkers så använde jag svart fog och den är verkligen svart och innehåller ju inte bara cement utan en del sand också. Fungerar det att använda fog att göra betong av eller har den andra egenskaper som gör att den olämplig?

Går det att få en skiva i bordsstorlek "diamantslipad"? Tänker eventuellt även gjuta några konvexa föremål, svåra att slipa med diamantklossar antar jag... Går det att få ytan hyfsat blank med slippapper? Tänkte ta mig iväg till cramo i krokarna någon dag för att spana in slipmaskiner och papper. Har förstått att det är svårt att hitta papper, eller finns det på byggvaruhus?

Edit: bilden också grus.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.