Mikael_L skrev:
Koppla in en kupevärmare på 2000W där, inget annat inkopplat. Efter 1 timme ska din elmätare ha tickat iväg ca 2kWh, du kan mäta 2-3 timmar t.ex. Efter 3 timmar ca 6kWh.
Det kan skilja lite utan att vara fel, en 2000W kupevärmare kan säkert dra bortåt 20% fel jämfört med märkeffekt, men nu har du iaf ett hum ifall din elmätare funkar någorlunda OK och går att använda som effektmätare.
Har Du en vanlig värmefläkt är det bättre. Många kupévärmare har nämligen en effektreglering så att de inte ger maxeffekt mer än upp till kanske +5-10°C i rummet/kupén. Upptäckte det själv när jag försökte få upp tempen över +20°C i garaget med en sak från DEFA.......
 
Mikael_L
Ja, bra tips.
Vad som helst som har en någolunda trovärdig och konstant effekt, på minst 1000W är nog bra.
Strykjärn, kokplattor och våffeljärn t.ex. har ofta termostater och/eller övertempskydd som gör även dessa olämpliga.
 
Nyfniken skrev:
Han kanske har flyttat från en lägenhet och vet ungefär vad de gör av med?

Mikael_L's tips var bra. Pröva också att slå av huvudströmbrytaren helt och kontrollera om mätaren tickar på i alla fall.
Då får du nog läsa denna tråd från början.
Tycker det verkar som FlygelT endast har lite dålig koll på siffror och inget fel på pumpen.
Borde det inte stått typ 5000kr/månad i stället för 500/
 
Redigerat:
Mikael_L
Ingper skrev:
Bara en liten fundering - Du skriver att mätaren står på 57000kWh. Men vad stod den på när Ni flyttade in för knappt ett år sedan ? Det är ju inte så att mätaren nollställs vid avläsning eller inflyttning. Tänkte bara så man inte missar det mest självklara (vilket man faktiskt gör ibland ....).
Vi fick en begagnad mätare på det nya "huset". Den stod på många tusen kWh från första början.
 
FlygelT, hur går det ?
Har inte sett Dig i tråden sedan Du startade den. Vi är nyfikna på feedback.
 
raveper skrev:
Då får du nog läsa denna tråd från början.
...
Borde det inte stått typ 5000kr/månad i stället för 500/
Vad syftar du på? Jag har läst hela tråden. Vi bor i lägenhet och gör av med ~5000 kr per år.
 
Nyfniken skrev:
Vad syftar du på? Jag har läst hela tråden. Vi bor i lägenhet och gör av med ~5000 kr per år.
Som jag förstått denna tråden så är flygeit bekymrad över hög elförbrukning 57000kwh. Samtidigt står det att han betalar för 500kr/ månad vilket blir 6000kr/år
57000kwh på ett år blir väl omkring 57000kr vilket blir 4750kr/månad

"Så, min undran är. Kan det här räknas som en fackmannamässig installation? Kan det vara så att man kan kräva ersättning för ""extremt"" höga elkostnader pga VVS firmans slarv?"

är det någon som tycker 500kr/månad är extremt för ett hus på 120kvm?
 
raveper,
FlygelT skrev väl att den del som belöper på hushållselen var 500:-/mån (kalkylerad, uppmätt eller konstaterad på annat sätt). Inte att månadskostnaden för hela posten på 57000 kWh var 500:-/mån.

I alla fall om jag fattade inlägget rätt.
 
Jag tolkar också inlägget som att de har hushållsel för 500kr/månad.

Hur de sedan har kommit fram till det, kan man ju fråga sig.
 
raveper skrev:
Hur skulle han veta att just 500kr är från hushållselen. Det står väl inte på fakturan i vilken del av anläggningen elen gått åt.

Igen..


Flygeit verkar ha fullt upp med att klia sig i huvudet och inte kan kommentera sin tråd.
 
Ingper skrev:
FlygelT, hur går det ?
Har inte sett Dig i tråden sedan Du startade den. Vi är nyfikna på feedback.
Har varit borta under helgen så det är därför jag inte har varit aktiv. Ska prova några av de förslagen som har kommit upp här i tråden och sen återkommer jag med resultat. Har även tagit kontakt med en elektriker och en vvs firma som ska komma ut till oss, förhoppningsvis nu i veckan.
 
Ingper skrev:
Bara en liten fundering - Du skriver att mätaren står på 57000kWh. Men vad stod den på när Ni flyttade in för knappt ett år sedan ? Det är ju inte så att mätaren nollställs vid avläsning eller inflyttning. Tänkte bara så man inte missar det mest självklara (vilket man faktiskt gör ibland ....).

Annars håller jag med - det är närmast en prestation att komma upp i den förbrukningen på ett år, i synnerhet eftersom denna vintern inte heller varit tokkall. Stämmer nästan 60000kWh på ett år är det något som är fel. Väldigt fel.....
Innan vi flyttade in så hade huset stått obebott i över 5 år. Så det fanns ingen mätare när vi flyttade in. Vi fick en helt ny mätare som fjärravläses.
 
Vårt hus är ett stenhus från tidigt 1900-tal.

Gamla 2 glasfönster som vi har renoverad för att behålla charmen i huset.

Krypgrund i en liten del av huset, ca 1/5 där rören från pumpen går in.

Resten av huset har vi grävt ut och isolerat med 300mm isolering, lagt golvvärme och gjutit ny platta.

Glömde att skriva det i förra inlägget med vi hade hjälp av en VVS kille över telefon samma dag som jag skrev inlägget. Han menade på att den isoleringen som ligger runt rören utomhus var samma som man använde på vindar osv. Alltså helt åt pipsvängen för lite.
 
Det är säkert så att isoleringen runt befintliga rör är dålig, och säkert bra att åtgärda. Men det kan inte förklara hela den stora förbrukningen.

Din ursprungsfråga gällde ju juridik, därav att ämnet ligger här. Om dte bara är den dåliga isoleringen som ev. är missad av er installatör så tror jag inte att du kan få ersättning för den höga förbrukningen, ni har troligen beställt en värmepump med installation inte en viss värmeekonomi. Den VVS firman borde givetvis ha ifrågasatt om de gamla ledningarna verkligen skulle användas, men jag har svårt att se att det är så grovt fel att de kan vara ansvariga för det.

Om de däremot har kopplat fel så att ni ex. har vämt hela trädgården den här vinterna så kanske ni har ett case.
 
Problemet löst..

Var i kontakt med Eon nu och min sambo som var i kontakt med dom innan har missförstått deras information.

Mätare var inte nollad när den installerades så nu har vi fått rätsida på det här problemet. Behöver fortfarande isolera rören i marken bättre för att få ner förbrukningen på rätt nivå. ( alla rör är nya och installerade av VVS-firman)

Tack för alla svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.